Lärarens professionella frihet; Daniel Sandin; 2018
2 säljare

Lärarens professionella frihet Upplaga 1

av Daniel Sandin
Hur kan lärare finna förhållningssätt som hjälper dem att verka friare och mer professionellt i en skola där pressen och kraven på lärare aldrig tycks minska? I Lärarens professionella frihet argumenteras för att det är fullt möjligt att återta en stor del av den professionella frihet som de senaste decenniernas skol- och samhällsutveckling fråntagit dem.

I boken lyfts ett antal ämnen från skolpraktiken och diskuteras i relation till vad styrdokumenten och forskningen har att säga om dem för att därefter tolkas i ljuset av lärares beprövade erfarenhet. Exempel på ämnen som diskuteras är: pedago­giskt ledarskap, evidens, digitalisering, ämnesövergripande arbeten, elevinflytande och matriser. Varje kapitel avslutas med diskus­sionsfrågor som syftar till att hjälpa lärare att tillsammans finna en professionell frihet och utveckla verksamheten. Bokens ­premiss bygger på att en framgångsrik skola måste ledas av dem som kan verksamheten bäst: lärarna.

Lärarens professionella frihet riktar sig till lärare och lärarstudenter i alla årskurser. Den vänder sig också till rektorer och andra med ledande befattningar i skolan, samt till alla andra som har intresse av frågor som berör skolan och dess utveckling.
Hur kan lärare finna förhållningssätt som hjälper dem att verka friare och mer professionellt i en skola där pressen och kraven på lärare aldrig tycks minska? I Lärarens professionella frihet argumenteras för att det är fullt möjligt att återta en stor del av den professionella frihet som de senaste decenniernas skol- och samhällsutveckling fråntagit dem.

I boken lyfts ett antal ämnen från skolpraktiken och diskuteras i relation till vad styrdokumenten och forskningen har att säga om dem för att därefter tolkas i ljuset av lärares beprövade erfarenhet. Exempel på ämnen som diskuteras är: pedago­giskt ledarskap, evidens, digitalisering, ämnesövergripande arbeten, elevinflytande och matriser. Varje kapitel avslutas med diskus­sionsfrågor som syftar till att hjälpa lärare att tillsammans finna en professionell frihet och utveckla verksamheten. Bokens ­premiss bygger på att en framgångsrik skola måste ledas av dem som kan verksamheten bäst: lärarna.

Lärarens professionella frihet riktar sig till lärare och lärarstudenter i alla årskurser. Den vänder sig också till rektorer och andra med ledande befattningar i skolan, samt till alla andra som har intresse av frågor som berör skolan och dess utveckling.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789144116037
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 214 st
Hur kan lärare finna förhållningssätt som hjälper dem att verka friare och mer professionellt i en skola där pressen och kraven på lärare aldrig tycks minska? I Lärarens professionella frihet argumenteras för att det är fullt möjligt att återta en stor del av den professionella frihet som de senaste decenniernas skol- och samhällsutveckling fråntagit dem.

I boken lyfts ett antal ämnen från skolpraktiken och diskuteras i relation till vad styrdokumenten och forskningen har att säga om dem för att därefter tolkas i ljuset av lärares beprövade erfarenhet. Exempel på ämnen som diskuteras är: pedago­giskt ledarskap, evidens, digitalisering, ämnesövergripande arbeten, elevinflytande och matriser. Varje kapitel avslutas med diskus­sionsfrågor som syftar till att hjälpa lärare att tillsammans finna en professionell frihet och utveckla verksamheten. Bokens ­premiss bygger på att en framgångsrik skola måste ledas av dem som kan verksamheten bäst: lärarna.

Lärarens professionella frihet riktar sig till lärare och lärarstudenter i alla årskurser. Den vänder sig också till rektorer och andra med ledande befattningar i skolan, samt till alla andra som har intresse av frågor som berör skolan och dess utveckling.
Hur kan lärare finna förhållningssätt som hjälper dem att verka friare och mer professionellt i en skola där pressen och kraven på lärare aldrig tycks minska? I Lärarens professionella frihet argumenteras för att det är fullt möjligt att återta en stor del av den professionella frihet som de senaste decenniernas skol- och samhällsutveckling fråntagit dem.

I boken lyfts ett antal ämnen från skolpraktiken och diskuteras i relation till vad styrdokumenten och forskningen har att säga om dem för att därefter tolkas i ljuset av lärares beprövade erfarenhet. Exempel på ämnen som diskuteras är: pedago­giskt ledarskap, evidens, digitalisering, ämnesövergripande arbeten, elevinflytande och matriser. Varje kapitel avslutas med diskus­sionsfrågor som syftar till att hjälpa lärare att tillsammans finna en professionell frihet och utveckla verksamheten. Bokens ­premiss bygger på att en framgångsrik skola måste ledas av dem som kan verksamheten bäst: lärarna.

Lärarens professionella frihet riktar sig till lärare och lärarstudenter i alla årskurser. Den vänder sig också till rektorer och andra med ledande befattningar i skolan, samt till alla andra som har intresse av frågor som berör skolan och dess utveckling.
Begagnad bok
129 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
129 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar