Vems islam : de kontrastrika muslimerna; Mohammad Fazlhashemi; 2009

Vems islam : de kontrastrika muslimerna Upplaga 2

av Mohammad Fazlhashemi
De senaste årens terrordåd i väst och det påföljande kriget mot terrorismen har gjort relationen mellan väst och den muslimska världen mer laddad än någonsin. Ett polariserat vi-och-dom-tänkande gör bilden av islam i väst ganska ensidig. Hur blev det så? Och visst är islam mer än militanta islamister och fundamentalism?

En person i profeten Muhammeds närhet lär ha sagt att Koranen är en utmärkt skrift mellan två pärmar, men den säger ingenting i sig själv. Det är människorna som får den att tala. På samma sätt får orden "islam" och "muslim" olika betydelse beroende på vem som uttalar dem. Problemet är att de som oftast ges tolkningsföreträdet - antimuslimer eller muslimska fundamentalister - sällan ger en rättvisande bild av vad islam innebär för de flesta av dess utövare.

Är det verkligen så att auktoritetstro, fundamentalism och patriarkala strukturer omöjliggör demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet mellan könen inom ramen för islam? Eller finns det andra, modernare, sätt att leva som muslim?

Med ca 300.000 muslimer i Sverige och omkring 1,3 miljarder i världen är den muslimska världen långt ifrån homogen. Mohammad Fazlhashemi är Sveriges främsta kännare av muslimsk idéhistoria och har mångårig erfarenhet av att vara muslim i ett västerländskt land - han kom till Sverige från Iran som 16-åring för att studera. I Vems islam visar han hur olika islam sett ut genom historien, beroende på vem som tolkat den. Men framförallt ger han en mångfacetterad bild av religionen idag. Han menar att det både i öst och väst finns ett utbrett stöd bland muslimer för ett modernare islam, där en traditionell och okritisk hållning får lämna plats för kritiskt tänkande, jämlikhet och demokrati.
De senaste årens terrordåd i väst och det påföljande kriget mot terrorismen har gjort relationen mellan väst och den muslimska världen mer laddad än någonsin. Ett polariserat vi-och-dom-tänkande gör bilden av islam i väst ganska ensidig. Hur blev det så? Och visst är islam mer än militanta islamister och fundamentalism?

En person i profeten Muhammeds närhet lär ha sagt att Koranen är en utmärkt skrift mellan två pärmar, men den säger ingenting i sig själv. Det är människorna som får den att tala. På samma sätt får orden "islam" och "muslim" olika betydelse beroende på vem som uttalar dem. Problemet är att de som oftast ges tolkningsföreträdet - antimuslimer eller muslimska fundamentalister - sällan ger en rättvisande bild av vad islam innebär för de flesta av dess utövare.

Är det verkligen så att auktoritetstro, fundamentalism och patriarkala strukturer omöjliggör demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet mellan könen inom ramen för islam? Eller finns det andra, modernare, sätt att leva som muslim?

Med ca 300.000 muslimer i Sverige och omkring 1,3 miljarder i världen är den muslimska världen långt ifrån homogen. Mohammad Fazlhashemi är Sveriges främsta kännare av muslimsk idéhistoria och har mångårig erfarenhet av att vara muslim i ett västerländskt land - han kom till Sverige från Iran som 16-åring för att studera. I Vems islam visar han hur olika islam sett ut genom historien, beroende på vem som tolkat den. Men framförallt ger han en mångfacetterad bild av religionen idag. Han menar att det både i öst och väst finns ett utbrett stöd bland muslimer för ett modernare islam, där en traditionell och okritisk hållning får lämna plats för kritiskt tänkande, jämlikhet och demokrati.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789172321427
Förlag: Månpocket
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 320 st
4 upplagor
Upplaga 4 (2014)
från 225 kr
Upplaga 3 (2012)
Tillfälligt slut
Upplaga 1 (2008)
från 209 kr
Upplaga 2 (2009)
Tillfälligt slut
De senaste årens terrordåd i väst och det påföljande kriget mot terrorismen har gjort relationen mellan väst och den muslimska världen mer laddad än någonsin. Ett polariserat vi-och-dom-tänkande gör bilden av islam i väst ganska ensidig. Hur blev det så? Och visst är islam mer än militanta islamister och fundamentalism?

En person i profeten Muhammeds närhet lär ha sagt att Koranen är en utmärkt skrift mellan två pärmar, men den säger ingenting i sig själv. Det är människorna som får den att tala. På samma sätt får orden "islam" och "muslim" olika betydelse beroende på vem som uttalar dem. Problemet är att de som oftast ges tolkningsföreträdet - antimuslimer eller muslimska fundamentalister - sällan ger en rättvisande bild av vad islam innebär för de flesta av dess utövare.

Är det verkligen så att auktoritetstro, fundamentalism och patriarkala strukturer omöjliggör demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet mellan könen inom ramen för islam? Eller finns det andra, modernare, sätt att leva som muslim?

Med ca 300.000 muslimer i Sverige och omkring 1,3 miljarder i världen är den muslimska världen långt ifrån homogen. Mohammad Fazlhashemi är Sveriges främsta kännare av muslimsk idéhistoria och har mångårig erfarenhet av att vara muslim i ett västerländskt land - han kom till Sverige från Iran som 16-åring för att studera. I Vems islam visar han hur olika islam sett ut genom historien, beroende på vem som tolkat den. Men framförallt ger han en mångfacetterad bild av religionen idag. Han menar att det både i öst och väst finns ett utbrett stöd bland muslimer för ett modernare islam, där en traditionell och okritisk hållning får lämna plats för kritiskt tänkande, jämlikhet och demokrati.
De senaste årens terrordåd i väst och det påföljande kriget mot terrorismen har gjort relationen mellan väst och den muslimska världen mer laddad än någonsin. Ett polariserat vi-och-dom-tänkande gör bilden av islam i väst ganska ensidig. Hur blev det så? Och visst är islam mer än militanta islamister och fundamentalism?

En person i profeten Muhammeds närhet lär ha sagt att Koranen är en utmärkt skrift mellan två pärmar, men den säger ingenting i sig själv. Det är människorna som får den att tala. På samma sätt får orden "islam" och "muslim" olika betydelse beroende på vem som uttalar dem. Problemet är att de som oftast ges tolkningsföreträdet - antimuslimer eller muslimska fundamentalister - sällan ger en rättvisande bild av vad islam innebär för de flesta av dess utövare.

Är det verkligen så att auktoritetstro, fundamentalism och patriarkala strukturer omöjliggör demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet mellan könen inom ramen för islam? Eller finns det andra, modernare, sätt att leva som muslim?

Med ca 300.000 muslimer i Sverige och omkring 1,3 miljarder i världen är den muslimska världen långt ifrån homogen. Mohammad Fazlhashemi är Sveriges främsta kännare av muslimsk idéhistoria och har mångårig erfarenhet av att vara muslim i ett västerländskt land - han kom till Sverige från Iran som 16-åring för att studera. I Vems islam visar han hur olika islam sett ut genom historien, beroende på vem som tolkat den. Men framförallt ger han en mångfacetterad bild av religionen idag. Han menar att det både i öst och väst finns ett utbrett stöd bland muslimer för ett modernare islam, där en traditionell och okritisk hållning får lämna plats för kritiskt tänkande, jämlikhet och demokrati.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)