spara 34%
5+ säljare
Plats - identitet - lärande : närområden och känsla av sammanhang Upplaga 3
Med utgångspunkt i närområdet som en ”minivärld” utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identiteten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl vardagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar.
I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. I den omarbetade upplagan har än större fokus lagts på hur barn och ungdomar kan utveckla
en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt. Studierna kan genomföras av lärare och elever i såväl det nära liggande som i det större vidare, med historiska eller nutida perspektiv och behandla områden som exempelvis livsmiljöer och hållbar utveckling.
Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i grund- och gymnasieskolan. För yrkesverksamma kan den som lärarfortbildning utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla såväl lärande som identitetsskapande genom närområdesstudier. För blivande lärare är den dessutom ett exempel på hur teori och praktik kan gå hand i hand.
Boken har en huvudsaklig knytning till so-ämnena men även no-ämnen, matematik, svenska och bild har naturliga kopplingar till de uppgifter som presenteras.
Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144134543
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 367 st
3 upplagor
Med utgångspunkt i närområdet som en ”minivärld” utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identiteten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl vardagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar.
I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. I den omarbetade upplagan har än större fokus lagts på hur barn och ungdomar kan utveckla
en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt. Studierna kan genomföras av lärare och elever i såväl det nära liggande som i det större vidare, med historiska eller nutida perspektiv och behandla områden som exempelvis livsmiljöer och hållbar utveckling.
Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i grund- och gymnasieskolan. För yrkesverksamma kan den som lärarfortbildning utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla såväl lärande som identitetsskapande genom närområdesstudier. För blivande lärare är den dessutom ett exempel på hur teori och praktik kan gå hand i hand.
Boken har en huvudsaklig knytning till so-ämnena men även no-ämnen, matematik, svenska och bild har naturliga kopplingar till de uppgifter som presenteras.
279 kr422 krSpara 143 kr (34%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.