Historiedidaktik i praktiken : För lärare 4-9 Upplaga 2
Att lära ut historia är en spännande och utmanande uppgift. Historia är fyllt med fängslande berättelser och karaktärer som gör det enkelt att engagera eleverna. Genom undervisningen kan eleverna fördjupa sig i hur människor levde under andra epoker och se sina egna liv som en del av den historiska processen. Föreställningarna om dåtid, nutid och framtid vävs samman, och det är lärarens roll att guida eleverna i att förstå och koppla samman dessa olika tidsepoker. Detta är en viktig, om än inte alltid lätt uppgift, och kräver mycket av både lärare och elever.
"Historiedidaktik i praktiken – för lärare 4-9" är en grundläggande guide till att undervisa i historia på grundskolenivå, med en stark förankring i historiedidaktisk teori. Bokens innehåll är nära kopplat till praktisk undervisning och anknyter till grundskolans kursplan i historia.
Boken innehåller fyra centrala kapitel som täcker viktiga kunskapsområden i historia: kunskaper om historiska referensramar, hantering av historiska källor, användning av historia och historiska begrepp. Dessa ämnen utforskas ur ett undervisningsperspektiv med fokus på lärarens didaktiska beslut. Dessutom behandlar boken specifika delar av historieämnet i relation till undervisning, såsom historiemedvetande, bedömning i historia, och forskning om barns historielärande.
Den andra upplagan av boken har utökats för att inkludera årskurserna 4-6 och 7-9 och är även relevant för lärare på gymnasienivå.
Att lära ut historia är en spännande och utmanande uppgift. Historia är fyllt med fängslande berättelser och karaktärer som gör det enkelt att engagera eleverna. Genom undervisningen kan eleverna fördjupa sig i hur människor levde under andra epoker och se sina egna liv som en del av den historiska processen. Föreställningarna om dåtid, nutid och framtid vävs samman, och det är lärarens roll att guida eleverna i att förstå och koppla samman dessa olika tidsepoker. Detta är en viktig, om än inte alltid lätt uppgift, och kräver mycket av både lärare och elever.
"Historiedidaktik i praktiken – för lärare 4-9" är en grundläggande guide till att undervisa i historia på grundskolenivå, med en stark förankring i historiedidaktisk teori. Bokens innehåll är nära kopplat till praktisk undervisning och anknyter till grundskolans kursplan i historia.
Boken innehåller fyra centrala kapitel som täcker viktiga kunskapsområden i historia: kunskaper om historiska referensramar, hantering av historiska källor, användning av historia och historiska begrepp. Dessa ämnen utforskas ur ett undervisningsperspektiv med fokus på lärarens didaktiska beslut. Dessutom behandlar boken specifika delar av historieämnet i relation till undervisning, såsom historiemedvetande, bedömning i historia, och forskning om barns historielärande.
Den andra upplagan av boken har utökats för att inkludera årskurserna 4-6 och 7-9 och är även relevant för lärare på gymnasienivå.