Hur riskabelt är det att sola? Är organiska livsmedel alltid det överlägsna valet? Är det effektivt att tillägga en femkronors avgift för plastpåsar i butiker? Vilka implikationer har den globala uppvärmningen, och vilka åtgärder kan vi vidta både som individer och på en större strukturell nivå? Dessa sorters frågor konfronteras elever med: samhällsrelaterade problem som har en naturvetenskaplig dimension (SNI). Denna bok ger en teoretisk struktur samt praktiska exempel på hur man kan engagera sig i SNI-frågor på både grundskolenivå och gymnasiet.
Genom att uppmuntra elever att utveckla färdigheter som att ställa frågor, kritiskt granska källor, planera undersökningar samt bedöma resultat och information, förstärker lärare elevernas förmåga att tillämpa sina kunskaper i samhällssammanhang. Bokens författare har genomfört ett forskningsprojekt om SNI i grundskolan under en treårsperiod. Bokens innehåll bygger på erfarenheter och resultat från detta projekt och är ämnad för lärarstudenter och verksamma lärare på både grund- och gymnasieskolenivå.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I november 2016 släpptes boken Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet skriven av Margareta Ekborg, Malin Ideland, Britt Lindahl, Claes Malmberg, Christina Ottander, Maria Rosberg. Det är den 2a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 184 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Gleerups Utbildning AB som har sitt säte i Malmö.
Köp boken Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet på Studentapan och spara pengar.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 2 recensioner från verifierade användare
3.0 (2)
2 recensioner
Annelie
Djurås
Detta var en bra bok!
Karin
Borlänge
Jag tycker att den var helt okej.