Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige; Lenore Arnberg, Veli Tuomela, Mikael Svonni, Åke Viberg, Inger Lindberg; 1996
Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige; Lenore Arnberg, Veli Tuomela, Mikael Svonni, Åke Viberg, Inger Lindberg; 1996

Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige Upplaga 1

av Lenore Arnberg, Veli Tuomela, Mikael Svonni, Åke Viberg, Inger Lindberg

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 1996
  • ISBN: 9789144614410
  • Sidor: 285 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Undervisning för invandrare och inhemska minoriteter är inte bara en fråga om metod och pedagogik i begränsad bemärkelse. Denna typ av undervisning diskuteras, planeras och genomförs i ett socialt sammanhang som på ett tydligare sätt än i fråga om annan undervisning präglas av motsättningar. Den utformas i spänningsfältet mellan å ena sidan vetenskap och å den andra olika attityder, ideologiska ställningstagaden och intressen. Ofta har forskningsbaserad kunskap haft svårt att göra sig gällande som bas och riktningsgivare för hur verksamheten bäst bör genomföras. Självklart måste verksamhetens slutgiltiga utformning vara beroende både av politiska överväganden i samhället och av det aktuella forskningsläget, men i undervisningen för invandrare och inhemska minoriteter har balansen mellan dessa två styrmekanismer varit ojämn och det har varit oklart vilka aspekter av undervisningen som ska hanteras av politiken och vilka professionen själv bör ta hand om. I den här boken ger ett antal författare anställda vid eller med annan anknytning till Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet en allsidig belysning av olika sektorer av invandrar- och minoritetsundervisningen: svenska för vuxna invandrare, förskoleverksamhet för tvåspråkiga barn, ungdomsskolans undervisning i svenska som andraspråk och hemspråk samt undervisning för en inhemsk minoritet, samerna. Dessa områden beskrivs både utifrån de politiska sammanhang och den samhällssituation som varit bestämmande för deras utveckling och mot bakgrund av de vetenskapligt baserade kunskaper som kan ligga till grund för en professionalisering av respektive område.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige (1996)

I januari 1996 släpptes boken Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige skriven av Lenore Arnberg, Veli Tuomela, Mikael Svonni, Åke Viberg, Inger Lindberg. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 285 sidor djupgående information om språk. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige (Upplaga 1)

Harvard

Arnberg, L., Tuomela, V., Svonni, M., Viberg, Å. & Lindberg, I. (1996). Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Arnberg, Lenore, Tuomela, Veli, Svonni, Mikael, Viberg, Åke & Lindberg, Inger, Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 1996).

APA

Arnberg, L., Tuomela, V., Svonni, M., Viberg, Å., & Lindberg, I. (1996). Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Arnberg L, Tuomela V, Svonni M, Viberg Å, Lindberg I. Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 1996.

Köp boken

115 kr