endast ny
Krig och film : perceptionens logistik
När första världskrigets flygare synkroniserade sina kulsprutor med ka meror förvandlades verkligheten till en måltavla. Det blev startpunkte n för en svindlande militär-industriell utveckling: från det tidiga 19 00-talets filmkulsprutor till dagens »kliniska» kameramissiler, från a tombombens allt utplånande »fotoblixt» till Star Wars allseende lasers atelliter har filmen integrerats i den militära strategin. Samtidigt h ar krigets teknologier påverkat filmmediet alltsedan begynnelsen. Film kameran byggde på upp-finningar som revolvertrumman och maskingeväret, och den tidiga Hollywoodfilmens masscener förutsatte slagfältets befä lsordning. Idag skymtar en militär logik i den var-dagskultur där unde rhållning ständigt skuggas av övervakning och där bildskärmen alltmer framtonar som krigets egentliga ort. Paul Virilios essä Krig och film handlar om det ömsesidiga beroendet mellan filmmediet och det moderna kriget. Den drivs av misstanken att nya bildteknologier sammanfaller m ed en militarisering av samhället. Det gör boken till en filmhistoria i katastrofens tecken: medierna är krigets fortsättning med andra mede l. Paul Virilio, född 1932, är stadsplanerare och kulturteoretiker. Ha ns arbeten kännetecknas av ett rörligt nytänkande kring det moderna sa mhället. Krig och film. Perceptionens logistik utkom första gången 198 4 och räknas som en av hans viktigaste böcker. (Seelig)
Utgiven: 2006
ISBN: 9789185722273
Förlag: Bokförlaget Anthropos
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 208 st
När första världskrigets flygare synkroniserade sina kulsprutor med ka meror förvandlades verkligheten till en måltavla. Det blev startpunkte n för en svindlande militär-industriell utveckling: från det tidiga 19 00-talets filmkulsprutor till dagens »kliniska» kameramissiler, från a tombombens allt utplånande »fotoblixt» till Star Wars allseende lasers atelliter har filmen integrerats i den militära strategin. Samtidigt h ar krigets teknologier påverkat filmmediet alltsedan begynnelsen. Film kameran byggde på upp-finningar som revolvertrumman och maskingeväret, och den tidiga Hollywoodfilmens masscener förutsatte slagfältets befä lsordning. Idag skymtar en militär logik i den var-dagskultur där unde rhållning ständigt skuggas av övervakning och där bildskärmen alltmer framtonar som krigets egentliga ort. Paul Virilios essä Krig och film handlar om det ömsesidiga beroendet mellan filmmediet och det moderna kriget. Den drivs av misstanken att nya bildteknologier sammanfaller m ed en militarisering av samhället. Det gör boken till en filmhistoria i katastrofens tecken: medierna är krigets fortsättning med andra mede l. Paul Virilio, född 1932, är stadsplanerare och kulturteoretiker. Ha ns arbeten kännetecknas av ett rörligt nytänkande kring det moderna sa mhället. Krig och film. Perceptionens logistik utkom första gången 198 4 och räknas som en av hans viktigaste böcker. (Seelig)
186 kr195 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.