Individ, teknik och lärande Upplaga 1
Boken Individ, teknik och lärande innehåller en samling ögonblicksbilder där ett antal forskare ger sina perspektiv på informationstekniken och dess roll för människors kunskapsutveckling. Boken visar i sin helhet att frågor om teknik och lärande inte i första hand handlar om att effektivisera undervisning. Informationstekniken har på ett genomgripande sätt förändrat våra vardagsliv, något som innebär att tekniken snarare förändrar vad vi lär än hur vi lär. I boken berättas det om hur IT har kommit att användas i olika utbildningssammanhang, såväl i form av digitala läromedel som i en del av förskolans verksamhet. Boken behandlar även lärkulturer utanför de formella utbildningsinstitutionerna bland annat datorspelskulturen och hur tekniken inneburit nya möjligheter för människor med funktionshinder. Sammantaget ger de 11 olika bidragen en bild av ITs roll i kunskapsbildning som inte alltid stämmer med de vedertagna föreställningarna kring människors möte med tekniken. Något som för den sakens skull inte förringar betydelsen av informationstekniken. Jonas Linderoth är FD i pedagogik med inriktning mot IT och lärande vid Göteborgs Universitet. Hans forskningsområde handlar om datorspelande och datorspelskultur. Linderoth har arbetat med frågor rörande pedagogiskt användande av datorspel, gaming literacy, datorspelande, högkonsumtion och skadlig påverkan samt datorspelande och funktionshinder. Han är även sakkunnig i datorspelsfrågor i Sveriges Medieråd, en kommitté under kulturdepartementet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789173312516
Förlag: Carlsson
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 266 st
Boken Individ, teknik och lärande innehåller en samling ögonblicksbilder där ett antal forskare ger sina perspektiv på informationstekniken och dess roll för människors kunskapsutveckling. Boken visar i sin helhet att frågor om teknik och lärande inte i första hand handlar om att effektivisera undervisning. Informationstekniken har på ett genomgripande sätt förändrat våra vardagsliv, något som innebär att tekniken snarare förändrar vad vi lär än hur vi lär. I boken berättas det om hur IT har kommit att användas i olika utbildningssammanhang, såväl i form av digitala läromedel som i en del av förskolans verksamhet. Boken behandlar även lärkulturer utanför de formella utbildningsinstitutionerna bland annat datorspelskulturen och hur tekniken inneburit nya möjligheter för människor med funktionshinder. Sammantaget ger de 11 olika bidragen en bild av ITs roll i kunskapsbildning som inte alltid stämmer med de vedertagna föreställningarna kring människors möte med tekniken. Något som för den sakens skull inte förringar betydelsen av informationstekniken. Jonas Linderoth är FD i pedagogik med inriktning mot IT och lärande vid Göteborgs Universitet. Hans forskningsområde handlar om datorspelande och datorspelskultur. Linderoth har arbetat med frågor rörande pedagogiskt användande av datorspel, gaming literacy, datorspelande, högkonsumtion och skadlig påverkan samt datorspelande och funktionshinder. Han är även sakkunnig i datorspelsfrågor i Sveriges Medieråd, en kommitté under kulturdepartementet.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.