Patent och pirater : patentstrategier och varumärken under 100 år
Patent och rätten till intellektuell egendom har varit grundläggande företeelser när vi byggt dagens moderna samhälle. Historien om patentfrågor är fylld av berättelser om stora pengar och nationella motsättningar – och i dag är systemet för att skydda intellektuellt egendom återigen mycket omdebatterat i samban med fildelingsrättegångar och upphovsrättsproblematik. I maj 2009 arrangerade Centrum för Näringslivshistoria tillsammans med Uppfinnarkollegiet ett seminarium om patent och intellektuell egendom. Den här rapporten fördjupar de i presentationer som gavs vid seminariet, och ger bland annat inblick i hur några av våra världsföretag, som Ericsson, Alfa Laval och ABB, har arbetat med patentstrategier. De sex skribenter som medverkar är Lars Björklund, Anders Lindgren, Marianne Dahlén, Mats Larsson, Fredrik Tell och Gustav Brismark. Rapporten är den tredje i skriftserien Näringslivshistoria som ges ut av Centrum för Näringslivshistoria.
Utgiven: 2017
ISBN: 9789197703949
Förlag: Centrum för Näringslivshistoria AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 144 st
Patent och rätten till intellektuell egendom har varit grundläggande företeelser när vi byggt dagens moderna samhälle. Historien om patentfrågor är fylld av berättelser om stora pengar och nationella motsättningar – och i dag är systemet för att skydda intellektuellt egendom återigen mycket omdebatterat i samban med fildelingsrättegångar och upphovsrättsproblematik. I maj 2009 arrangerade Centrum för Näringslivshistoria tillsammans med Uppfinnarkollegiet ett seminarium om patent och intellektuell egendom. Den här rapporten fördjupar de i presentationer som gavs vid seminariet, och ger bland annat inblick i hur några av våra världsföretag, som Ericsson, Alfa Laval och ABB, har arbetat med patentstrategier. De sex skribenter som medverkar är Lars Björklund, Anders Lindgren, Marianne Dahlén, Mats Larsson, Fredrik Tell och Gustav Brismark. Rapporten är den tredje i skriftserien Näringslivshistoria som ges ut av Centrum för Näringslivshistoria.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.