Marknader; Patrik Aspers; 2013
Marknader; Patrik Aspers; 2013

Marknader Upplaga 1

av Patrik Aspers

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2013
  • ISBN: 9789147098651
  • Sidor: 236 st
  • Förlag: Liber
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Böckerna i serien Att organisera marknader bygger på studier av hur organisering av marknader går till, vem som får inflytande och vilka idéer som blir styrande. Böckerna ger underlag för en fördjupad diskussion om hur marknader fungerar och vilka problem och lösningar de kan ge upphov till. Läs mer Marknader står i centrum för kapitalistiska ekonomier världen över, och de är också centrala i den offentliga debatten. Denna bok för samman befintlig kunskap om marknader inom flera discipliner – sociologi, ekonomi och antropologi – och undersöker systematiskt de olika former av marknader vi möter i vår vardag. Författaren inleder med att definiera vad en marknad egentligen är, vilket gör det möjligt att analysera marknadens olika beståndsdelar, dess förutsättningar och konsekvenser. Ett viktigt tema i boken är att en lång rad marknader är inbäddade i varandra och i det sociala livet i stort. Aspers diskuterar hur marknader ingår i ett sammanhang av andra former av ekonomisk samordning, såsom nätverk och organisation, och visar att många marknader är resultatet av organisering. Genom att kombinera teori med praktiska exempel ger boken en fördjupad förståelse av hur olika marknader fungerar; hur de uppkommer och vilken roll de har spelat i ett historiskt perspektiv. Marknader erbjuder viktig läsning för studenter och andra som vill förstå marknader och deras komplexa roll i det sociala livet. Om författarna Patrik Aspers är professor i sociologi vid Uppsala universitet och forskare vid Score (Stockholm centre for organizational research). Recensioner ”Patrik Aspers, professor i sociologi vid Uppsala universitet, har tidigare skrivit om bl.a. konfektions- och modemarknaden. I denna bok hämtas exempel från dessa och andra ekonomiska marknader för att belysa hur marknader uppkommer och organiseras av företag, stater, branschorganisationer och frivilligorganisationer. Med insikter från sociologi, antropologi, företags- och nationalekonomi diskuterar och analyserar författaren marknadsteorier och -ideologier, olika marknadsformer och hur de griper in i varandra och är inbäddade i större sociala system. Boken ger en kvalificerad överblick över marknadsorganisering, skriven för universitetsundervisning och en intresserad allmänhet. Det finns ett antal pedagogiska figurer som illustrerar framställningen.” BTJ häfte 13113167 Lektör Kent Lindkvist

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Marknader (2013)

I april 2013 släpptes boken Marknader skriven av Patrik Aspers. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 236 sidor djupgående information om ekonomi. Förlaget bakom boken är Liber som har sitt säte i Solna.

Köp boken Marknader på Studentapan och spara pengar.

Referera till Marknader (Upplaga 1)

Harvard

Aspers, P. (2013). Marknader. 1:a uppl. Liber.

Oxford

Aspers, Patrik, Marknader, 1 uppl. (Liber, 2013).

APA

Aspers, P. (2013). Marknader (1:a uppl.). Liber.

Vancouver

Aspers P. Marknader. 1:a uppl. Liber; 2013.

Köp boken

209 kr

Skynda dig - Bara ett fåtal säljare kvar!