Unga läser : läsning, normer och demokrati; Åse Hedemark, Maria Karlsson, Malin Alkestrand, Pär-Yngve Andersson, Helene Ehriander, Saga Hillerström, Christian Johnson, Maria Jönsson, Katrin Lilja Waltå, Annika Nagorsen Kastlander, Maria Nilson, Regine Nordström, Margareta Rönnberg, Sofie Samuelsson, Maria Ulfgard, Lovisa Öhlund; 2017

Unga läser : läsning, normer och demokrati Upplaga 1

av Åse Hedemark, Maria Karlsson, Malin Alkestrand, Pär-Yngve Andersson, Helene Ehriander
m.fl.
Läsning i unga år anses viktigt för hur vi deltar i samhället och kan ta till vara våra demokratiska rättigheter. Vad vi läser, hur vi läser, var och i vilka sammanhang präglar oss som medborgare. I den här boken behandlas föreställningar om demokrati i barn- och ungdomslitteraturen. Hur relaterar fiktionen till frågor om styrelseskick och till normer om sexualitet, genus, klass och etnicitet? Vad har den för möjligheter att förmedla demokratiska värderingar? Boken behandlar också konkreta läspraktiker för barn och unga i olika sammanhang. Hur läser unga på bibliotek, hemma och i skolan? Vilka föreställningar präglar läsandet? I Unga läser skriver forskare, masterstudenter och praktiker. Den sträcker sig från den normkritiska barnboken och Engelsforstrilogin till frågan om läroplanens mål i klassrummet, läsestunder på bibliotek och ungas läsning för hundar. Unga läser riktar sig till den som vill veta mer om demokrati i förhållande till barns och ungdomars läsning och den passar också för pedagoger, bibliotekarier, studenter och forskare.
Läsning i unga år anses viktigt för hur vi deltar i samhället och kan ta till vara våra demokratiska rättigheter. Vad vi läser, hur vi läser, var och i vilka sammanhang präglar oss som medborgare. I den här boken behandlas föreställningar om demokrati i barn- och ungdomslitteraturen. Hur relaterar fiktionen till frågor om styrelseskick och till normer om sexualitet, genus, klass och etnicitet? Vad har den för möjligheter att förmedla demokratiska värderingar? Boken behandlar också konkreta läspraktiker för barn och unga i olika sammanhang. Hur läser unga på bibliotek, hemma och i skolan? Vilka föreställningar präglar läsandet? I Unga läser skriver forskare, masterstudenter och praktiker. Den sträcker sig från den normkritiska barnboken och Engelsforstrilogin till frågan om läroplanens mål i klassrummet, läsestunder på bibliotek och ungas läsning för hundar. Unga läser riktar sig till den som vill veta mer om demokrati i förhållande till barns och ungdomars läsning och den passar också för pedagoger, bibliotekarier, studenter och forskare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789178449743
Förlag: Gidlunds förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 312 st
Läsning i unga år anses viktigt för hur vi deltar i samhället och kan ta till vara våra demokratiska rättigheter. Vad vi läser, hur vi läser, var och i vilka sammanhang präglar oss som medborgare. I den här boken behandlas föreställningar om demokrati i barn- och ungdomslitteraturen. Hur relaterar fiktionen till frågor om styrelseskick och till normer om sexualitet, genus, klass och etnicitet? Vad har den för möjligheter att förmedla demokratiska värderingar? Boken behandlar också konkreta läspraktiker för barn och unga i olika sammanhang. Hur läser unga på bibliotek, hemma och i skolan? Vilka föreställningar präglar läsandet? I Unga läser skriver forskare, masterstudenter och praktiker. Den sträcker sig från den normkritiska barnboken och Engelsforstrilogin till frågan om läroplanens mål i klassrummet, läsestunder på bibliotek och ungas läsning för hundar. Unga läser riktar sig till den som vill veta mer om demokrati i förhållande till barns och ungdomars läsning och den passar också för pedagoger, bibliotekarier, studenter och forskare.
Läsning i unga år anses viktigt för hur vi deltar i samhället och kan ta till vara våra demokratiska rättigheter. Vad vi läser, hur vi läser, var och i vilka sammanhang präglar oss som medborgare. I den här boken behandlas föreställningar om demokrati i barn- och ungdomslitteraturen. Hur relaterar fiktionen till frågor om styrelseskick och till normer om sexualitet, genus, klass och etnicitet? Vad har den för möjligheter att förmedla demokratiska värderingar? Boken behandlar också konkreta läspraktiker för barn och unga i olika sammanhang. Hur läser unga på bibliotek, hemma och i skolan? Vilka föreställningar präglar läsandet? I Unga läser skriver forskare, masterstudenter och praktiker. Den sträcker sig från den normkritiska barnboken och Engelsforstrilogin till frågan om läroplanens mål i klassrummet, läsestunder på bibliotek och ungas läsning för hundar. Unga läser riktar sig till den som vill veta mer om demokrati i förhållande till barns och ungdomars läsning och den passar också för pedagoger, bibliotekarier, studenter och forskare.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)