5+ säljare
Normala och utvecklingshämmade barns motoriska utveckling : Praktisk vägledning med utvecklingsschema och övningsexempel Upplaga 3
När den motoriska, dvs rörelsemässiga, utvecklingen är försenad betyder det att barnet har färre möjligheter än sina jämnåriga att skaffa sig erfarenheter av omvärlden. Detta medför att utvecklingen försvåras också på många andra områden. Denna bok ger detaljerade råd om allsidig och lustbetonad stimulering av utvecklingshämmade barn. Det gäller inte bara att öva dem att krypa, stå och gå utan också att hjälpa dem att klara sig själva– t ex äta och sköta hygienen – att leka, tala och höra på, öva upp minnet, rita och skriva. Inom varje område beskrivs först normal och sedan fösenad utveckling, en uppdelning som är till hjälp när det gäller att finna den bästa tidpunkten för inlärning av varje ny färdighet. Boken berättar vad man kan göra – här och nu – för att hjälpa barnen till så normala funktioner som möjligt. Boken vänder sig till personal inom omsorgsvården, som t ex sjukgymnaster, läkare, psykologer, lärare, talpedagoger och alla dem som har hand om den dagliga vården av utvecklingshämmade barn. Men den är av intresse långt utanför denna krets, eftersom det finns många barn med inlärningssvårigheter också i vanliga för- och grundskolor. Även föräldrar har glädje av boken, som kan hjälpa dem att bättre förstå barnets behov av stöd och stimulans. Översättning Ingrid Söderberg-Reeves
Britta Holle har i många år som sjukgymnast och gymnastiklärare arbetat med både normala och utvecklingshämmade barn. Hon är en erkänd auktoritet även för svenskt fackfolk: denna bok har redan i den danska originalversionen varit något av ett standardverk vid det praktiska arbetet med utvecklingshämmade.
Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 1987
ISBN: 9789127018037
Förlag: Natur & Kultur Allmänlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 204 st
När den motoriska, dvs rörelsemässiga, utvecklingen är försenad betyder det att barnet har färre möjligheter än sina jämnåriga att skaffa sig erfarenheter av omvärlden. Detta medför att utvecklingen försvåras också på många andra områden. Denna bok ger detaljerade råd om allsidig och lustbetonad stimulering av utvecklingshämmade barn. Det gäller inte bara att öva dem att krypa, stå och gå utan också att hjälpa dem att klara sig själva– t ex äta och sköta hygienen – att leka, tala och höra på, öva upp minnet, rita och skriva. Inom varje område beskrivs först normal och sedan fösenad utveckling, en uppdelning som är till hjälp när det gäller att finna den bästa tidpunkten för inlärning av varje ny färdighet. Boken berättar vad man kan göra – här och nu – för att hjälpa barnen till så normala funktioner som möjligt. Boken vänder sig till personal inom omsorgsvården, som t ex sjukgymnaster, läkare, psykologer, lärare, talpedagoger och alla dem som har hand om den dagliga vården av utvecklingshämmade barn. Men den är av intresse långt utanför denna krets, eftersom det finns många barn med inlärningssvårigheter också i vanliga för- och grundskolor. Även föräldrar har glädje av boken, som kan hjälpa dem att bättre förstå barnets behov av stöd och stimulans. Översättning Ingrid Söderberg-Reeves
Britta Holle har i många år som sjukgymnast och gymnastiklärare arbetat med både normala och utvecklingshämmade barn. Hon är en erkänd auktoritet även för svenskt fackfolk: denna bok har redan i den danska originalversionen varit något av ett standardverk vid det praktiska arbetet med utvecklingshämmade.
109 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.