Kvalitet : från behov till användning Upplaga 6
Ett förändrat affärsklimat har uppstått: digitaliseringen sker i snabb takt; erbjudanden blir en mix av varor, tjänster och upplevelser; hållbarhetsaspekten har blivit en central del av kvalitet; den internationella konkurrensen har intensifierats. Ett förnyat synsätt på kvalitetsförbättring med tyngdpunkt på kundupplevelse, förbättring och innovation är mer kritiskt än någonsin.
Boken inleds med en introduktion till kvalitet och kvalitetsutveckling, och tar sedan upp koncepten kunder och medarbetare, förbättringsprocesser, produkt- och processutveckling samt organisationsutveckling. Den täcker hela kedjan, från identifiering av kundens behov till att mäta kundtillfredsställelse och ge feedback för att underlätta förbättringar och innovation. Slutligen reflekterar den över kvalitetsutvecklingens betydelse för samhällets utveckling.
Boken har varit en uppskattad kurslitteratur på flera svenska universitet och högskolor tack vare dess unika helhetssyn på kvalitetsområdet. Under 30 år har många företag och offentliga organisationer använt den som grund för sitt utvecklingsarbete.
I denna starkt reviderade utgåva har resultat från senaste forskningen och praktisk tillämpning integrerats. Dessutom har nya koncept, arbetsmetoder och verktyg introducerats, baserat på författarnas systemkoncept ”offensiv kvalitetsutveckling”.
Ett förändrat affärsklimat har uppstått: digitaliseringen sker i snabb takt; erbjudanden blir en mix av varor, tjänster och upplevelser; hållbarhetsaspekten har blivit en central del av kvalitet; den internationella konkurrensen har intensifierats. Ett förnyat synsätt på kvalitetsförbättring med tyngdpunkt på kundupplevelse, förbättring och innovation är mer kritiskt än någonsin.
Boken inleds med en introduktion till kvalitet och kvalitetsutveckling, och tar sedan upp koncepten kunder och medarbetare, förbättringsprocesser, produkt- och processutveckling samt organisationsutveckling. Den täcker hela kedjan, från identifiering av kundens behov till att mäta kundtillfredsställelse och ge feedback för att underlätta förbättringar och innovation. Slutligen reflekterar den över kvalitetsutvecklingens betydelse för samhällets utveckling.
Boken har varit en uppskattad kurslitteratur på flera svenska universitet och högskolor tack vare dess unika helhetssyn på kvalitetsområdet. Under 30 år har många företag och offentliga organisationer använt den som grund för sitt utvecklingsarbete.
I denna starkt reviderade utgåva har resultat från senaste forskningen och praktisk tillämpning integrerats. Dessutom har nya koncept, arbetsmetoder och verktyg introducerats, baserat på författarnas systemkoncept ”offensiv kvalitetsutveckling”.