The Design of Everyday Things Upplaga 2
Även de smartaste av oss kan känna sig odugliga när vi inte lyckas lista ut vilken strömbrytare eller ugnsbrännare vi ska slå på, eller om vi ska trycka, dra eller skjuta in en dörr. Felet, hävdar denna geniala - till och med befriande - bok, ligger inte hos oss själva, utan i produktdesign som ignorerar användarnas behov och principerna för kognitiv psykologi. Problemen sträcker sig från tvetydiga och dolda kontroller till godtyckliga relationer mellan kontroller och funktioner, i kombination med brist på feedback eller annan hjälp och orimliga krav på memorering. The Design of Everyday Things visar att det är möjligt att skapa bra och användbar design. Reglerna är enkla: gör saker synliga, utnyttja naturliga relationer som kopplar samman funktion och kontroll, och använd begränsningar på ett intelligent sätt. Målet: att utan ansträngning guida användaren till rätt åtgärd på rätt kontroll vid rätt tidpunkt. I denna underhållande och insiktsfulla analys hyllar den kognitiva forskaren Donald A. Norman utmärkt design som den viktigaste nyckeln till att återfå konkurrensfördelen när det gäller att påverka konsumentbeteendet. The Design of Everyday Things är nu helt utökad och uppdaterad, med en ny introduktion av författaren, och är en kraftfull grundbok om hur - och varför - vissa produkter tillfredsställer kunderna medan andra bara frustrerar dem.
Även de smartaste av oss kan känna sig odugliga när vi inte lyckas lista ut vilken strömbrytare eller ugnsbrännare vi ska slå på, eller om vi ska trycka, dra eller skjuta in en dörr. Felet, hävdar denna geniala - till och med befriande - bok, ligger inte hos oss själva, utan i produktdesign som ignorerar användarnas behov och principerna för kognitiv psykologi. Problemen sträcker sig från tvetydiga och dolda kontroller till godtyckliga relationer mellan kontroller och funktioner, i kombination med brist på feedback eller annan hjälp och orimliga krav på memorering. The Design of Everyday Things visar att det är möjligt att skapa bra och användbar design. Reglerna är enkla: gör saker synliga, utnyttja naturliga relationer som kopplar samman funktion och kontroll, och använd begränsningar på ett intelligent sätt. Målet: att utan ansträngning guida användaren till rätt åtgärd på rätt kontroll vid rätt tidpunkt. I denna underhållande och insiktsfulla analys hyllar den kognitiva forskaren Donald A. Norman utmärkt design som den viktigaste nyckeln till att återfå konkurrensfördelen när det gäller att påverka konsumentbeteendet. The Design of Everyday Things är nu helt utökad och uppdaterad, med en ny introduktion av författaren, och är en kraftfull grundbok om hur - och varför - vissa produkter tillfredsställer kunderna medan andra bara frustrerar dem.