Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad; Margareta Normell; 2004
5+ säljare

Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad Upplaga 1

av Margareta Normell
Pedagogens vardag är fylld av möten med elever, kolleger och föräldrar. Det är inte alltid man hinner tänka igenom ett beslut, ett råd eller en handling. Vad säger man till en arg förälder, en missnöjd elev eller en kollega som kränker sina elever? Och vad gör man med de känslor som väcks i sådana situationer? Hur kommer det sig att en del blir djupt sårade, rädda eller provocerade av uttalanden eller handlingar som andra inte verkar bry sig om alls? Och vad är det som gör att en del pedagoger verkar klara svåra samtal och konflikter mycket bättre än andra? Boken beskriver hur känslomässig mognad påverkar sättet att hantera olika vardagssituationer i skolan. Förmågan att skapa goda relationer till andra människor analyseras och nyare forskning på området redovisas. Affekten skam har fått ett särskilt kapitel, eftersom just denna känsla i så hög grad försvårar inlärning. Förmågan att handskas med egna – och andras – känslor går att utveckla även i vuxen ålder. I bokens två sista kapitel ges olika förslag på hur detta kan ske. I sju konkreta exempel hämtade från skolans vardag kan läsaren använda de beskrivna teorierna och resonemangen för att hitta sammanhang, mening och möjliga handlingsalternativ.Boken är avsedd för lärarutbildningen och för fortbildning av olika yrkesgrupper inom skola och omsorg.
Pedagogens vardag är fylld av möten med elever, kolleger och föräldrar. Det är inte alltid man hinner tänka igenom ett beslut, ett råd eller en handling. Vad säger man till en arg förälder, en missnöjd elev eller en kollega som kränker sina elever? Och vad gör man med de känslor som väcks i sådana situationer? Hur kommer det sig att en del blir djupt sårade, rädda eller provocerade av uttalanden eller handlingar som andra inte verkar bry sig om alls? Och vad är det som gör att en del pedagoger verkar klara svåra samtal och konflikter mycket bättre än andra? Boken beskriver hur känslomässig mognad påverkar sättet att hantera olika vardagssituationer i skolan. Förmågan att skapa goda relationer till andra människor analyseras och nyare forskning på området redovisas. Affekten skam har fått ett särskilt kapitel, eftersom just denna känsla i så hög grad försvårar inlärning. Förmågan att handskas med egna – och andras – känslor går att utveckla även i vuxen ålder. I bokens två sista kapitel ges olika förslag på hur detta kan ske. I sju konkreta exempel hämtade från skolans vardag kan läsaren använda de beskrivna teorierna och resonemangen för att hitta sammanhang, mening och möjliga handlingsalternativ.Boken är avsedd för lärarutbildningen och för fortbildning av olika yrkesgrupper inom skola och omsorg.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2004
ISBN: 9789144035642
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 132 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2021)
från 245 kr
Upplaga 1 (2004)
från 105 kr
Pedagogens vardag är fylld av möten med elever, kolleger och föräldrar. Det är inte alltid man hinner tänka igenom ett beslut, ett råd eller en handling. Vad säger man till en arg förälder, en missnöjd elev eller en kollega som kränker sina elever? Och vad gör man med de känslor som väcks i sådana situationer? Hur kommer det sig att en del blir djupt sårade, rädda eller provocerade av uttalanden eller handlingar som andra inte verkar bry sig om alls? Och vad är det som gör att en del pedagoger verkar klara svåra samtal och konflikter mycket bättre än andra? Boken beskriver hur känslomässig mognad påverkar sättet att hantera olika vardagssituationer i skolan. Förmågan att skapa goda relationer till andra människor analyseras och nyare forskning på området redovisas. Affekten skam har fått ett särskilt kapitel, eftersom just denna känsla i så hög grad försvårar inlärning. Förmågan att handskas med egna – och andras – känslor går att utveckla även i vuxen ålder. I bokens två sista kapitel ges olika förslag på hur detta kan ske. I sju konkreta exempel hämtade från skolans vardag kan läsaren använda de beskrivna teorierna och resonemangen för att hitta sammanhang, mening och möjliga handlingsalternativ.Boken är avsedd för lärarutbildningen och för fortbildning av olika yrkesgrupper inom skola och omsorg.
Pedagogens vardag är fylld av möten med elever, kolleger och föräldrar. Det är inte alltid man hinner tänka igenom ett beslut, ett råd eller en handling. Vad säger man till en arg förälder, en missnöjd elev eller en kollega som kränker sina elever? Och vad gör man med de känslor som väcks i sådana situationer? Hur kommer det sig att en del blir djupt sårade, rädda eller provocerade av uttalanden eller handlingar som andra inte verkar bry sig om alls? Och vad är det som gör att en del pedagoger verkar klara svåra samtal och konflikter mycket bättre än andra? Boken beskriver hur känslomässig mognad påverkar sättet att hantera olika vardagssituationer i skolan. Förmågan att skapa goda relationer till andra människor analyseras och nyare forskning på området redovisas. Affekten skam har fått ett särskilt kapitel, eftersom just denna känsla i så hög grad försvårar inlärning. Förmågan att handskas med egna – och andras – känslor går att utveckla även i vuxen ålder. I bokens två sista kapitel ges olika förslag på hur detta kan ske. I sju konkreta exempel hämtade från skolans vardag kan läsaren använda de beskrivna teorierna och resonemangen för att hitta sammanhang, mening och möjliga handlingsalternativ.Boken är avsedd för lärarutbildningen och för fortbildning av olika yrkesgrupper inom skola och omsorg.
Begagnad bok
105 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
105 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar