Det fria och öppna uterummet erbjuder en grogrund för mycket lärande och stora möjligheter till språkutveckling. I den här boken delar författarna med sig av lekfulla, kreativa idéer och konkreta exempel på hur vi under utevistelsen kan kombinera skapande, rörelse och språkande på ett härligt och hållbart sätt. Du får exempel på hur barnens berättande får ta plats i utemiljön och hur rörelse och språk hänger samman. Boken erbjuder många språkstimulerande arbetssätt som är väl grundade i teori och forskning. Den innehåller även stöd för kartläggning av förskolans utemiljö.
Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.
Platser som får ögonen att glittra...
Språkande kan ske överallt, hela tiden, på olika sätt och i alla stunder under en dag i förskolan. Var vi befinner oss påverkar språkandet på olika sätt. Utemiljön ger barn möjlighet att träna på en mängd olika förmågor inklusive språkandet, men vad vi erbjuder för material och mötesplatser har också stor betydelse för de språkliga sammanhangen. Små meningsfulla, mindre sammanhang i utemiljön kan skapa många språkrika möten.... blir magiska mötesplatser där vi nyfiket möts i samförstånd.
Författarna till boken Språkrika utemiljöer i förskolan har tidigare myntat begrepp som att vara språkmotor . Nu ger de oss nya begrepp som att uggla när vi ska vara uppmärksamma, kloka och beredda och att räva när vi behöver använda oss av lite bus och list för att locka fram kommunikationen. Boken erbjuder många språkstimulerande arbetssätt som är väl grundade i teori
"Utifrån synsättet att barn är i ständig kommunikation och samspel med sin omgivning, kan det vara klokt att även fundera över hur barnens förutsättningar förändras när vi byter fysisk miljö och vad det innebär för språkandet. "
ur Språkrika utemiljöer i förskolan
Betyg 4 - mycket bra!
"Författarnas direkta tilltal till läsaren och deras praktiknära exempel bjuder på en inspirerande läsning."
BTJ-häftet nr 14, 2024.
Om författarna
Moa Bäversten och Emilia Larsson Samoladas är båda förskollärare, föreläsare och författare. De värnar om barns rättigheter och har inspirerat många genom sitt gemensamma arbete med att skapa inspirerande miljöer i förskola, inte minst genom boken Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta (2021). De har också tilldelats Skapande Pedagogiks stipendium Förskolans språkmiljö för sitt språkstimulerande arbetssätt.
Innehåll
Förord 7 Inledning
Kapitel 1 Språkrika möten
Kapitel 2 Språkstimulerande samspel
Kapitel 3 Utemiljöns lek
Kapitel 4 Barns berättande
Kapitel 5 Utemiljöns möjligheter till rörelse
Kapitel 6 Skogen som språkligt centrum
Kapitel 7 Att lyckas med utemiljön
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker