Kvalitet är en allt viktigare konkurrensfaktor. En satsning på offensiv kvalitetsutveckling måste därför genomföras mer allmänt och systematiskt av såväl varu- som tjänsteproducerande organisationer om man vill befästa sin plats på marknaden.Offensiv kvalitetsutveckling förutsätter ett starkt engagemang från ledningen. Dessutom krävs att kunderna sätts i centrum, att man baserar sina beslut på väl underbyggda fakta och att alla inblandade samverkar i det ständiga förbättringsarbetet med organisationens samtliga processer.Boken består av fem relativt fristående delar. I del I Kvalitet för överlevnad diskuteras kvalitetsbegreppet och dess historia samt sambandet mellan kvalitet och lönsamhet. I del II Utvecklingskvalitet presenteras kundcentrerad planering (QFD), tillförlitlighet, försöksplanering och robust konstruktion samt programvarukvalitet. Del III Produktionskvalitet behandlar problemlösningsteknik, variation och statistisk processtyrning. I del IV Kvalitet som kundtillfredsställelse tar vi upp tjänstekvalitet och hur man åstadkommer att såväl interna som externa kunder blir så nöjda att de blir organisationen trogna och lojala. I del V Ledarskap för kvalitet diskuteras ledningens roll, processyn, förbättringsprogram och verksamhetsanalys med hjälp av kvalitetsutmärkelser och ISO 9000. I ett appendix beskrivs några statistiska begrepp som utnyttjas i framställningen.Denna bok finns även i en engelsk upplaga.Som komplement till den engelska versionen av denna bok, har ett simuleringsprogram för totalkvalitet för studenter, ingenjörer och kvalitetsansvariga tagits fram. Klicka på länken What everyone should know about Quality för mer information.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker