Intellektuell funktionsnedsättning; Helen Carlander; 2024
endast ny

Intellektuell funktionsnedsättning Upplaga 1

av Helen Carlander
En ovärderlig bok för att effektivt stödja personer med intellektuell funktionsnedsättning i deras dagliga liv och utveckling.

Intellektuell funktionsnedsättning (IF) kan medföra betydande utmaningar, men det är långt ifrån hela bilden. Med rätt stöd och anpassningar kan personer med IF leva ett meningsfullt och självständigt liv, delta aktivt i samhället och uppnå sin fulla potential.

Den här boken tar ett helhetsgrepp på IF. Syftet är att öka kunskapen om intellektuell funktionsnedsättning, beskriva svårigheter som kan uppkomma i vardagliga situationer och presentera en tankeram som ger ökad förståelse för hur individen kan uppfatta sin tillvaro. Fokus ligger på att beskriva perioder i den typiska kognitiva, språkliga och socioemotionella utvecklingen och hur dessa kan kopplas till nivåer vid IF.

Intellektuell funktionsnedsättning är en ovärderlig bok för alla som arbetar med – eller utbildas för att arbeta med – personer med intellektuell funktionsnedsättning. Genom att öka förståelsen för IF och hur nedsättningar i kognitiva funktioner påverkar vardagen, ger boken verktyg för att skapa inkluderande och stödjande miljöer där alla kan vara aktiva, självständiga och delaktiga. Med praktiska exempel och konkreta anpassningar visar författaren hur rätt stöd på rätt nivå kan göra en verklig skillnad i människors liv.

Helen Carlander är socialpedagog, lärare och författare och arbetar som lärare inom anpassad gymnasieskola. Hon har skrivit böcker inom områdena social omsorg och socialpedagogik.

Sagt om boken
"Boken vilar på både teori och praktik. Den är viktig för att bidra till att förbättra levnadsvillkoren för personer med intellektuell funktionsnedsättning och kan därtill ses som ett omistligt stöd för yrkesverksamma som i sitt arbete möter målgruppen. Helhetsbetyg: 4."
/Maria Fridstjerna, BTJ-häftet nr 22 2024
En ovärderlig bok för att effektivt stödja personer med intellektuell funktionsnedsättning i deras dagliga liv och utveckling.

Intellektuell funktionsnedsättning (IF) kan medföra betydande utmaningar, men det är långt ifrån hela bilden. Med rätt stöd och anpassningar kan personer med IF leva ett meningsfullt och självständigt liv, delta aktivt i samhället och uppnå sin fulla potential.

Den här boken tar ett helhetsgrepp på IF. Syftet är att öka kunskapen om intellektuell funktionsnedsättning, beskriva svårigheter som kan uppkomma i vardagliga situationer och presentera en tankeram som ger ökad förståelse för hur individen kan uppfatta sin tillvaro. Fokus ligger på att beskriva perioder i den typiska kognitiva, språkliga och socioemotionella utvecklingen och hur dessa kan kopplas till nivåer vid IF.

Intellektuell funktionsnedsättning är en ovärderlig bok för alla som arbetar med – eller utbildas för att arbeta med – personer med intellektuell funktionsnedsättning. Genom att öka förståelsen för IF och hur nedsättningar i kognitiva funktioner påverkar vardagen, ger boken verktyg för att skapa inkluderande och stödjande miljöer där alla kan vara aktiva, självständiga och delaktiga. Med praktiska exempel och konkreta anpassningar visar författaren hur rätt stöd på rätt nivå kan göra en verklig skillnad i människors liv.

Helen Carlander är socialpedagog, lärare och författare och arbetar som lärare inom anpassad gymnasieskola. Hon har skrivit böcker inom områdena social omsorg och socialpedagogik.

Sagt om boken
"Boken vilar på både teori och praktik. Den är viktig för att bidra till att förbättra levnadsvillkoren för personer med intellektuell funktionsnedsättning och kan därtill ses som ett omistligt stöd för yrkesverksamma som i sitt arbete möter målgruppen. Helhetsbetyg: 4."
/Maria Fridstjerna, BTJ-häftet nr 22 2024
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789177414735
Förlag: Gothia Kompetens AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 172 st
En ovärderlig bok för att effektivt stödja personer med intellektuell funktionsnedsättning i deras dagliga liv och utveckling.

Intellektuell funktionsnedsättning (IF) kan medföra betydande utmaningar, men det är långt ifrån hela bilden. Med rätt stöd och anpassningar kan personer med IF leva ett meningsfullt och självständigt liv, delta aktivt i samhället och uppnå sin fulla potential.

Den här boken tar ett helhetsgrepp på IF. Syftet är att öka kunskapen om intellektuell funktionsnedsättning, beskriva svårigheter som kan uppkomma i vardagliga situationer och presentera en tankeram som ger ökad förståelse för hur individen kan uppfatta sin tillvaro. Fokus ligger på att beskriva perioder i den typiska kognitiva, språkliga och socioemotionella utvecklingen och hur dessa kan kopplas till nivåer vid IF.

Intellektuell funktionsnedsättning är en ovärderlig bok för alla som arbetar med – eller utbildas för att arbeta med – personer med intellektuell funktionsnedsättning. Genom att öka förståelsen för IF och hur nedsättningar i kognitiva funktioner påverkar vardagen, ger boken verktyg för att skapa inkluderande och stödjande miljöer där alla kan vara aktiva, självständiga och delaktiga. Med praktiska exempel och konkreta anpassningar visar författaren hur rätt stöd på rätt nivå kan göra en verklig skillnad i människors liv.

Helen Carlander är socialpedagog, lärare och författare och arbetar som lärare inom anpassad gymnasieskola. Hon har skrivit böcker inom områdena social omsorg och socialpedagogik.

Sagt om boken
"Boken vilar på både teori och praktik. Den är viktig för att bidra till att förbättra levnadsvillkoren för personer med intellektuell funktionsnedsättning och kan därtill ses som ett omistligt stöd för yrkesverksamma som i sitt arbete möter målgruppen. Helhetsbetyg: 4."
/Maria Fridstjerna, BTJ-häftet nr 22 2024
En ovärderlig bok för att effektivt stödja personer med intellektuell funktionsnedsättning i deras dagliga liv och utveckling.

Intellektuell funktionsnedsättning (IF) kan medföra betydande utmaningar, men det är långt ifrån hela bilden. Med rätt stöd och anpassningar kan personer med IF leva ett meningsfullt och självständigt liv, delta aktivt i samhället och uppnå sin fulla potential.

Den här boken tar ett helhetsgrepp på IF. Syftet är att öka kunskapen om intellektuell funktionsnedsättning, beskriva svårigheter som kan uppkomma i vardagliga situationer och presentera en tankeram som ger ökad förståelse för hur individen kan uppfatta sin tillvaro. Fokus ligger på att beskriva perioder i den typiska kognitiva, språkliga och socioemotionella utvecklingen och hur dessa kan kopplas till nivåer vid IF.

Intellektuell funktionsnedsättning är en ovärderlig bok för alla som arbetar med – eller utbildas för att arbeta med – personer med intellektuell funktionsnedsättning. Genom att öka förståelsen för IF och hur nedsättningar i kognitiva funktioner påverkar vardagen, ger boken verktyg för att skapa inkluderande och stödjande miljöer där alla kan vara aktiva, självständiga och delaktiga. Med praktiska exempel och konkreta anpassningar visar författaren hur rätt stöd på rätt nivå kan göra en verklig skillnad i människors liv.

Helen Carlander är socialpedagog, lärare och författare och arbetar som lärare inom anpassad gymnasieskola. Hon har skrivit böcker inom områdena social omsorg och socialpedagogik.

Sagt om boken
"Boken vilar på både teori och praktik. Den är viktig för att bidra till att förbättra levnadsvillkoren för personer med intellektuell funktionsnedsättning och kan därtill ses som ett omistligt stöd för yrkesverksamma som i sitt arbete möter målgruppen. Helhetsbetyg: 4."
/Maria Fridstjerna, BTJ-häftet nr 22 2024
Ny bok
514 kr541 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
514 kr541 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)