Verksamhetsutveckling i världsklass; Pär Åhlström; 2010

Verksamhetsutveckling i världsklass Upplaga 1

av Pär Åhlström
Denna bok är tänkt som inspiration för chefer och ledare som vill utveckla sin verksamhet till världsklass. Bokens första tema är affärsmodeller, där en stark trend är att traditionella gränsdragningar för företag ersätts av integration mellan företag. Verksamhetsutveckling går därför bortom traditionella organisationsgränser, vilket reser nya utmaningar för ledare. I boken diskuteras några av dessa, såsom hur förändrade positioner i värdekedjan kan åstadkommas, hur outsourcing av tjänster bäst sker och hur öppen innovation kan realiseras genom att kombinera förtroende och kontroll i samarbeten med leverantörer.

Bokens andra tema är lean, det mest spridda konceptet för verksamhetsutveckling, som används allt oftare i tjänsteföretag och offentlig sektor. Baserat på erfarenheter från Toyotas tjänsteverksamheter i Japan, beskrivs grunderna i lean samt hur standardisering kan kombineras med ökat kundvärde och effektivitet. Boken ger också ett exempel på hur ett tjänsteföretag kan utvärdera införandet av lean.
Denna bok är tänkt som inspiration för chefer och ledare som vill utveckla sin verksamhet till världsklass. Bokens första tema är affärsmodeller, där en stark trend är att traditionella gränsdragningar för företag ersätts av integration mellan företag. Verksamhetsutveckling går därför bortom traditionella organisationsgränser, vilket reser nya utmaningar för ledare. I boken diskuteras några av dessa, såsom hur förändrade positioner i värdekedjan kan åstadkommas, hur outsourcing av tjänster bäst sker och hur öppen innovation kan realiseras genom att kombinera förtroende och kontroll i samarbeten med leverantörer.

Bokens andra tema är lean, det mest spridda konceptet för verksamhetsutveckling, som används allt oftare i tjänsteföretag och offentlig sektor. Baserat på erfarenheter från Toyotas tjänsteverksamheter i Japan, beskrivs grunderna i lean samt hur standardisering kan kombineras med ökat kundvärde och effektivitet. Boken ger också ett exempel på hur ett tjänsteföretag kan utvärdera införandet av lean.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789144119441
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 230 st
Denna bok är tänkt som inspiration för chefer och ledare som vill utveckla sin verksamhet till världsklass. Bokens första tema är affärsmodeller, där en stark trend är att traditionella gränsdragningar för företag ersätts av integration mellan företag. Verksamhetsutveckling går därför bortom traditionella organisationsgränser, vilket reser nya utmaningar för ledare. I boken diskuteras några av dessa, såsom hur förändrade positioner i värdekedjan kan åstadkommas, hur outsourcing av tjänster bäst sker och hur öppen innovation kan realiseras genom att kombinera förtroende och kontroll i samarbeten med leverantörer.

Bokens andra tema är lean, det mest spridda konceptet för verksamhetsutveckling, som används allt oftare i tjänsteföretag och offentlig sektor. Baserat på erfarenheter från Toyotas tjänsteverksamheter i Japan, beskrivs grunderna i lean samt hur standardisering kan kombineras med ökat kundvärde och effektivitet. Boken ger också ett exempel på hur ett tjänsteföretag kan utvärdera införandet av lean.
Denna bok är tänkt som inspiration för chefer och ledare som vill utveckla sin verksamhet till världsklass. Bokens första tema är affärsmodeller, där en stark trend är att traditionella gränsdragningar för företag ersätts av integration mellan företag. Verksamhetsutveckling går därför bortom traditionella organisationsgränser, vilket reser nya utmaningar för ledare. I boken diskuteras några av dessa, såsom hur förändrade positioner i värdekedjan kan åstadkommas, hur outsourcing av tjänster bäst sker och hur öppen innovation kan realiseras genom att kombinera förtroende och kontroll i samarbeten med leverantörer.

Bokens andra tema är lean, det mest spridda konceptet för verksamhetsutveckling, som används allt oftare i tjänsteföretag och offentlig sektor. Baserat på erfarenheter från Toyotas tjänsteverksamheter i Japan, beskrivs grunderna i lean samt hur standardisering kan kombineras med ökat kundvärde och effektivitet. Boken ger också ett exempel på hur ett tjänsteföretag kan utvärdera införandet av lean.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)