Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet; Madeleine Löwing; 2005
Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet; Madeleine Löwing; 2005

Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet Upplaga 1

av Madeleine Löwing

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2005
  • ISBN: 9789144044002
  • Sidor: 251 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

I sin uppmärksammade doktorsavhandling, Matematikundervisningens konkreta gestaltning, beskriver Madeleine Löwing ett antal matematiklektioner i skolåren 4–9. Hon följer den kommunikation som sker i klassrummet och analyserar därvid kvaliteten i de samtal som förs mellan lärare och elever. Analyserna visar på en rad dilemman som uppstod under de flesta av lektionerna. Flera av dessa dilemman uppstod om en följd av de ramar som läraren valt vid sin planering av undervisningen, såsom val av arbetssätt, arbetsformer och arbetsmaterial. Istället för att gynna kommunikationen av ett ämnesinnehåll visar sig ofta dessa val av ramar snarast förhindra en meningsfull kommunikation. I den här boken följer Madeleine Löwing upp sitt avhandlingsarbete med att ge konstruktiva exempel på hur olika dilemman kan hanteras och hur läraren kan välja ramar som istället leder till att inlärningen optimeras. Hon bygger upp sina argument utgående från en mångårig beprövad erfarenhet som lärare och lärarutbildare. Under senare år har det skrivits en rad rapporter om svenska elevers problem med matematik. Dessa rapporter har i allmänhet beskrivit problemen från ett utifrånperspektiv. I den här boken kan man följa vad som faktiskt händer under ytan. Författaren visar på hur man kan lösa en del av de beskrivna problemen och detta görs från ett inifrånperspektiv, dvs. utgående från elevers och lärares möjligheter att förändra situationen. Boken riktar sig i första hand till lärare, lärarstuderande och lärarutbildare, men bör även läsas av såväl skolpolitiker som skolledare. Den är skriven på ett enkelt och lättfattligt språk och är också lämplig för kompetensutveckling av lärare från förskolan till gymnasieskolans A-kurs.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet (2005)

I december 2005 släpptes boken Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet skriven av Madeleine Löwing. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 251 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet på Studentapan och spara pengar.

Referera till Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet (Upplaga 1)

Harvard

Löwing, M. (2005). Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Löwing, Madeleine, Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2005).

APA

Löwing, M. (2005). Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Löwing M. Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2005.

Köp boken

125 kr