Kvalitet från behov till användning; Bo Bergman, Bengt Klefsjö; 1995
5+ säljare

Kvalitet från behov till användning Upplaga 2

av Bo Bergman, Bengt Klefsjö
Kvalitet är en allt viktigare konkurrensfaktor. En satsning på offensiv kvalitetsutveckling måste därför genomföras mer allmänt och systematiskt av såväl varu- som tjänsteproducerande organisationer om man vill befästa sin plats på marknaden.Offensiv kvalitetsutveckling förutsätter ett starkt engagemang från ledningen. Dessutom krävs att kunderna sätts i centrum, att man baserar sina beslut på väl underbyggda fakta och att alla inblandade samverkar i det ständiga förbättringsarbetet med organisationens samtliga processer.Boken består av fem relativt fristående delar. I del I ”Kvalitet för överlevnad” diskuteras kvalitetsbegreppet och dess historia samt sambandet mellan kvalitet och lönsamhet. I del II ”Utvecklingskvalitet” presenteras kundcentrerad planering (QFD), tillförlitlighet, försöksplanering och robust konstruktion samt programvarukvalitet. Del III ”Produktionskvalitet” behandlar problemlösningsteknik, variation och statistisk processtyrning. I del IV ”Kvalitet som kundtillfredsställelse” tar vi upp tjänstekvalitet och hur man åstadkommer att såväl interna som externa kunder blir så nöjda att de blir organisationen trogna och lojala. I del V ”Ledarskap för kvalitet” diskuteras ledningens roll, processyn, förbättringsprogram och verksamhetsanalys med hjälp av kvalitetsutmärkelser och ISO 9000. I ett appendix beskrivs några statistiska begrepp som utnyttjas i framställningen.Denna bok finns även i en engelsk upplaga.Som komplement till den engelska versionen av denna bok, har ett simuleringsprogram för totalkvalitet för studenter, ingenjörer och kvalitetsansvariga tagits fram. Klicka på länken What everyone should know about Quality för mer information.
Kvalitet är en allt viktigare konkurrensfaktor. En satsning på offensiv kvalitetsutveckling måste därför genomföras mer allmänt och systematiskt av såväl varu- som tjänsteproducerande organisationer om man vill befästa sin plats på marknaden.Offensiv kvalitetsutveckling förutsätter ett starkt engagemang från ledningen. Dessutom krävs att kunderna sätts i centrum, att man baserar sina beslut på väl underbyggda fakta och att alla inblandade samverkar i det ständiga förbättringsarbetet med organisationens samtliga processer.Boken består av fem relativt fristående delar. I del I ”Kvalitet för överlevnad” diskuteras kvalitetsbegreppet och dess historia samt sambandet mellan kvalitet och lönsamhet. I del II ”Utvecklingskvalitet” presenteras kundcentrerad planering (QFD), tillförlitlighet, försöksplanering och robust konstruktion samt programvarukvalitet. Del III ”Produktionskvalitet” behandlar problemlösningsteknik, variation och statistisk processtyrning. I del IV ”Kvalitet som kundtillfredsställelse” tar vi upp tjänstekvalitet och hur man åstadkommer att såväl interna som externa kunder blir så nöjda att de blir organisationen trogna och lojala. I del V ”Ledarskap för kvalitet” diskuteras ledningens roll, processyn, förbättringsprogram och verksamhetsanalys med hjälp av kvalitetsutmärkelser och ISO 9000. I ett appendix beskrivs några statistiska begrepp som utnyttjas i framställningen.Denna bok finns även i en engelsk upplaga.Som komplement till den engelska versionen av denna bok, har ett simuleringsprogram för totalkvalitet för studenter, ingenjörer och kvalitetsansvariga tagits fram. Klicka på länken What everyone should know about Quality för mer information.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 1995
ISBN: 9789144334127
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 540 st
6 upplagor
Upplaga 6 (2020)
från 475 kr
Upplaga 5 (2012)
från 185 kr
Upplaga 4 (2007)
från 159 kr
Upplaga 3 (2001)
från 119 kr
Visa alla upplagor
Kvalitet är en allt viktigare konkurrensfaktor. En satsning på offensiv kvalitetsutveckling måste därför genomföras mer allmänt och systematiskt av såväl varu- som tjänsteproducerande organisationer om man vill befästa sin plats på marknaden.Offensiv kvalitetsutveckling förutsätter ett starkt engagemang från ledningen. Dessutom krävs att kunderna sätts i centrum, att man baserar sina beslut på väl underbyggda fakta och att alla inblandade samverkar i det ständiga förbättringsarbetet med organisationens samtliga processer.Boken består av fem relativt fristående delar. I del I ”Kvalitet för överlevnad” diskuteras kvalitetsbegreppet och dess historia samt sambandet mellan kvalitet och lönsamhet. I del II ”Utvecklingskvalitet” presenteras kundcentrerad planering (QFD), tillförlitlighet, försöksplanering och robust konstruktion samt programvarukvalitet. Del III ”Produktionskvalitet” behandlar problemlösningsteknik, variation och statistisk processtyrning. I del IV ”Kvalitet som kundtillfredsställelse” tar vi upp tjänstekvalitet och hur man åstadkommer att såväl interna som externa kunder blir så nöjda att de blir organisationen trogna och lojala. I del V ”Ledarskap för kvalitet” diskuteras ledningens roll, processyn, förbättringsprogram och verksamhetsanalys med hjälp av kvalitetsutmärkelser och ISO 9000. I ett appendix beskrivs några statistiska begrepp som utnyttjas i framställningen.Denna bok finns även i en engelsk upplaga.Som komplement till den engelska versionen av denna bok, har ett simuleringsprogram för totalkvalitet för studenter, ingenjörer och kvalitetsansvariga tagits fram. Klicka på länken What everyone should know about Quality för mer information.
Kvalitet är en allt viktigare konkurrensfaktor. En satsning på offensiv kvalitetsutveckling måste därför genomföras mer allmänt och systematiskt av såväl varu- som tjänsteproducerande organisationer om man vill befästa sin plats på marknaden.Offensiv kvalitetsutveckling förutsätter ett starkt engagemang från ledningen. Dessutom krävs att kunderna sätts i centrum, att man baserar sina beslut på väl underbyggda fakta och att alla inblandade samverkar i det ständiga förbättringsarbetet med organisationens samtliga processer.Boken består av fem relativt fristående delar. I del I ”Kvalitet för överlevnad” diskuteras kvalitetsbegreppet och dess historia samt sambandet mellan kvalitet och lönsamhet. I del II ”Utvecklingskvalitet” presenteras kundcentrerad planering (QFD), tillförlitlighet, försöksplanering och robust konstruktion samt programvarukvalitet. Del III ”Produktionskvalitet” behandlar problemlösningsteknik, variation och statistisk processtyrning. I del IV ”Kvalitet som kundtillfredsställelse” tar vi upp tjänstekvalitet och hur man åstadkommer att såväl interna som externa kunder blir så nöjda att de blir organisationen trogna och lojala. I del V ”Ledarskap för kvalitet” diskuteras ledningens roll, processyn, förbättringsprogram och verksamhetsanalys med hjälp av kvalitetsutmärkelser och ISO 9000. I ett appendix beskrivs några statistiska begrepp som utnyttjas i framställningen.Denna bok finns även i en engelsk upplaga.Som komplement till den engelska versionen av denna bok, har ett simuleringsprogram för totalkvalitet för studenter, ingenjörer och kvalitetsansvariga tagits fram. Klicka på länken What everyone should know about Quality för mer information.
Begagnad bok
95 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
95 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar