Lärarkåren och förstelärarna - Splittrad, stärkt och styrd profession; Johan Alvehus, Sanna Eklund, Gustaf Kastberg Weichselberger; 2019
endast ny

Lärarkåren och förstelärarna - Splittrad, stärkt och styrd profession Upplaga 1

av Johan Alvehus, Sanna Eklund, Gustaf Kastberg Weichselberger
Vilken slags profession är lärarkåren? Är lärarkåren ens en profession? Vad innebär autonomi och hur påverkas en yrkesgrupp av att det uppstår hierarkier inom den? Den här boken, om förstelärarreformens införande i svensk skola, för en nyanserad diskussion av dessa frågor som ytterst handlar om förutsättningarna för lärares yrkesutövning.

Författarna visar att förestelärarreformen har stärkt lärarnas autonomi, framför allt på ett organisatoriskt plan, samtidigt som deras vardagsarbete påverkats i liten utsträckning. Reformen har bidragit till att lärarprofessionen splittrats, eller stratifierats. Som följd har professionen stärkts i sin position i skolorganisationen samtidigt som skolledningen fortfarande styr urval av förstelärare och påverkar arbetsinnehåll. Organisering och professionalisering är därmed inte nödvändigtvis varandras motsatser. Med en stärkt lärarprofession som är mer organiserad kan skolan stärkas och klara av att möta en mer komplex omvärld. Lärarkåren och förstelärarna erbjuder en nyanserad förståelse av det så omtvistade professionsbegreppet och vad det betyder i förhållande till lärares yrkesutövning och autonomi. Boken vänder sig till studenter på olika lärarutbildningsprogram, skolledarutbildningar och till yrkesverksamma lärare och skolledare.
Vilken slags profession är lärarkåren? Är lärarkåren ens en profession? Vad innebär autonomi och hur påverkas en yrkesgrupp av att det uppstår hierarkier inom den? Den här boken, om förstelärarreformens införande i svensk skola, för en nyanserad diskussion av dessa frågor som ytterst handlar om förutsättningarna för lärares yrkesutövning.

Författarna visar att förestelärarreformen har stärkt lärarnas autonomi, framför allt på ett organisatoriskt plan, samtidigt som deras vardagsarbete påverkats i liten utsträckning. Reformen har bidragit till att lärarprofessionen splittrats, eller stratifierats. Som följd har professionen stärkts i sin position i skolorganisationen samtidigt som skolledningen fortfarande styr urval av förstelärare och påverkar arbetsinnehåll. Organisering och professionalisering är därmed inte nödvändigtvis varandras motsatser. Med en stärkt lärarprofession som är mer organiserad kan skolan stärkas och klara av att möta en mer komplex omvärld. Lärarkåren och förstelärarna erbjuder en nyanserad förståelse av det så omtvistade professionsbegreppet och vad det betyder i förhållande till lärares yrkesutövning och autonomi. Boken vänder sig till studenter på olika lärarutbildningsprogram, skolledarutbildningar och till yrkesverksamma lärare och skolledare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789144123387
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 256 st
Vilken slags profession är lärarkåren? Är lärarkåren ens en profession? Vad innebär autonomi och hur påverkas en yrkesgrupp av att det uppstår hierarkier inom den? Den här boken, om förstelärarreformens införande i svensk skola, för en nyanserad diskussion av dessa frågor som ytterst handlar om förutsättningarna för lärares yrkesutövning.

Författarna visar att förestelärarreformen har stärkt lärarnas autonomi, framför allt på ett organisatoriskt plan, samtidigt som deras vardagsarbete påverkats i liten utsträckning. Reformen har bidragit till att lärarprofessionen splittrats, eller stratifierats. Som följd har professionen stärkts i sin position i skolorganisationen samtidigt som skolledningen fortfarande styr urval av förstelärare och påverkar arbetsinnehåll. Organisering och professionalisering är därmed inte nödvändigtvis varandras motsatser. Med en stärkt lärarprofession som är mer organiserad kan skolan stärkas och klara av att möta en mer komplex omvärld. Lärarkåren och förstelärarna erbjuder en nyanserad förståelse av det så omtvistade professionsbegreppet och vad det betyder i förhållande till lärares yrkesutövning och autonomi. Boken vänder sig till studenter på olika lärarutbildningsprogram, skolledarutbildningar och till yrkesverksamma lärare och skolledare.
Vilken slags profession är lärarkåren? Är lärarkåren ens en profession? Vad innebär autonomi och hur påverkas en yrkesgrupp av att det uppstår hierarkier inom den? Den här boken, om förstelärarreformens införande i svensk skola, för en nyanserad diskussion av dessa frågor som ytterst handlar om förutsättningarna för lärares yrkesutövning.

Författarna visar att förestelärarreformen har stärkt lärarnas autonomi, framför allt på ett organisatoriskt plan, samtidigt som deras vardagsarbete påverkats i liten utsträckning. Reformen har bidragit till att lärarprofessionen splittrats, eller stratifierats. Som följd har professionen stärkts i sin position i skolorganisationen samtidigt som skolledningen fortfarande styr urval av förstelärare och påverkar arbetsinnehåll. Organisering och professionalisering är därmed inte nödvändigtvis varandras motsatser. Med en stärkt lärarprofession som är mer organiserad kan skolan stärkas och klara av att möta en mer komplex omvärld. Lärarkåren och förstelärarna erbjuder en nyanserad förståelse av det så omtvistade professionsbegreppet och vad det betyder i förhållande till lärares yrkesutövning och autonomi. Boken vänder sig till studenter på olika lärarutbildningsprogram, skolledarutbildningar och till yrkesverksamma lärare och skolledare.
Ny bok
357 kr375 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
357 kr375 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)