Montessoripedagogik i förskola och skola; Kristina Skjöld Wennerström, Mari Bröderman Smeds; 2008

Montessoripedagogik i förskola och skola Upplaga 2

av Kristina Skjöld Wennerström, Mari Bröderman Smeds
Hur gör man för att behålla barnets naturliga lust att lära? Två erfarna pedagoger berättar här om tankarna bakom montessoripedagogiken och hur den fungerar i praktiken, med tydliga beskrivningar av arbetssätt i förskolan och skolan.

Barnet är alltid i centrum i montessoripedagogiken. I en noggrant förberedd miljö formar läraren sitt arbete efter barnens individuella förutsättningar. Till grund för pedagogiken ligger en mycket positiv syn på barns förmåga att utvecklas på sin nivå efter egen förmåga.

Möjligheten att starta föräldrakooperativ och friskolor har lett till att montessoripedagogiken har fått ett uppsving i Sverige och allt fler skolor startas i dag. I den nya utgåvan har texten genomgående reviderats. Bland annat har ett kapitel om montessoriförskola för de yngsta (1 3 år) tillkommit liksom utökad text om tonåringen, datoranvändning i skolan och miljöfrågor.

I den nya utgåvan har också tillfogats en studieplan som har tagits fram i samarbete med Svenska Montessoriförbundet och Studieförbundet Vuxenskolan. Studieplanen vänder sig främst till föräldrar.
Hur gör man för att behålla barnets naturliga lust att lära? Två erfarna pedagoger berättar här om tankarna bakom montessoripedagogiken och hur den fungerar i praktiken, med tydliga beskrivningar av arbetssätt i förskolan och skolan.

Barnet är alltid i centrum i montessoripedagogiken. I en noggrant förberedd miljö formar läraren sitt arbete efter barnens individuella förutsättningar. Till grund för pedagogiken ligger en mycket positiv syn på barns förmåga att utvecklas på sin nivå efter egen förmåga.

Möjligheten att starta föräldrakooperativ och friskolor har lett till att montessoripedagogiken har fått ett uppsving i Sverige och allt fler skolor startas i dag. I den nya utgåvan har texten genomgående reviderats. Bland annat har ett kapitel om montessoriförskola för de yngsta (1 3 år) tillkommit liksom utökad text om tonåringen, datoranvändning i skolan och miljöfrågor.

I den nya utgåvan har också tillfogats en studieplan som har tagits fram i samarbete med Svenska Montessoriförbundet och Studieförbundet Vuxenskolan. Studieplanen vänder sig främst till föräldrar.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789127115873
Förlag: Natur & Kultur
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 214 st
3 upplagor
Upplaga 3 (2009)
från 305 kr
Upplaga 1 (1997)
från 119 kr
Upplaga 2 (2008)
Tillfälligt slut
Hur gör man för att behålla barnets naturliga lust att lära? Två erfarna pedagoger berättar här om tankarna bakom montessoripedagogiken och hur den fungerar i praktiken, med tydliga beskrivningar av arbetssätt i förskolan och skolan.

Barnet är alltid i centrum i montessoripedagogiken. I en noggrant förberedd miljö formar läraren sitt arbete efter barnens individuella förutsättningar. Till grund för pedagogiken ligger en mycket positiv syn på barns förmåga att utvecklas på sin nivå efter egen förmåga.

Möjligheten att starta föräldrakooperativ och friskolor har lett till att montessoripedagogiken har fått ett uppsving i Sverige och allt fler skolor startas i dag. I den nya utgåvan har texten genomgående reviderats. Bland annat har ett kapitel om montessoriförskola för de yngsta (1 3 år) tillkommit liksom utökad text om tonåringen, datoranvändning i skolan och miljöfrågor.

I den nya utgåvan har också tillfogats en studieplan som har tagits fram i samarbete med Svenska Montessoriförbundet och Studieförbundet Vuxenskolan. Studieplanen vänder sig främst till föräldrar.
Hur gör man för att behålla barnets naturliga lust att lära? Två erfarna pedagoger berättar här om tankarna bakom montessoripedagogiken och hur den fungerar i praktiken, med tydliga beskrivningar av arbetssätt i förskolan och skolan.

Barnet är alltid i centrum i montessoripedagogiken. I en noggrant förberedd miljö formar läraren sitt arbete efter barnens individuella förutsättningar. Till grund för pedagogiken ligger en mycket positiv syn på barns förmåga att utvecklas på sin nivå efter egen förmåga.

Möjligheten att starta föräldrakooperativ och friskolor har lett till att montessoripedagogiken har fått ett uppsving i Sverige och allt fler skolor startas i dag. I den nya utgåvan har texten genomgående reviderats. Bland annat har ett kapitel om montessoriförskola för de yngsta (1 3 år) tillkommit liksom utökad text om tonåringen, datoranvändning i skolan och miljöfrågor.

I den nya utgåvan har också tillfogats en studieplan som har tagits fram i samarbete med Svenska Montessoriförbundet och Studieförbundet Vuxenskolan. Studieplanen vänder sig främst till föräldrar.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)