Modern teoribildning i socialt arbete Upplaga 3
Denna uppdaterade utgåva av det internationellt erkända referensverket "Modern Theory Formulation in Social Work" har genomgått betydande omvandlingar när det gäller både innehåll och struktur, samt presentationstekniker. Genom dessa förändringar har boken blivit ännu mer pedagogisk och lättillgänglig, vilket fortsätter att rättfärdiga dess centrala position inom socionomprogrammet.
Boken presenterar och jämför fundamenten för både klassiska och samtida teoretiska synsätt inom socialt arbete, baserat på deras likheter och olikheter. Författaren illustrerar klart hur dessa teorier styr och formar praktiken inom socialt arbete.
I bokens första avsnitt diskuteras olika teorier inom socialt arbete och deras tillämpning. Den andra delen innefattar kapitel som djupgående behandlar ämnen som till exempel psykodynamisk, uppgiftsorienterad, humanistisk, feministisk och samhällspedagogisk praxis. Dessutom tas riktningar som empowerment, representation och icke-förtryckande praxis upp.
Denna version är den fjärde internationella upplagan och den tredje svenska upplagan.
Boken riktar sig till studenter inom socionomutbildningen samt yrkesverksamma socialarbetare.
Denna uppdaterade utgåva av det internationellt erkända referensverket "Modern Theory Formulation in Social Work" har genomgått betydande omvandlingar när det gäller både innehåll och struktur, samt presentationstekniker. Genom dessa förändringar har boken blivit ännu mer pedagogisk och lättillgänglig, vilket fortsätter att rättfärdiga dess centrala position inom socionomprogrammet.
Boken presenterar och jämför fundamenten för både klassiska och samtida teoretiska synsätt inom socialt arbete, baserat på deras likheter och olikheter. Författaren illustrerar klart hur dessa teorier styr och formar praktiken inom socialt arbete.
I bokens första avsnitt diskuteras olika teorier inom socialt arbete och deras tillämpning. Den andra delen innefattar kapitel som djupgående behandlar ämnen som till exempel psykodynamisk, uppgiftsorienterad, humanistisk, feministisk och samhällspedagogisk praxis. Dessutom tas riktningar som empowerment, representation och icke-förtryckande praxis upp.
Denna version är den fjärde internationella upplagan och den tredje svenska upplagan.
Boken riktar sig till studenter inom socionomutbildningen samt yrkesverksamma socialarbetare.