Den kreativa klassens framväxt; Richard Florida; 2006
Den kreativa klassens framväxt; Richard Florida; 2006

Den kreativa klassens framväxt

av Richard Florida

5.0 (1)

  • Utgiven: 2006
  • ISBN: 9789171732378
  • Sidor: 445 st
  • Förlag: Bokförlaget Daidalos
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Den här boken beskriver framväxten av en ny social klass. Om du är forskare eller ingenjör, arkitekt eller designer, författare, konstnär eller musiker, om din kreativitet är det viktigaste redskapet i ditt arbete i affärsvärlden, utbildnings-sektorn, vården, rättsväsendet eller något annat yrke, så är du en medlem av denna klass Precis som den feodala aristokratins makt och identitet byggde på medlemmarnas ärvda kontroll över mark och människor, och borgarklassens på medlemmarnas roller som köpmän och fabriksägare, bygger den kreativa klassens identitet på medlemmarnas roller som förmedlare av kreativitet. Eftersom kreativitet är drivkraften bakom ekonomisk tillväxt blir den kreativa klassen, mätt i inflytande, samhällets dominerande klass. Endast genom att förstå den nya klassens framväxt kan vi börja förstå de omfattande och till synes osammanhängande förändringarna i vårt samhälle och ta oss an vår framtid på ett mer intelligent sätt.» Så formulerar Richard Florida grundtesen i sin mycket uppmärksammade studie av den kreativa klassen. Han beskriver och analyserar vad som karaktäriserar denna nya klass ekonomiskt, socialt och kulturellt. Främst handlar det om individualitet, kompetens samt hög värdering av mångfald och öppenhet. I en ekonomi där kreativiteten kommit att bli den viktigaste insatsvaran är det regioner och städer som förmår erbjuda miljöer som är gynnsamma för kreativa människor som blir centra för tillväxt och utveckling. Och där de kreativa talangerna flockas, dit flyttar också kunskaps- och tillväxtföretag. Richard Florida är professor i Public Policy vid George Mason University i Virginia.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Den kreativa klassens framväxt (2006)

I mars 2006 släpptes boken Den kreativa klassens framväxt skriven av Richard Florida. Den är skriven på svenska och består av 445 sidor djupgående information om samhälle och politik. Förlaget bakom boken är Bokförlaget Daidalos som har sitt säte i Göteborg.

Köp boken Den kreativa klassens framväxt på Studentapan och spara pengar.

Referera till Den kreativa klassens framväxt

Harvard

Florida, R. (2006). Den kreativa klassens framväxt. Bokförlaget Daidalos.

Oxford

Florida, Richard, Den kreativa klassens framväxt (Bokförlaget Daidalos, 2006).

APA

Florida, R. (2006). Den kreativa klassens framväxt. Bokförlaget Daidalos.

Vancouver

Florida R. Den kreativa klassens framväxt. Bokförlaget Daidalos; 2006.

Köp boken

189 kr

Skynda dig - Bara ett fåtal säljare kvar!