Styrningskonst på utbildningsarenan : upphöjda begrepp i svensk utbildningsdiskurs; Jutta Balldin, Thom Axelsson, Jonas Qvarsebo; 2014
4 säljare

Styrningskonst på utbildningsarenan : upphöjda begrepp i svensk utbildningsdiskurs Upplaga 1

av Jutta Balldin, Thom Axelsson, Jonas Qvarsebo
Utbildningsdiskursen är omfattande i vår tid och genomsyrar våra liv från vaggan till graven. Allt från formella utbildningsinstitutioner som förskola, skola, gymnasium och universitet, till mer informella ­kanaler som företagsutbildningar, fortbildning, kompetensutveckling och ­diverse självhjälps­litteratur syftar till att utbilda oss på snart sagt livets alla områden. Antolo­gin tar avstamp i en rad upphöjda begrepp i sam­tidens utbildningsdiskurs. De begrepp som särskilt har fångat författarnas intresse är livslångt lärande, kvalitetssäkring, värdegrund, dokumentation, bedömning, hållbar utveckling och hälsa.

Med utgångspunkt i den maktanalys som har utvecklats i relation till ­Michel Foucaults arbete analyserar författarna innebörder och ­effekter av dessa upphöjda begrepp i skilda sammanhang. För­fattarna visar utifrån en rad exempel hur de upphöjda begreppen är sammanvävda med maktteknologier av olika slag.

Styrningskonst på utbildningsarenan riktar sig särskilt till personer som ­arbetar med och i utbildning, studenter i utbildning, blivande förskollärare och lärare, men också alla andra som funderar över utbildningens utbredning och innebörder i vår tid.
Utbildningsdiskursen är omfattande i vår tid och genomsyrar våra liv från vaggan till graven. Allt från formella utbildningsinstitutioner som förskola, skola, gymnasium och universitet, till mer informella ­kanaler som företagsutbildningar, fortbildning, kompetensutveckling och ­diverse självhjälps­litteratur syftar till att utbilda oss på snart sagt livets alla områden. Antolo­gin tar avstamp i en rad upphöjda begrepp i sam­tidens utbildningsdiskurs. De begrepp som särskilt har fångat författarnas intresse är livslångt lärande, kvalitetssäkring, värdegrund, dokumentation, bedömning, hållbar utveckling och hälsa.

Med utgångspunkt i den maktanalys som har utvecklats i relation till ­Michel Foucaults arbete analyserar författarna innebörder och ­effekter av dessa upphöjda begrepp i skilda sammanhang. För­fattarna visar utifrån en rad exempel hur de upphöjda begreppen är sammanvävda med maktteknologier av olika slag.

Styrningskonst på utbildningsarenan riktar sig särskilt till personer som ­arbetar med och i utbildning, studenter i utbildning, blivande förskollärare och lärare, men också alla andra som funderar över utbildningens utbredning och innebörder i vår tid.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789144095684
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 163 st
Utbildningsdiskursen är omfattande i vår tid och genomsyrar våra liv från vaggan till graven. Allt från formella utbildningsinstitutioner som förskola, skola, gymnasium och universitet, till mer informella ­kanaler som företagsutbildningar, fortbildning, kompetensutveckling och ­diverse självhjälps­litteratur syftar till att utbilda oss på snart sagt livets alla områden. Antolo­gin tar avstamp i en rad upphöjda begrepp i sam­tidens utbildningsdiskurs. De begrepp som särskilt har fångat författarnas intresse är livslångt lärande, kvalitetssäkring, värdegrund, dokumentation, bedömning, hållbar utveckling och hälsa.

Med utgångspunkt i den maktanalys som har utvecklats i relation till ­Michel Foucaults arbete analyserar författarna innebörder och ­effekter av dessa upphöjda begrepp i skilda sammanhang. För­fattarna visar utifrån en rad exempel hur de upphöjda begreppen är sammanvävda med maktteknologier av olika slag.

Styrningskonst på utbildningsarenan riktar sig särskilt till personer som ­arbetar med och i utbildning, studenter i utbildning, blivande förskollärare och lärare, men också alla andra som funderar över utbildningens utbredning och innebörder i vår tid.
Utbildningsdiskursen är omfattande i vår tid och genomsyrar våra liv från vaggan till graven. Allt från formella utbildningsinstitutioner som förskola, skola, gymnasium och universitet, till mer informella ­kanaler som företagsutbildningar, fortbildning, kompetensutveckling och ­diverse självhjälps­litteratur syftar till att utbilda oss på snart sagt livets alla områden. Antolo­gin tar avstamp i en rad upphöjda begrepp i sam­tidens utbildningsdiskurs. De begrepp som särskilt har fångat författarnas intresse är livslångt lärande, kvalitetssäkring, värdegrund, dokumentation, bedömning, hållbar utveckling och hälsa.

Med utgångspunkt i den maktanalys som har utvecklats i relation till ­Michel Foucaults arbete analyserar författarna innebörder och ­effekter av dessa upphöjda begrepp i skilda sammanhang. För­fattarna visar utifrån en rad exempel hur de upphöjda begreppen är sammanvävda med maktteknologier av olika slag.

Styrningskonst på utbildningsarenan riktar sig särskilt till personer som ­arbetar med och i utbildning, studenter i utbildning, blivande förskollärare och lärare, men också alla andra som funderar över utbildningens utbredning och innebörder i vår tid.
Begagnad bok
179 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
179 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar