Språkets byggstenar - Grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6 Upplaga 1
I boken "Språkets byggstenar: Grammatik och textarbete för lärarstuderande F–6" ligger fokus på svenska språkets grammatik, en avgörande del av studierna för lärare inom F–6. Författaren belyser grammatiken inte bara som en teoretisk beskrivning av språkets struktur, utan som verktyg för analys i ett språkutvecklande arbete.
Med hjälp av många exempel hämtade från elevers skrivna texter tar boken en praktisk vinkel. Den ställer frågan: Vad ser vi faktiskt i dessa elevskrivna texter, och hur kan vi beskriva det vi observerar? Denna praktiska dimension kompletteras med förslag på undersökande uppgifter. Dessa grammatiska verktyg kan vara användbara inte enbart i klassrumsdiskussioner med elever om språk och textstruktur, utan även i lärarkollektiva diskussioner om hur man bäst utvecklar textundervisningen.
Målgruppen för "Språkets byggstenar" är huvudsakligen blivande och aktiva lärare i grundskolans tidigare år. Men boken är också relevant för dem som arbetar med språkutveckling, läs- och skrivutveckling samt för specialpedagoger.
I boken "Språkets byggstenar: Grammatik och textarbete för lärarstuderande F–6" ligger fokus på svenska språkets grammatik, en avgörande del av studierna för lärare inom F–6. Författaren belyser grammatiken inte bara som en teoretisk beskrivning av språkets struktur, utan som verktyg för analys i ett språkutvecklande arbete.
Med hjälp av många exempel hämtade från elevers skrivna texter tar boken en praktisk vinkel. Den ställer frågan: Vad ser vi faktiskt i dessa elevskrivna texter, och hur kan vi beskriva det vi observerar? Denna praktiska dimension kompletteras med förslag på undersökande uppgifter. Dessa grammatiska verktyg kan vara användbara inte enbart i klassrumsdiskussioner med elever om språk och textstruktur, utan även i lärarkollektiva diskussioner om hur man bäst utvecklar textundervisningen.
Målgruppen för "Språkets byggstenar" är huvudsakligen blivande och aktiva lärare i grundskolans tidigare år. Men boken är också relevant för dem som arbetar med språkutveckling, läs- och skrivutveckling samt för specialpedagoger.