Privat konstmarknad 1650–1750; Christina Dahlhede, Björn Fredlund; 2022
spara 20%
2 säljare

Privat konstmarknad 1650–1750 Upplaga 1

av Christina Dahlhede, Björn Fredlund
Fanns det en privat konstmarknad i Göteborg på 1600-talet och 1700-talets början? Var privatpersoner under äldre tid intresserade av kultur och fanns det stadsbor som samlade på konst, litteratur och musikinstrument? Fanns det privata konstsamlingar i Göteborg och vilka motiv hade de i så fall? Hur såg stadsmiljön och den intellektuella miljön ut i stapelstaden Göteborgmed dess direkthandel på utlandet? Från1663–1705 är 106 bouppteckningar bevarade i Göteborg med 46 konstsamlingar i privat ägo. Sammanlagt har minst 612 konstverk av olika slag belagts bland annat Conterfejer porträtt och Schillerier med olika motiv. Den i särklass största konstsamlingen på 1700-talets mitt tillhörde konstnärsfamiljen Johann II Ross med tysk invandrarbakgrund, som ägnas en biografi och en tidslinje 1655–1797. Bokens slutkapitel har rubriken ”En levande konstverkstad i 1740-talets Göteborg”, där Björn Fredlund, Thomas Petéus och Christina Dalhede berättar om inredning i hemmet, verkstadens innehåll, målningsteknik, pigment, utbildning av lärogossar och gesäller i verkstaden, samt dottern Maria Ross-Carowskys uppdrag 1753: att förgylla Masreliez rokokoänglar i Domkyrkan. Johann II Ross’ självporträtt från 1727 pryder framsidan av antologin och på baksidan syns Välkommans hängplåt som åldermannen Ross målat. ”Undersökningen är genomförd med mön­­­stergill akribi, och Christina Dalhede doku­menterar förhållanden och sammanhang, som tidigare forskning endast delvis kunnat belägga, samtidigt som hennes forskning tillför mycken ny kunskap.” Hans-Olof Boström Prof. em. i konstvetenskap ”Läsaren får en ovanlig möjlighet att komma nära inpå det tidiga Göteborg och boken bidrar till ny kunskap inom både konst­vetenskap, ekonomisk historia, stadshistoria och personhistoria.” Patrik Steorn Chef för Göteborgs Konstmuseum Docent i konstvetenskap
Fanns det en privat konstmarknad i Göteborg på 1600-talet och 1700-talets början? Var privatpersoner under äldre tid intresserade av kultur och fanns det stadsbor som samlade på konst, litteratur och musikinstrument? Fanns det privata konstsamlingar i Göteborg och vilka motiv hade de i så fall? Hur såg stadsmiljön och den intellektuella miljön ut i stapelstaden Göteborgmed dess direkthandel på utlandet? Från1663–1705 är 106 bouppteckningar bevarade i Göteborg med 46 konstsamlingar i privat ägo. Sammanlagt har minst 612 konstverk av olika slag belagts bland annat Conterfejer porträtt och Schillerier med olika motiv. Den i särklass största konstsamlingen på 1700-talets mitt tillhörde konstnärsfamiljen Johann II Ross med tysk invandrarbakgrund, som ägnas en biografi och en tidslinje 1655–1797. Bokens slutkapitel har rubriken ”En levande konstverkstad i 1740-talets Göteborg”, där Björn Fredlund, Thomas Petéus och Christina Dalhede berättar om inredning i hemmet, verkstadens innehåll, målningsteknik, pigment, utbildning av lärogossar och gesäller i verkstaden, samt dottern Maria Ross-Carowskys uppdrag 1753: att förgylla Masreliez rokokoänglar i Domkyrkan. Johann II Ross’ självporträtt från 1727 pryder framsidan av antologin och på baksidan syns Välkommans hängplåt som åldermannen Ross målat. ”Undersökningen är genomförd med mön­­­stergill akribi, och Christina Dalhede doku­menterar förhållanden och sammanhang, som tidigare forskning endast delvis kunnat belägga, samtidigt som hennes forskning tillför mycken ny kunskap.” Hans-Olof Boström Prof. em. i konstvetenskap ”Läsaren får en ovanlig möjlighet att komma nära inpå det tidiga Göteborg och boken bidrar till ny kunskap inom både konst­vetenskap, ekonomisk historia, stadshistoria och personhistoria.” Patrik Steorn Chef för Göteborgs Konstmuseum Docent i konstvetenskap
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789186681586
Förlag: Skara stiftshistoriska sällskap
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 488 st
Fanns det en privat konstmarknad i Göteborg på 1600-talet och 1700-talets början? Var privatpersoner under äldre tid intresserade av kultur och fanns det stadsbor som samlade på konst, litteratur och musikinstrument? Fanns det privata konstsamlingar i Göteborg och vilka motiv hade de i så fall? Hur såg stadsmiljön och den intellektuella miljön ut i stapelstaden Göteborgmed dess direkthandel på utlandet? Från1663–1705 är 106 bouppteckningar bevarade i Göteborg med 46 konstsamlingar i privat ägo. Sammanlagt har minst 612 konstverk av olika slag belagts bland annat Conterfejer porträtt och Schillerier med olika motiv. Den i särklass största konstsamlingen på 1700-talets mitt tillhörde konstnärsfamiljen Johann II Ross med tysk invandrarbakgrund, som ägnas en biografi och en tidslinje 1655–1797. Bokens slutkapitel har rubriken ”En levande konstverkstad i 1740-talets Göteborg”, där Björn Fredlund, Thomas Petéus och Christina Dalhede berättar om inredning i hemmet, verkstadens innehåll, målningsteknik, pigment, utbildning av lärogossar och gesäller i verkstaden, samt dottern Maria Ross-Carowskys uppdrag 1753: att förgylla Masreliez rokokoänglar i Domkyrkan. Johann II Ross’ självporträtt från 1727 pryder framsidan av antologin och på baksidan syns Välkommans hängplåt som åldermannen Ross målat. ”Undersökningen är genomförd med mön­­­stergill akribi, och Christina Dalhede doku­menterar förhållanden och sammanhang, som tidigare forskning endast delvis kunnat belägga, samtidigt som hennes forskning tillför mycken ny kunskap.” Hans-Olof Boström Prof. em. i konstvetenskap ”Läsaren får en ovanlig möjlighet att komma nära inpå det tidiga Göteborg och boken bidrar till ny kunskap inom både konst­vetenskap, ekonomisk historia, stadshistoria och personhistoria.” Patrik Steorn Chef för Göteborgs Konstmuseum Docent i konstvetenskap
Fanns det en privat konstmarknad i Göteborg på 1600-talet och 1700-talets början? Var privatpersoner under äldre tid intresserade av kultur och fanns det stadsbor som samlade på konst, litteratur och musikinstrument? Fanns det privata konstsamlingar i Göteborg och vilka motiv hade de i så fall? Hur såg stadsmiljön och den intellektuella miljön ut i stapelstaden Göteborgmed dess direkthandel på utlandet? Från1663–1705 är 106 bouppteckningar bevarade i Göteborg med 46 konstsamlingar i privat ägo. Sammanlagt har minst 612 konstverk av olika slag belagts bland annat Conterfejer porträtt och Schillerier med olika motiv. Den i särklass största konstsamlingen på 1700-talets mitt tillhörde konstnärsfamiljen Johann II Ross med tysk invandrarbakgrund, som ägnas en biografi och en tidslinje 1655–1797. Bokens slutkapitel har rubriken ”En levande konstverkstad i 1740-talets Göteborg”, där Björn Fredlund, Thomas Petéus och Christina Dalhede berättar om inredning i hemmet, verkstadens innehåll, målningsteknik, pigment, utbildning av lärogossar och gesäller i verkstaden, samt dottern Maria Ross-Carowskys uppdrag 1753: att förgylla Masreliez rokokoänglar i Domkyrkan. Johann II Ross’ självporträtt från 1727 pryder framsidan av antologin och på baksidan syns Välkommans hängplåt som åldermannen Ross målat. ”Undersökningen är genomförd med mön­­­stergill akribi, och Christina Dalhede doku­menterar förhållanden och sammanhang, som tidigare forskning endast delvis kunnat belägga, samtidigt som hennes forskning tillför mycken ny kunskap.” Hans-Olof Boström Prof. em. i konstvetenskap ”Läsaren får en ovanlig möjlighet att komma nära inpå det tidiga Göteborg och boken bidrar till ny kunskap inom både konst­vetenskap, ekonomisk historia, stadshistoria och personhistoria.” Patrik Steorn Chef för Göteborgs Konstmuseum Docent i konstvetenskap
Begagnad bok
289 kr359 krSpara 70 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
289 kr359 krSpara 70 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar