Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet; Lennart Weibull, Ingela Wadbring; 2014
Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet; Lennart Weibull, Ingela Wadbring; 2014

Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet Upplaga 11

av Lennart Weibull, Ingela Wadbring

5.0 (4)

  • Upplaga: 11e upplagan
  • Utgiven: 2014
  • ISBN: 9789187391446
  • Sidor: 384 st
  • Förlag: Ekerlids
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Medielandskapet har under det senaste decenniet förändrats på ett grundläggande sätt, främst genom utvecklingen av internet. Visserligen är det fortfarande dagstidningar, radio och tv som dominerar det svenska medielandskapet, men villkoren för deras verksamhet är helt annorlunda än tidigare. Den tekniska utvecklingen har medfört att alla massmedier finns på flera plattformar, och det allt större medieutbudet gör att konkurrensen om publik och reklam har ökat. Därtill har utvecklingen av sociala medier varit betydelsefull för de traditionella mediernas villkor. För den elfte upplagan av boken Massmedier har den stora utmaningen varit att ge en rättvisande bild av detta skeende och samtidigt belysa dagens medievillkor. För att förstå vad som pågår måste man ha en helhetssyn och analysera medielandskapet i såväl ett historiskt som i ett samtida perspektiv. Många framtidsprognoser om medieutveckling har slagit fel på grund av bristande förståelse för hur mediemarknaden faktiskt fungerar. Samtliga kapitel är helt eller delvis omskrivna och ett helt nytt kapitel har tillkommit. Mediernas förutsättningar utifrån tekniska, politiska, ekonomiska och sociala villkor tas upp och de traditionella massmediernas strukturella förhållanden på 2010-talet diskuteras. Vidare ges en översikt av journalistikens förändring och i den avslutande delen står publikens användning av och attityder till såväl traditionella som sociala medier i fokus. Massmedier har sedan den första upplagan kom ut 1970 blivit en klassiker och ett standardverk som för den som vill förstå vad som händer inom medievärlden. Lennart Weibull f 1946, professor emeritus i massmedieforskning och seniorforskare på SOM-institutet, Göteborgs universitet Ingela Wadbring f 1964, professor i medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet (2014)

2014 släpptes boken Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet skriven av Lennart Weibull, Ingela Wadbring. Det är den 11e upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 384 sidor djupgående information om media och kommunikation. Förlaget bakom boken är Ekerlids.

Köp boken Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet på Studentapan och spara pengar.

Referera till Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet (Upplaga 11)

Harvard

Weibull, L. & Wadbring, I. (2014). Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet. 11:e uppl. Ekerlids.

Oxford

Weibull, Lennart & Wadbring, Ingela, Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet, 11 uppl. (Ekerlids, 2014).

APA

Weibull, L., & Wadbring, I. (2014). Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet (11:e uppl.). Ekerlids.

Vancouver

Weibull L, Wadbring I. Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet. 11:e uppl. Ekerlids; 2014.

Köp boken

85 kr