Högläsning i praktiken : tematiserad litteraturläsning i förskolan; Maria Heimer; 2022
spara 24%
1 säljare

Högläsning i praktiken : tematiserad litteraturläsning i förskolan Upplaga 1

av Maria Heimer
I förskolans läroplan, Lpfö 18, framhålls att barnen ska ges förutsättningar att utveckla sitt språk genom högläsning och samtal om litteratur. För att barnen ska ges möjlighet att utveckla sitt språk är det en förutsättning att såväl högläsning som samtal är planerade och att de genomförs på ett medvetet sätt. Ett medvetet sätt att arbeta med litteratur och högläsning i meningsfulla sammanhang är tematiserad litteraturläsning. När högläsningen integreras i ett sammanhang som är meningsfullt för barnen och har en central roll i ett tematiskt arbete har förskolepersonalen möjlighet att skapa en samlad kunskapskontext, det vill säga en röd tråd.

I den här boken får du 15 konkreta exempel på teman som utgår från barnlitteratur. I varje tema ger författaren förslag på hur du kan förbereda, genomföra och bearbeta respektive tema. Med boken följer ett digert digitalt material med till exempel brev från bokens karaktärer, känslokort, bildkort och skattjaktsbingo. Boken innehåller även en mängd tips på barnlitteratur kopplat till respektive tema.

Boken är skriven för blivande och yrkesverksamma pedagoger i förskolan.
I förskolans läroplan, Lpfö 18, framhålls att barnen ska ges förutsättningar att utveckla sitt språk genom högläsning och samtal om litteratur. För att barnen ska ges möjlighet att utveckla sitt språk är det en förutsättning att såväl högläsning som samtal är planerade och att de genomförs på ett medvetet sätt. Ett medvetet sätt att arbeta med litteratur och högläsning i meningsfulla sammanhang är tematiserad litteraturläsning. När högläsningen integreras i ett sammanhang som är meningsfullt för barnen och har en central roll i ett tematiskt arbete har förskolepersonalen möjlighet att skapa en samlad kunskapskontext, det vill säga en röd tråd.

I den här boken får du 15 konkreta exempel på teman som utgår från barnlitteratur. I varje tema ger författaren förslag på hur du kan förbereda, genomföra och bearbeta respektive tema. Med boken följer ett digert digitalt material med till exempel brev från bokens karaktärer, känslokort, bildkort och skattjaktsbingo. Boken innehåller även en mängd tips på barnlitteratur kopplat till respektive tema.

Boken är skriven för blivande och yrkesverksamma pedagoger i förskolan.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789144155326
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 197 st
I förskolans läroplan, Lpfö 18, framhålls att barnen ska ges förutsättningar att utveckla sitt språk genom högläsning och samtal om litteratur. För att barnen ska ges möjlighet att utveckla sitt språk är det en förutsättning att såväl högläsning som samtal är planerade och att de genomförs på ett medvetet sätt. Ett medvetet sätt att arbeta med litteratur och högläsning i meningsfulla sammanhang är tematiserad litteraturläsning. När högläsningen integreras i ett sammanhang som är meningsfullt för barnen och har en central roll i ett tematiskt arbete har förskolepersonalen möjlighet att skapa en samlad kunskapskontext, det vill säga en röd tråd.

I den här boken får du 15 konkreta exempel på teman som utgår från barnlitteratur. I varje tema ger författaren förslag på hur du kan förbereda, genomföra och bearbeta respektive tema. Med boken följer ett digert digitalt material med till exempel brev från bokens karaktärer, känslokort, bildkort och skattjaktsbingo. Boken innehåller även en mängd tips på barnlitteratur kopplat till respektive tema.

Boken är skriven för blivande och yrkesverksamma pedagoger i förskolan.
I förskolans läroplan, Lpfö 18, framhålls att barnen ska ges förutsättningar att utveckla sitt språk genom högläsning och samtal om litteratur. För att barnen ska ges möjlighet att utveckla sitt språk är det en förutsättning att såväl högläsning som samtal är planerade och att de genomförs på ett medvetet sätt. Ett medvetet sätt att arbeta med litteratur och högläsning i meningsfulla sammanhang är tematiserad litteraturläsning. När högläsningen integreras i ett sammanhang som är meningsfullt för barnen och har en central roll i ett tematiskt arbete har förskolepersonalen möjlighet att skapa en samlad kunskapskontext, det vill säga en röd tråd.

I den här boken får du 15 konkreta exempel på teman som utgår från barnlitteratur. I varje tema ger författaren förslag på hur du kan förbereda, genomföra och bearbeta respektive tema. Med boken följer ett digert digitalt material med till exempel brev från bokens karaktärer, känslokort, bildkort och skattjaktsbingo. Boken innehåller även en mängd tips på barnlitteratur kopplat till respektive tema.

Boken är skriven för blivande och yrkesverksamma pedagoger i förskolan.
Begagnad bok
399 kr524 krSpara 125 kr (24%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
399 kr524 krSpara 125 kr (24%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar