Pedagogiska frågeställningar : – en introduktion till pedagogiken; Arne Maltén; 1997
5+ säljare

Pedagogiska frågeställningar : – en introduktion till pedagogiken Upplaga 1

av Arne Maltén
Är pedagogik en vetenskap? Vilka bildningstraditioner ligger bakom den svenska skolans utveckling? Hur styrs skolan som organisation? Hur utvecklas människan som individ respektive gruppvarelse? Vad utmärker vuxnas lärande och utveckling? Finns det ett didaktiskt samband mellan undervisning och inlärning? Vilka modeller finns det för forskning och pedagogiskt utvecklingsarbete?Dessa och många andra frågor tas upp i denna grundbok i pedagogisk teori och praktik. Boken vänder sig till alla som står inför sitt första möte med pedagogikämnet – antingen som akademiskt ämne eller som en del i lärarutbildningen. Författaren utgår från konkreta pedagogiska frågeställningar samt ger en fyllig introduktion till de viktigaste pedagogiska teorierna och deras praktiska tilllämpning. Till varje kapitel ges rikligt med litteraturförslag för fördjupade studier. Boken fungerar därmed utmärkt som kunskapskälla i samband med problembaserad inlärning (PBI).Boken är avsedd för lärarutbildning samt andra samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar inom universitet och högskola. Den är också mycket användbar i samband med lärarfortbildning. (Studentlitteratur)
Är pedagogik en vetenskap? Vilka bildningstraditioner ligger bakom den svenska skolans utveckling? Hur styrs skolan som organisation? Hur utvecklas människan som individ respektive gruppvarelse? Vad utmärker vuxnas lärande och utveckling? Finns det ett didaktiskt samband mellan undervisning och inlärning? Vilka modeller finns det för forskning och pedagogiskt utvecklingsarbete?Dessa och många andra frågor tas upp i denna grundbok i pedagogisk teori och praktik. Boken vänder sig till alla som står inför sitt första möte med pedagogikämnet – antingen som akademiskt ämne eller som en del i lärarutbildningen. Författaren utgår från konkreta pedagogiska frågeställningar samt ger en fyllig introduktion till de viktigaste pedagogiska teorierna och deras praktiska tilllämpning. Till varje kapitel ges rikligt med litteraturförslag för fördjupade studier. Boken fungerar därmed utmärkt som kunskapskälla i samband med problembaserad inlärning (PBI).Boken är avsedd för lärarutbildning samt andra samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar inom universitet och högskola. Den är också mycket användbar i samband med lärarfortbildning. (Studentlitteratur)
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1997
ISBN: 9789144001258
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 248 st
Är pedagogik en vetenskap? Vilka bildningstraditioner ligger bakom den svenska skolans utveckling? Hur styrs skolan som organisation? Hur utvecklas människan som individ respektive gruppvarelse? Vad utmärker vuxnas lärande och utveckling? Finns det ett didaktiskt samband mellan undervisning och inlärning? Vilka modeller finns det för forskning och pedagogiskt utvecklingsarbete?Dessa och många andra frågor tas upp i denna grundbok i pedagogisk teori och praktik. Boken vänder sig till alla som står inför sitt första möte med pedagogikämnet – antingen som akademiskt ämne eller som en del i lärarutbildningen. Författaren utgår från konkreta pedagogiska frågeställningar samt ger en fyllig introduktion till de viktigaste pedagogiska teorierna och deras praktiska tilllämpning. Till varje kapitel ges rikligt med litteraturförslag för fördjupade studier. Boken fungerar därmed utmärkt som kunskapskälla i samband med problembaserad inlärning (PBI).Boken är avsedd för lärarutbildning samt andra samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar inom universitet och högskola. Den är också mycket användbar i samband med lärarfortbildning. (Studentlitteratur)
Är pedagogik en vetenskap? Vilka bildningstraditioner ligger bakom den svenska skolans utveckling? Hur styrs skolan som organisation? Hur utvecklas människan som individ respektive gruppvarelse? Vad utmärker vuxnas lärande och utveckling? Finns det ett didaktiskt samband mellan undervisning och inlärning? Vilka modeller finns det för forskning och pedagogiskt utvecklingsarbete?Dessa och många andra frågor tas upp i denna grundbok i pedagogisk teori och praktik. Boken vänder sig till alla som står inför sitt första möte med pedagogikämnet – antingen som akademiskt ämne eller som en del i lärarutbildningen. Författaren utgår från konkreta pedagogiska frågeställningar samt ger en fyllig introduktion till de viktigaste pedagogiska teorierna och deras praktiska tilllämpning. Till varje kapitel ges rikligt med litteraturförslag för fördjupade studier. Boken fungerar därmed utmärkt som kunskapskälla i samband med problembaserad inlärning (PBI).Boken är avsedd för lärarutbildning samt andra samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar inom universitet och högskola. Den är också mycket användbar i samband med lärarfortbildning. (Studentlitteratur)
Begagnad bok
95 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
95 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar