Social kompetens i barngrupper; Liv Vedeler; 2009
5+ säljare

Social kompetens i barngrupper Upplaga 1

av Liv Vedeler
Barn lär sig olika strategier för att hantera gemenskapen i de sociala sammanhang som de befinner sig i, till exempel i förskolan eller i andra grupper.

För att utveckla barns sociala kompetens och främja deras socialisation är samspelet i barngruppen mycket viktigt. Den här boken bidrar till en ökad förståelse av de sociala processer som äger rum i dessa grupper.

Det kan handla om vad barn säger och gör för att bli accepterade i gruppen och få vara med och leka, eller om hur barnen bidrar till den gemensamma aktiviteten, är delaktiga i och utvecklar den, och hur de samverkar med de andra i gruppen. Det kan också handla om hur barn försöker lösa de konflikter som kan uppstå i grupper av olika slag.

Författaren visar på betydelsen av att ta vara på de positiva resurserna och förmågorna hos det enskilda barnet och i barngruppen.

Liv Vedeler är professor i specialpedagogik vid Universitetet i Oslo. 

Översättning: Karl G. Fredriksson & Lilian Fredriksson

Den svenska utgåvan har fackgranskats av Barbro Bruce och Annika Månsson, vid lärarutbildningen på Malmö högskola.
Barn lär sig olika strategier för att hantera gemenskapen i de sociala sammanhang som de befinner sig i, till exempel i förskolan eller i andra grupper.

För att utveckla barns sociala kompetens och främja deras socialisation är samspelet i barngruppen mycket viktigt. Den här boken bidrar till en ökad förståelse av de sociala processer som äger rum i dessa grupper.

Det kan handla om vad barn säger och gör för att bli accepterade i gruppen och få vara med och leka, eller om hur barnen bidrar till den gemensamma aktiviteten, är delaktiga i och utvecklar den, och hur de samverkar med de andra i gruppen. Det kan också handla om hur barn försöker lösa de konflikter som kan uppstå i grupper av olika slag.

Författaren visar på betydelsen av att ta vara på de positiva resurserna och förmågorna hos det enskilda barnet och i barngruppen.

Liv Vedeler är professor i specialpedagogik vid Universitetet i Oslo. 

Översättning: Karl G. Fredriksson & Lilian Fredriksson

Den svenska utgåvan har fackgranskats av Barbro Bruce och Annika Månsson, vid lärarutbildningen på Malmö högskola.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789140664242
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 82 st
Barn lär sig olika strategier för att hantera gemenskapen i de sociala sammanhang som de befinner sig i, till exempel i förskolan eller i andra grupper.

För att utveckla barns sociala kompetens och främja deras socialisation är samspelet i barngruppen mycket viktigt. Den här boken bidrar till en ökad förståelse av de sociala processer som äger rum i dessa grupper.

Det kan handla om vad barn säger och gör för att bli accepterade i gruppen och få vara med och leka, eller om hur barnen bidrar till den gemensamma aktiviteten, är delaktiga i och utvecklar den, och hur de samverkar med de andra i gruppen. Det kan också handla om hur barn försöker lösa de konflikter som kan uppstå i grupper av olika slag.

Författaren visar på betydelsen av att ta vara på de positiva resurserna och förmågorna hos det enskilda barnet och i barngruppen.

Liv Vedeler är professor i specialpedagogik vid Universitetet i Oslo. 

Översättning: Karl G. Fredriksson & Lilian Fredriksson

Den svenska utgåvan har fackgranskats av Barbro Bruce och Annika Månsson, vid lärarutbildningen på Malmö högskola.
Barn lär sig olika strategier för att hantera gemenskapen i de sociala sammanhang som de befinner sig i, till exempel i förskolan eller i andra grupper.

För att utveckla barns sociala kompetens och främja deras socialisation är samspelet i barngruppen mycket viktigt. Den här boken bidrar till en ökad förståelse av de sociala processer som äger rum i dessa grupper.

Det kan handla om vad barn säger och gör för att bli accepterade i gruppen och få vara med och leka, eller om hur barnen bidrar till den gemensamma aktiviteten, är delaktiga i och utvecklar den, och hur de samverkar med de andra i gruppen. Det kan också handla om hur barn försöker lösa de konflikter som kan uppstå i grupper av olika slag.

Författaren visar på betydelsen av att ta vara på de positiva resurserna och förmågorna hos det enskilda barnet och i barngruppen.

Liv Vedeler är professor i specialpedagogik vid Universitetet i Oslo. 

Översättning: Karl G. Fredriksson & Lilian Fredriksson

Den svenska utgåvan har fackgranskats av Barbro Bruce och Annika Månsson, vid lärarutbildningen på Malmö högskola.
Begagnad bok
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar