Historieundervisning och interkulturell kompetens; Maria Johansson; 2012
endast ny

Historieundervisning och interkulturell kompetens Upplaga 1

av Maria Johansson
Historieämnet har en viktig roll att spela i vår mångkulturella och globaliserade samtid och kan bidra till att ge elever möjlighet att utveckla sin interkulturella kompetens. Det är utgångspunkten för avhandlingen. Men vad innebär det interkulturella uppdraget för historieläraren och hur kan en sådan interkulturell undervisning se ut? Vilket innehåll hör hemma där och vilka historiedidaktiska perspektiv kan läraren hämta stöd i? I studiens empiriska del får vi på nära håll följa en lärares och en grupp elevers arbete under en historieundervisning som planerades utifrån lärandemålet interkulturell historisk kompetens. Enligt studiens teoretiska och analytiska ramverk kan historiskt lärande uttryckas i termer av att utveckla tre kompetenser: kompetensen att erfara det förflutna, att tolka det förflutna och, slutligen, att orientera sig i samtiden med hjälp av det tolkade förflutna. I analysen framkommer att en inter-kulturell historieundervisning kan innefatta strategier för att öppna stängda berättelser och ett medvetet arbete med historiska tankebegrepp för att utveckla förmågor till historiskt tänkande. Historieläraren kan använda sådana strategier och tankebegrepp som didaktiska planeringsverktyg för att konstruera en undervisning som hjälper eleverna att utveckla interkulturella ögon.
Historieämnet har en viktig roll att spela i vår mångkulturella och globaliserade samtid och kan bidra till att ge elever möjlighet att utveckla sin interkulturella kompetens. Det är utgångspunkten för avhandlingen. Men vad innebär det interkulturella uppdraget för historieläraren och hur kan en sådan interkulturell undervisning se ut? Vilket innehåll hör hemma där och vilka historiedidaktiska perspektiv kan läraren hämta stöd i? I studiens empiriska del får vi på nära håll följa en lärares och en grupp elevers arbete under en historieundervisning som planerades utifrån lärandemålet interkulturell historisk kompetens. Enligt studiens teoretiska och analytiska ramverk kan historiskt lärande uttryckas i termer av att utveckla tre kompetenser: kompetensen att erfara det förflutna, att tolka det förflutna och, slutligen, att orientera sig i samtiden med hjälp av det tolkade förflutna. I analysen framkommer att en inter-kulturell historieundervisning kan innefatta strategier för att öppna stängda berättelser och ett medvetet arbete med historiska tankebegrepp för att utveckla förmågor till historiskt tänkande. Historieläraren kan använda sådana strategier och tankebegrepp som didaktiska planeringsverktyg för att konstruera en undervisning som hjälper eleverna att utveckla interkulturella ögon.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789170634185
Förlag: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 258 st
Historieämnet har en viktig roll att spela i vår mångkulturella och globaliserade samtid och kan bidra till att ge elever möjlighet att utveckla sin interkulturella kompetens. Det är utgångspunkten för avhandlingen. Men vad innebär det interkulturella uppdraget för historieläraren och hur kan en sådan interkulturell undervisning se ut? Vilket innehåll hör hemma där och vilka historiedidaktiska perspektiv kan läraren hämta stöd i? I studiens empiriska del får vi på nära håll följa en lärares och en grupp elevers arbete under en historieundervisning som planerades utifrån lärandemålet interkulturell historisk kompetens. Enligt studiens teoretiska och analytiska ramverk kan historiskt lärande uttryckas i termer av att utveckla tre kompetenser: kompetensen att erfara det förflutna, att tolka det förflutna och, slutligen, att orientera sig i samtiden med hjälp av det tolkade förflutna. I analysen framkommer att en inter-kulturell historieundervisning kan innefatta strategier för att öppna stängda berättelser och ett medvetet arbete med historiska tankebegrepp för att utveckla förmågor till historiskt tänkande. Historieläraren kan använda sådana strategier och tankebegrepp som didaktiska planeringsverktyg för att konstruera en undervisning som hjälper eleverna att utveckla interkulturella ögon.
Historieämnet har en viktig roll att spela i vår mångkulturella och globaliserade samtid och kan bidra till att ge elever möjlighet att utveckla sin interkulturella kompetens. Det är utgångspunkten för avhandlingen. Men vad innebär det interkulturella uppdraget för historieläraren och hur kan en sådan interkulturell undervisning se ut? Vilket innehåll hör hemma där och vilka historiedidaktiska perspektiv kan läraren hämta stöd i? I studiens empiriska del får vi på nära håll följa en lärares och en grupp elevers arbete under en historieundervisning som planerades utifrån lärandemålet interkulturell historisk kompetens. Enligt studiens teoretiska och analytiska ramverk kan historiskt lärande uttryckas i termer av att utveckla tre kompetenser: kompetensen att erfara det förflutna, att tolka det förflutna och, slutligen, att orientera sig i samtiden med hjälp av det tolkade förflutna. I analysen framkommer att en inter-kulturell historieundervisning kan innefatta strategier för att öppna stängda berättelser och ett medvetet arbete med historiska tankebegrepp för att utveckla förmågor till historiskt tänkande. Historieläraren kan använda sådana strategier och tankebegrepp som didaktiska planeringsverktyg för att konstruera en undervisning som hjälper eleverna att utveckla interkulturella ögon.
Ny bok
151 kr158 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
151 kr158 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)