Psykisk hälsa i skolan : främja, skydda och stärka Upplaga 1
"Psykisk hälsa i skolan" fokuserar på hur vi som vuxna inom skolväsendet kan bidra till att boosta och bevara barns och ungas psykiska välbefinnande. Istället för att belysa problem och diagnoser, lägger boken tonvikten på det som främjar psykisk hälsa. Den adresserar frågeställningar som:
- Hur kan vi bygga upp elevers psykologiska motståndskraft mot psykiska svårigheter och utrusta dem med verktyg för att navigera genom livets utmaningar?
- På vilket sätt kan vi skräddarsy lärmiljön och undervisningen för att säkerställa att alla elever har möjlighet att trivas och frodas i skolan?
- Hur kan vi bäst stödja elever som känner sig nere, så att de känner att de blir tagna på allvar och hörs?
Många resurser går idag åt till individanpassade stödinsatser för specifika elever. Kristina Bähr, skolöverläkare, ger insikter i hur vi kan skifta detta fokus och istället koncentrera oss på vårt primära mål - att försäkra oss om att varje elev har bästa möjliga förutsättningar att lyckas i skolan. Hon framhäver en grundläggande inställning till hälsofrämjande arbete och ger genom praktiska råd och exempel en tydlig bild av vad som bör prioriteras.
Denna bok vänder sig till pedagoger, elevhälsoteam, skolledare, utbildningsansvariga och andra vuxna inom skolans värld som är engagerade i att positivt påverka barn och ungas psykiska välbefinnande – för att ge dem bästa möjliga chans att trivas både i skolan och i livet.
Sagts om boken:
"Ofta står skolan i centrum för debatten om psykisk ohälsa bland unga. Kristina Bähr reder ut begreppen och kombinerar egna erfarenheter inom elevhälsan med den vetenskapliga litteraturen och pekar på vad skolan konkret kan göra. Det handlar om att känna igen och möta de olika psykiska problem som drabbar unga. Det viktigaste är dock att utforma undervisningen så att den främjar de ungas psykiska hälsa."
Sven Bremberg, barn- och ungdomsläkare och docent i socialmedicin
"Boken rymmer en uppsjö på goda ideer som förmedlas med ett engagemang i framställningen. Den är väl underbyggd med aktuella referenser och klargörande översikter. Författarens engagemang och omsorg om elevgruppen genomsyrar texten. Lärarrollen tonar fram som utomordentligt väsentlig - och krävande. Goda föredömen presenteras genom vilka lärare kan hämta inspiration."
Björn Wrangsjö, docent i barn- och ungdornspsykiatri Stockholm, i Tidskriften för svensk psykiatri nr 4, december 2020
"Psykisk hälsa i skolan" fokuserar på hur vi som vuxna inom skolväsendet kan bidra till att boosta och bevara barns och ungas psykiska välbefinnande. Istället för att belysa problem och diagnoser, lägger boken tonvikten på det som främjar psykisk hälsa. Den adresserar frågeställningar som:
- Hur kan vi bygga upp elevers psykologiska motståndskraft mot psykiska svårigheter och utrusta dem med verktyg för att navigera genom livets utmaningar?
- På vilket sätt kan vi skräddarsy lärmiljön och undervisningen för att säkerställa att alla elever har möjlighet att trivas och frodas i skolan?
- Hur kan vi bäst stödja elever som känner sig nere, så att de känner att de blir tagna på allvar och hörs?
Många resurser går idag åt till individanpassade stödinsatser för specifika elever. Kristina Bähr, skolöverläkare, ger insikter i hur vi kan skifta detta fokus och istället koncentrera oss på vårt primära mål - att försäkra oss om att varje elev har bästa möjliga förutsättningar att lyckas i skolan. Hon framhäver en grundläggande inställning till hälsofrämjande arbete och ger genom praktiska råd och exempel en tydlig bild av vad som bör prioriteras.
Denna bok vänder sig till pedagoger, elevhälsoteam, skolledare, utbildningsansvariga och andra vuxna inom skolans värld som är engagerade i att positivt påverka barn och ungas psykiska välbefinnande – för att ge dem bästa möjliga chans att trivas både i skolan och i livet.
Sagts om boken:
"Ofta står skolan i centrum för debatten om psykisk ohälsa bland unga. Kristina Bähr reder ut begreppen och kombinerar egna erfarenheter inom elevhälsan med den vetenskapliga litteraturen och pekar på vad skolan konkret kan göra. Det handlar om att känna igen och möta de olika psykiska problem som drabbar unga. Det viktigaste är dock att utforma undervisningen så att den främjar de ungas psykiska hälsa."
Sven Bremberg, barn- och ungdomsläkare och docent i socialmedicin
"Boken rymmer en uppsjö på goda ideer som förmedlas med ett engagemang i framställningen. Den är väl underbyggd med aktuella referenser och klargörande översikter. Författarens engagemang och omsorg om elevgruppen genomsyrar texten. Lärarrollen tonar fram som utomordentligt väsentlig - och krävande. Goda föredömen presenteras genom vilka lärare kan hämta inspiration."
Björn Wrangsjö, docent i barn- och ungdornspsykiatri Stockholm, i Tidskriften för svensk psykiatri nr 4, december 2020