HR-transformation på svenska : om organisering av HR-arbete; Anders Boglind, Freddy Hällsten, Per Thilander; 2021
spara 12%
3 säljare

HR-transformation på svenska : om organisering av HR-arbete Upplaga 2

av Anders Boglind, Freddy Hällsten, Per Thilander
Några år in på 2000-talet började många svenska organisationer förändra sin HR-funktion utifrån konceptet HR Transformation. Standardisering och sambruk av resurser (”shared service”) skulle göra personalarbetet mer effektivt och skapa utrymme för omfokusering mot strategiska och värdeskapande uppgifter. Vi har under perioden 2008–2019 följt sju svenska organisationers införande av konceptet och undersökt hur det påverkat HR-funktionens organisering och arbetssätt och linjechefers arbete med personalfrågor. I den reviderade och utökade upplagan av boken har vi undersökt konceptets ställning i dag, drygt tio år efter lanseringen.

Resultaten åskådliggör hur HR-strategier tenderar att anpassas till behov av kostnadseffektivisering och central kontroll samt hur förändringsförsök spårar in i gamla mönster. Men resultaten visar också på att det finns olika frihetsgrader vad gäller genomförande och måluppfyllnad, som varierar och har påverkats av faktorer som inte beaktats i den rationella planeringsprocessen. I det avslutande kapitlet diskuteras hur det framtida HR-arbetet kan organiseras för att hantera samspelet mellan digitalisering, människor och sociala värderingar.
Några år in på 2000-talet började många svenska organisationer förändra sin HR-funktion utifrån konceptet HR Transformation. Standardisering och sambruk av resurser (”shared service”) skulle göra personalarbetet mer effektivt och skapa utrymme för omfokusering mot strategiska och värdeskapande uppgifter. Vi har under perioden 2008–2019 följt sju svenska organisationers införande av konceptet och undersökt hur det påverkat HR-funktionens organisering och arbetssätt och linjechefers arbete med personalfrågor. I den reviderade och utökade upplagan av boken har vi undersökt konceptets ställning i dag, drygt tio år efter lanseringen.

Resultaten åskådliggör hur HR-strategier tenderar att anpassas till behov av kostnadseffektivisering och central kontroll samt hur förändringsförsök spårar in i gamla mönster. Men resultaten visar också på att det finns olika frihetsgrader vad gäller genomförande och måluppfyllnad, som varierar och har påverkats av faktorer som inte beaktats i den rationella planeringsprocessen. I det avslutande kapitlet diskuteras hur det framtida HR-arbetet kan organiseras för att hantera samspelet mellan digitalisering, människor och sociala värderingar.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789144125312
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 278 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2013)
från 159 kr
Upplaga 2 (2021)
från 359 kr
Några år in på 2000-talet började många svenska organisationer förändra sin HR-funktion utifrån konceptet HR Transformation. Standardisering och sambruk av resurser (”shared service”) skulle göra personalarbetet mer effektivt och skapa utrymme för omfokusering mot strategiska och värdeskapande uppgifter. Vi har under perioden 2008–2019 följt sju svenska organisationers införande av konceptet och undersökt hur det påverkat HR-funktionens organisering och arbetssätt och linjechefers arbete med personalfrågor. I den reviderade och utökade upplagan av boken har vi undersökt konceptets ställning i dag, drygt tio år efter lanseringen.

Resultaten åskådliggör hur HR-strategier tenderar att anpassas till behov av kostnadseffektivisering och central kontroll samt hur förändringsförsök spårar in i gamla mönster. Men resultaten visar också på att det finns olika frihetsgrader vad gäller genomförande och måluppfyllnad, som varierar och har påverkats av faktorer som inte beaktats i den rationella planeringsprocessen. I det avslutande kapitlet diskuteras hur det framtida HR-arbetet kan organiseras för att hantera samspelet mellan digitalisering, människor och sociala värderingar.
Några år in på 2000-talet började många svenska organisationer förändra sin HR-funktion utifrån konceptet HR Transformation. Standardisering och sambruk av resurser (”shared service”) skulle göra personalarbetet mer effektivt och skapa utrymme för omfokusering mot strategiska och värdeskapande uppgifter. Vi har under perioden 2008–2019 följt sju svenska organisationers införande av konceptet och undersökt hur det påverkat HR-funktionens organisering och arbetssätt och linjechefers arbete med personalfrågor. I den reviderade och utökade upplagan av boken har vi undersökt konceptets ställning i dag, drygt tio år efter lanseringen.

Resultaten åskådliggör hur HR-strategier tenderar att anpassas till behov av kostnadseffektivisering och central kontroll samt hur förändringsförsök spårar in i gamla mönster. Men resultaten visar också på att det finns olika frihetsgrader vad gäller genomförande och måluppfyllnad, som varierar och har påverkats av faktorer som inte beaktats i den rationella planeringsprocessen. I det avslutande kapitlet diskuteras hur det framtida HR-arbetet kan organiseras för att hantera samspelet mellan digitalisering, människor och sociala värderingar.
Begagnad bok
359 kr404 krSpara 45 kr (12%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
359 kr404 krSpara 45 kr (12%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar