endast ny
Utmanande frågeställningar : fördjupa och vässa dina elevers lärande Upplaga 1
Utmanande frågeställningar går på djupet med hur sekvenser av frågor målmedvetet kan byggas upp och användas i undervisningen för att visa på samband, koppla samman begrepp eller företeelser och knyta förkunskaper till ett nytt, fördjupat lärande. Här sammanfattas de bästa förhållningssätten och strategierna för att med hjälp av frågesekvenser väcka nyfikenhet och knuffa eleverna ut ur sin kognitiva komfortzon, ner i den så kallade lärandegropen. Väl där blir de tvungna att söka en ny kunskapsnivå eller utökad förståelse för att ta sig upp ur ”gropen” och därmed lösa den kognitiva konflikten. Det handlar om att med hjälp av frågeställningar underlätta för eleverna att gå ifrån kunskap till verklig förståelse.
Boken vänder sig till alla lärare i grund- och gymnasieskolan som vill utnyttja undervisningspotentialen i utmanande frågeställningar.
Sagt om boken:
"Det är en mycket konkret handbok för lärare som vill utveckla sin metodik i klassrummet. [...] Upplägget har en pedagogisk design med en klar och tydlig disposition och med återblickar och reflektionsavsnitt efter varje kapitel. [...] Här får man handfast vägledning i hur man kan träna på att starta levande diskussioner i klassrummet som utvecklar och utmanar eleverna, utan att behöva prata så mycket själv. Här finns också många tips på kreativa aktiviteter. En mycket användbar bok för alla pedagoger som vill utveckla sin lärarroll. Helhetsbetyg: 5."
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 3, 2022
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789127817807
Förlag: Natur & Kultur Läromedel
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 263 st
Utmanande frågeställningar går på djupet med hur sekvenser av frågor målmedvetet kan byggas upp och användas i undervisningen för att visa på samband, koppla samman begrepp eller företeelser och knyta förkunskaper till ett nytt, fördjupat lärande. Här sammanfattas de bästa förhållningssätten och strategierna för att med hjälp av frågesekvenser väcka nyfikenhet och knuffa eleverna ut ur sin kognitiva komfortzon, ner i den så kallade lärandegropen. Väl där blir de tvungna att söka en ny kunskapsnivå eller utökad förståelse för att ta sig upp ur ”gropen” och därmed lösa den kognitiva konflikten. Det handlar om att med hjälp av frågeställningar underlätta för eleverna att gå ifrån kunskap till verklig förståelse.
Boken vänder sig till alla lärare i grund- och gymnasieskolan som vill utnyttja undervisningspotentialen i utmanande frågeställningar.
Sagt om boken:
"Det är en mycket konkret handbok för lärare som vill utveckla sin metodik i klassrummet. [...] Upplägget har en pedagogisk design med en klar och tydlig disposition och med återblickar och reflektionsavsnitt efter varje kapitel. [...] Här får man handfast vägledning i hur man kan träna på att starta levande diskussioner i klassrummet som utvecklar och utmanar eleverna, utan att behöva prata så mycket själv. Här finns också många tips på kreativa aktiviteter. En mycket användbar bok för alla pedagoger som vill utveckla sin lärarroll. Helhetsbetyg: 5."
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 3, 2022
384 kr404 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.