Vems islam : de kontrastrika muslimerna; Mohammad Fazlhashemi; 2008
4 säljare

Vems islam : de kontrastrika muslimerna Upplaga 1

av Mohammad Fazlhashemi
De senaste årens terrordåd i väst och det påföljande kriget mot terrorismen har gjort relationen mellan väst och den muslimska världen mer laddad än någonsin. Ett polariserat vi-och-dom-tänkande gör bilden av islam i väst ganska ensidig. Hur blev det så? Och visst är islam mer än militanta islamister och fundamentalism?

En person i profeten Muhammeds närhet lär ha sagt att Koranen är en utmärkt skrift mellan två pärmar, men den säger ingenting i sig själv. Det är människorna som får den att tala. På samma sätt får orden "islam" och "muslim" olika betydelse beroende på vem som uttalar dem. Problemet är att de som oftast ges tolkningsföreträdet - antimuslimer eller muslimska fundamentalister - sällan ger en rättvisande bild av vad islam innebär för de flesta av dess utövare.

Är det verkligen så att auktoritetstro, fundamentalism och patriarkala strukturer omöjliggör demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet mellan könen inom ramen för islam? Eller finns det andra, modernare, sätt att leva som muslim?

Med ca 300.000 muslimer i Sverige och omkring 1,3 miljarder i världen är den muslimska världen långt ifrån homogen. Mohammad Fazlhashemi är Sveriges främsta kännare av muslimsk idéhistoria och har mångårig erfarenhet av att vara muslim i ett västerländskt land - han kom till Sverige från Iran som 16-åring för att studera. I Vems islam visar han hur olika islam sett ut genom historien, beroende på vem som tolkat den. Men framförallt ger han en mångfacetterad bild av religionen idag. Han menar att det både i öst och väst finns ett utbrett stöd bland muslimer för ett modernare islam, där en traditionell och okritisk hållning får lämna plats för kritiskt tänkande, jämlikhet och demokrati.
De senaste årens terrordåd i väst och det påföljande kriget mot terrorismen har gjort relationen mellan väst och den muslimska världen mer laddad än någonsin. Ett polariserat vi-och-dom-tänkande gör bilden av islam i väst ganska ensidig. Hur blev det så? Och visst är islam mer än militanta islamister och fundamentalism?

En person i profeten Muhammeds närhet lär ha sagt att Koranen är en utmärkt skrift mellan två pärmar, men den säger ingenting i sig själv. Det är människorna som får den att tala. På samma sätt får orden "islam" och "muslim" olika betydelse beroende på vem som uttalar dem. Problemet är att de som oftast ges tolkningsföreträdet - antimuslimer eller muslimska fundamentalister - sällan ger en rättvisande bild av vad islam innebär för de flesta av dess utövare.

Är det verkligen så att auktoritetstro, fundamentalism och patriarkala strukturer omöjliggör demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet mellan könen inom ramen för islam? Eller finns det andra, modernare, sätt att leva som muslim?

Med ca 300.000 muslimer i Sverige och omkring 1,3 miljarder i världen är den muslimska världen långt ifrån homogen. Mohammad Fazlhashemi är Sveriges främsta kännare av muslimsk idéhistoria och har mångårig erfarenhet av att vara muslim i ett västerländskt land - han kom till Sverige från Iran som 16-åring för att studera. I Vems islam visar han hur olika islam sett ut genom historien, beroende på vem som tolkat den. Men framförallt ger han en mångfacetterad bild av religionen idag. Han menar att det både i öst och väst finns ett utbrett stöd bland muslimer för ett modernare islam, där en traditionell och okritisk hållning får lämna plats för kritiskt tänkande, jämlikhet och demokrati.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789113016610
Förlag: Norstedts
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 319 st
4 upplagor
Upplaga 4 (2014)
från 225 kr
Upplaga 3 (2012)
Tillfälligt slut
Upplaga 2 (2009)
Tillfälligt slut
Upplaga 1 (2008)
från 209 kr
De senaste årens terrordåd i väst och det påföljande kriget mot terrorismen har gjort relationen mellan väst och den muslimska världen mer laddad än någonsin. Ett polariserat vi-och-dom-tänkande gör bilden av islam i väst ganska ensidig. Hur blev det så? Och visst är islam mer än militanta islamister och fundamentalism?

En person i profeten Muhammeds närhet lär ha sagt att Koranen är en utmärkt skrift mellan två pärmar, men den säger ingenting i sig själv. Det är människorna som får den att tala. På samma sätt får orden "islam" och "muslim" olika betydelse beroende på vem som uttalar dem. Problemet är att de som oftast ges tolkningsföreträdet - antimuslimer eller muslimska fundamentalister - sällan ger en rättvisande bild av vad islam innebär för de flesta av dess utövare.

Är det verkligen så att auktoritetstro, fundamentalism och patriarkala strukturer omöjliggör demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet mellan könen inom ramen för islam? Eller finns det andra, modernare, sätt att leva som muslim?

Med ca 300.000 muslimer i Sverige och omkring 1,3 miljarder i världen är den muslimska världen långt ifrån homogen. Mohammad Fazlhashemi är Sveriges främsta kännare av muslimsk idéhistoria och har mångårig erfarenhet av att vara muslim i ett västerländskt land - han kom till Sverige från Iran som 16-åring för att studera. I Vems islam visar han hur olika islam sett ut genom historien, beroende på vem som tolkat den. Men framförallt ger han en mångfacetterad bild av religionen idag. Han menar att det både i öst och väst finns ett utbrett stöd bland muslimer för ett modernare islam, där en traditionell och okritisk hållning får lämna plats för kritiskt tänkande, jämlikhet och demokrati.
De senaste årens terrordåd i väst och det påföljande kriget mot terrorismen har gjort relationen mellan väst och den muslimska världen mer laddad än någonsin. Ett polariserat vi-och-dom-tänkande gör bilden av islam i väst ganska ensidig. Hur blev det så? Och visst är islam mer än militanta islamister och fundamentalism?

En person i profeten Muhammeds närhet lär ha sagt att Koranen är en utmärkt skrift mellan två pärmar, men den säger ingenting i sig själv. Det är människorna som får den att tala. På samma sätt får orden "islam" och "muslim" olika betydelse beroende på vem som uttalar dem. Problemet är att de som oftast ges tolkningsföreträdet - antimuslimer eller muslimska fundamentalister - sällan ger en rättvisande bild av vad islam innebär för de flesta av dess utövare.

Är det verkligen så att auktoritetstro, fundamentalism och patriarkala strukturer omöjliggör demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet mellan könen inom ramen för islam? Eller finns det andra, modernare, sätt att leva som muslim?

Med ca 300.000 muslimer i Sverige och omkring 1,3 miljarder i världen är den muslimska världen långt ifrån homogen. Mohammad Fazlhashemi är Sveriges främsta kännare av muslimsk idéhistoria och har mångårig erfarenhet av att vara muslim i ett västerländskt land - han kom till Sverige från Iran som 16-åring för att studera. I Vems islam visar han hur olika islam sett ut genom historien, beroende på vem som tolkat den. Men framförallt ger han en mångfacetterad bild av religionen idag. Han menar att det både i öst och väst finns ett utbrett stöd bland muslimer för ett modernare islam, där en traditionell och okritisk hållning får lämna plats för kritiskt tänkande, jämlikhet och demokrati.
Begagnad bok
209 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
209 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar