Psykologi för klassrummet; Tuija Lehtinen, Jenny Jakobsson Lundin; 2016
Psykologi för klassrummet; Tuija Lehtinen, Jenny Jakobsson Lundin; 2016

Psykologi för klassrummet Upplaga 1

av Tuija Lehtinen, Jenny Jakobsson Lundin

5.0 (8)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2016
  • ISBN: 9789188149091
  • Sidor: 296 st
  • Förlag: Lärarförlaget
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap. I boken Psykologi för klassrummet visar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin på vilka perspektiv och kunskaper psykologin har att erbjuda. Med utgångspunkt i fallbeskrivningar av klassrumssituationer presenterar författarna forskning och teorier om exempelvis anknytning, elever i konflikt, strategier för att bemöta föräldrar samt om motivation och gruppsykologi. De ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik. Boken vänder sig till lärare, men även till annan personal på skolan och inte minst till skolledare och personal inom elevhälsan. RECENSIONER Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin är erfarna skolpsykologer och i denna pärla till handbok delar de med sig av psykologiska perspektiv som alla vi i skolans verksamhet har stor nytta av ... Denna bok borde finnas i varje skolas personalrum på hyllan för pedagogisk litteratur. Eva-Stina Sundén, Skolledaren En inspirerande bok som behandlar konkreta situationer i arbetet med elever. Både lärare och annan personal i skolan har nytta av de handfasta tips och råd som ges kring såväl elever som föräldrar. Jonas Lindgren, förstelärare Innehåll Förord Inledning 1. Känslornas psykologi 2. Anknytning och nya relationsmodeller 3. Lärande och motivation 4. Lärande och en känsla av sammanhang 5. Att lära är läskigt 6. Elever i konflikt 7. Föräldrar i konflikt 8. Att forma en elevgrupp 9. En känslokompetent skola 10. En elevhälsa som stödjer målen Litteratur

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Psykologi för klassrummet (2016)

I maj 2016 släpptes boken Psykologi för klassrummet skriven av Tuija Lehtinen, Jenny Jakobsson Lundin. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 296 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Lärarförlaget.

Köp boken Psykologi för klassrummet på Studentapan och spara pengar.

Referera till Psykologi för klassrummet (Upplaga 1)

Harvard

Lehtinen, T. & Lundin, J. J. (2016). Psykologi för klassrummet. 1:a uppl. Lärarförlaget.

Oxford

Lehtinen, Tuija & Lundin, Jenny Jakobsson, Psykologi för klassrummet, 1 uppl. (Lärarförlaget, 2016).

APA

Lehtinen, T., & Lundin, J. J. (2016). Psykologi för klassrummet (1:a uppl.). Lärarförlaget.

Vancouver

Lehtinen T, Lundin JJ. Psykologi för klassrummet. 1:a uppl. Lärarförlaget; 2016.

Köp boken

119 kr