Idrottsdidaktiska utmaningar handlar om undervisning i idrott och hälsa ur ett didaktiskt perspektiv. De grundläggande frågorna är Vad?, Hur? och Varför? En lärare med idrottsdidaktisk kompetens har både teoretiska ämneskunskaper om människan i rörelse och praktiska, pedagogiska kunskaper i idrott.
Läs mer
En professionell lärare i idrott och hälsa ställs regelbundet inför följande utmanande frågor:
- Vilken sorts undervisning skapar positiva upplevelser av rörelse för alla elever?
- Vilka kunskaper behöver jag för att utveckla barns allsidiga rörelsekompetens och fysiska förmåga?
- Vilket lärande ska jag skapa goda förutsättningar för - och vilket lärande hos eleverna ska jag vara uppmärksam på?
Bokens arton kapitel kan läsas fristående, de belyser tillsammans viktiga didaktiska aspekter av ämnet idrott och hälsa:
- att sätta in ämnet idrott och hälsa i ett samhälleligt sammanhang,
- att introducera idrottsdidaktik som begrepp och problemområde,
- att belysa skolans rörelseuppdrag och dess villkor,
- idrottslärans kunskapsområden: gymnastik, rörelse och dans, bollspel samt friluftsliv med simning,
- några för ämnet särskilt viktiga områden: hälsa, träningslära och motoriskt lärande, bedömning och betygsättning, likvärdig undervisning, relationen mellan lärarutbildning och yrkesutövning samt ämnets kunskapsteoretiska fundament.
Om författarna
De 12 författarna är samtliga verksamma som forskare och/eller undervisande lärare på Gymnastik och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm och har lång erfarenhet av undervisning och forskning inom idrott och hälsa.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker