Alla organisationer har konflikter. Och det är sunt! Konflikter är nödvändiga för att företaget ska utvecklas! Därför är det viktigt att man lär sig att ta fram meningsskiljaktigheter i ljuset och att man diskuterar dem respektfullt med varandra
Läs mer
Hur uppstår en konflikt? Hur får den energi att växa? Vad kan jag göra för att inte trappa upp en konflikt? Hur undviker jag onödiga konflikter? Hur ska ledaren agera i en konflikt? Hur löser man upp en konflikt på arbetsplatsen? Går det att få fram något positivt ur en konflikt?
Dessa och många andra frågor får du svar på i denna praktiska bok om att identifiera och hantera konflikter på våra arbetsplatser. Den ger chefer och arbetsledare på olika nivåer i organisationen ett användbart verktyg för konfliktsituationer. Författarna kompletterar också framställningen med teorier i psykologi, kommunikation och organisation. Boken var en av 1990-talets succéer och anses vara en av de bästa böckerna om problem på arbetsplatsen. Författarna har nu arbetat om och aktualiserat den nya upplagan.
För att vi ska undvika en konflikt på jobbet vill vi på det här viset tala om att Olle Roos har gjort de fina illustrationerna till Konflikter på jobbet, vilket vi har missat att tala om i boken.
Om författarna
Kerstin Ljungström är beteendevetare och organisationskonsult. Hon har drivit egen verksamhet i många år och därtill under några år varit personalchef i Riksrevisionsverket. Hon har också skrivit böckerna Förändring som leder vidare och Samtal på jobbet utgivna på samma förlag.
Tom Sagerberg har mångårig erfarenhet av att arbeta med personalfrågor i företag och ideella organisationer. Nu är han administrativ chef inom Svenska Scoutförbundet.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker