Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet Upplaga 2
Hur riskabelt är det att sola? Är organiska livsmedel alltid det överlägsna valet? Är det effektivt att tillägga en femkronors avgift för plastpåsar i butiker? Vilka implikationer har den globala uppvärmningen, och vilka åtgärder kan vi vidta både som individer och på en större strukturell nivå? Dessa sorters frågor konfronteras elever med: samhällsrelaterade problem som har en naturvetenskaplig dimension (SNI). Denna bok ger en teoretisk struktur samt praktiska exempel på hur man kan engagera sig i SNI-frågor på både grundskolenivå och gymnasiet.
Genom att uppmuntra elever att utveckla färdigheter som att ställa frågor, kritiskt granska källor, planera undersökningar samt bedöma resultat och information, förstärker lärare elevernas förmåga att tillämpa sina kunskaper i samhällssammanhang. Bokens författare har genomfört ett forskningsprojekt om SNI i grundskolan under en treårsperiod. Bokens innehåll bygger på erfarenheter och resultat från detta projekt och är ämnad för lärarstudenter och verksamma lärare på både grund- och gymnasieskolenivå.
Hur riskabelt är det att sola? Är organiska livsmedel alltid det överlägsna valet? Är det effektivt att tillägga en femkronors avgift för plastpåsar i butiker? Vilka implikationer har den globala uppvärmningen, och vilka åtgärder kan vi vidta både som individer och på en större strukturell nivå? Dessa sorters frågor konfronteras elever med: samhällsrelaterade problem som har en naturvetenskaplig dimension (SNI). Denna bok ger en teoretisk struktur samt praktiska exempel på hur man kan engagera sig i SNI-frågor på både grundskolenivå och gymnasiet.
Genom att uppmuntra elever att utveckla färdigheter som att ställa frågor, kritiskt granska källor, planera undersökningar samt bedöma resultat och information, förstärker lärare elevernas förmåga att tillämpa sina kunskaper i samhällssammanhang. Bokens författare har genomfört ett forskningsprojekt om SNI i grundskolan under en treårsperiod. Bokens innehåll bygger på erfarenheter och resultat från detta projekt och är ämnad för lärarstudenter och verksamma lärare på både grund- och gymnasieskolenivå.