Fylla moppe : -så minns vi mopedens guldålder : 50 cc som förändrade Sverige; Gunnar Flodén; 2008

Fylla moppe : -så minns vi mopedens guldålder : 50 cc som förändrade Sverige

av Gunnar Flodén
Ständig 15-årskris? Flitige Flodén med förnamnet Gunnar har gett ut ännu en bok. Kända och okända personer får i ”Fylla moppe” berätta om sina första minnen från när de skaffade moped. Men även dagens ”moppe-hysteri” skildras i den cirka 160 sidor tjocka boken. Classic Motor Gunnar Flodéns nya bok Fylla Moppe riktar sig främst till de som debuterade som mopedister på 50-, 60- och 70-talen, det vill säga mopedens guldålder. På den tiden var 15-årsdagen en betydligt viktigare händelse än i dag. Med 50 kubik förändrades många ungdomars liv över en natt. Gunnar Flodéns bok får oss att minnas. Visst var det roligare förr! Nostalgia Gunnar Flodéns bok är våldsamt nostalgisk. En glad bok fylld med människor uppfyllda av ett lika enkelt som charmigt fortskaffningsmedel. Klassiker Att önska sig moped i stället för konfirmationskostym blev allt vanligare vid mitten av 50-talet. Det läser man i en ny bok som heter ”Fylla moppe” – syftande på den magiska åldersgränsen. Boken myllrar av mopedbilder med tillhörande förare och är författad av den svenska mopedens meste hävdatecknare. Han heter Gunnar Flodén och har tidigare givit ut lika tidstrogna titlar: ”Pys, pinngas och oljerök”, ”Lättviktsmotorcykeln i folkhemmet”, ”Rattmuff och soppatorsk” samt ”Meka och kör!”. Hans böcker andas dåtid, mekanik och källargarage med doft av småputtriga motorer, oljetråg, kedjor, trassel och kabelskor. Gunnar Flodén har koll på ett nittiotal olika mopedfabrikat. Inte en uppgift om tankrymd, fjädring och elsystem saknas. Han har också koll på övervintrande moppegubbar. Och dito gummor. Ove Säverman Dagens Nyheter Fylla Moppe! Mopedens guldålder – 50 cc som förändrade Sverige Det man inte minns har inte hänt, sägs det. Motorskribenten Gunnar Flodén hjälper dig att minnas när du ”fyllde moppe”, även om det var länge sedan. För vi är många, många som debuterade som mopedister på 1950, 60-, och 70-talet – mopedens GULDÅLDER. År 1952 gick startskottet och sedan bara växte skaran som fick råd och hade lust att köra moped. Men vad är mo och ped? Nja, motorredaktören Harald Nielsen kom redan 1952 fiffigt på att slå ihop första bokstäverna i motor, mo, och pedal, ped, till ett ord, och vips var mopeden född! Från en enkel cykel med hjälpmotor, via den hederliga plåtmopeden till den plastiga EU-mopeden och med en fartökning från 0–45 km/tim som tagit ett halvt sekel i anspråk. Du, käre läsare, har säkert också minnen från när du ”fyllde moppe”, kanske denna boks mopeder får dig att känna dig ung på nytt för en stund. Du bjuds här på ett mopedhistoriskt zappande ur en drygt femtioårig retrococktail. I boken möter du kända och mindre kända personer tillsammans med sina älskade gamla plåtmopeder. De minns och berättar om tiden när de fyllde 15 år och fick köra moped. Några bra mekartips levereras också för dem som vill få fart på sin moped. Ska man ha något roligt, ska det vara medan man lever. Åka moppe är roligt! Det är bara att ”tokvarva” och dra in tvåtaktsdoften i näsan så infinner sig lyckan och minnena. Bonusmaterial. Historien om ur-mopeden, dvs. 98-kubikaren.
Ständig 15-årskris? Flitige Flodén med förnamnet Gunnar har gett ut ännu en bok. Kända och okända personer får i ”Fylla moppe” berätta om sina första minnen från när de skaffade moped. Men även dagens ”moppe-hysteri” skildras i den cirka 160 sidor tjocka boken. Classic Motor Gunnar Flodéns nya bok Fylla Moppe riktar sig främst till de som debuterade som mopedister på 50-, 60- och 70-talen, det vill säga mopedens guldålder. På den tiden var 15-årsdagen en betydligt viktigare händelse än i dag. Med 50 kubik förändrades många ungdomars liv över en natt. Gunnar Flodéns bok får oss att minnas. Visst var det roligare förr! Nostalgia Gunnar Flodéns bok är våldsamt nostalgisk. En glad bok fylld med människor uppfyllda av ett lika enkelt som charmigt fortskaffningsmedel. Klassiker Att önska sig moped i stället för konfirmationskostym blev allt vanligare vid mitten av 50-talet. Det läser man i en ny bok som heter ”Fylla moppe” – syftande på den magiska åldersgränsen. Boken myllrar av mopedbilder med tillhörande förare och är författad av den svenska mopedens meste hävdatecknare. Han heter Gunnar Flodén och har tidigare givit ut lika tidstrogna titlar: ”Pys, pinngas och oljerök”, ”Lättviktsmotorcykeln i folkhemmet”, ”Rattmuff och soppatorsk” samt ”Meka och kör!”. Hans böcker andas dåtid, mekanik och källargarage med doft av småputtriga motorer, oljetråg, kedjor, trassel och kabelskor. Gunnar Flodén har koll på ett nittiotal olika mopedfabrikat. Inte en uppgift om tankrymd, fjädring och elsystem saknas. Han har också koll på övervintrande moppegubbar. Och dito gummor. Ove Säverman Dagens Nyheter Fylla Moppe! Mopedens guldålder – 50 cc som förändrade Sverige Det man inte minns har inte hänt, sägs det. Motorskribenten Gunnar Flodén hjälper dig att minnas när du ”fyllde moppe”, även om det var länge sedan. För vi är många, många som debuterade som mopedister på 1950, 60-, och 70-talet – mopedens GULDÅLDER. År 1952 gick startskottet och sedan bara växte skaran som fick råd och hade lust att köra moped. Men vad är mo och ped? Nja, motorredaktören Harald Nielsen kom redan 1952 fiffigt på att slå ihop första bokstäverna i motor, mo, och pedal, ped, till ett ord, och vips var mopeden född! Från en enkel cykel med hjälpmotor, via den hederliga plåtmopeden till den plastiga EU-mopeden och med en fartökning från 0–45 km/tim som tagit ett halvt sekel i anspråk. Du, käre läsare, har säkert också minnen från när du ”fyllde moppe”, kanske denna boks mopeder får dig att känna dig ung på nytt för en stund. Du bjuds här på ett mopedhistoriskt zappande ur en drygt femtioårig retrococktail. I boken möter du kända och mindre kända personer tillsammans med sina älskade gamla plåtmopeder. De minns och berättar om tiden när de fyllde 15 år och fick köra moped. Några bra mekartips levereras också för dem som vill få fart på sin moped. Ska man ha något roligt, ska det vara medan man lever. Åka moppe är roligt! Det är bara att ”tokvarva” och dra in tvåtaktsdoften i näsan så infinner sig lyckan och minnena. Bonusmaterial. Historien om ur-mopeden, dvs. 98-kubikaren.
Utgiven: 2008
ISBN: 9789163327988
Förlag: Edition GUJ
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
Ständig 15-årskris? Flitige Flodén med förnamnet Gunnar har gett ut ännu en bok. Kända och okända personer får i ”Fylla moppe” berätta om sina första minnen från när de skaffade moped. Men även dagens ”moppe-hysteri” skildras i den cirka 160 sidor tjocka boken. Classic Motor Gunnar Flodéns nya bok Fylla Moppe riktar sig främst till de som debuterade som mopedister på 50-, 60- och 70-talen, det vill säga mopedens guldålder. På den tiden var 15-årsdagen en betydligt viktigare händelse än i dag. Med 50 kubik förändrades många ungdomars liv över en natt. Gunnar Flodéns bok får oss att minnas. Visst var det roligare förr! Nostalgia Gunnar Flodéns bok är våldsamt nostalgisk. En glad bok fylld med människor uppfyllda av ett lika enkelt som charmigt fortskaffningsmedel. Klassiker Att önska sig moped i stället för konfirmationskostym blev allt vanligare vid mitten av 50-talet. Det läser man i en ny bok som heter ”Fylla moppe” – syftande på den magiska åldersgränsen. Boken myllrar av mopedbilder med tillhörande förare och är författad av den svenska mopedens meste hävdatecknare. Han heter Gunnar Flodén och har tidigare givit ut lika tidstrogna titlar: ”Pys, pinngas och oljerök”, ”Lättviktsmotorcykeln i folkhemmet”, ”Rattmuff och soppatorsk” samt ”Meka och kör!”. Hans böcker andas dåtid, mekanik och källargarage med doft av småputtriga motorer, oljetråg, kedjor, trassel och kabelskor. Gunnar Flodén har koll på ett nittiotal olika mopedfabrikat. Inte en uppgift om tankrymd, fjädring och elsystem saknas. Han har också koll på övervintrande moppegubbar. Och dito gummor. Ove Säverman Dagens Nyheter Fylla Moppe! Mopedens guldålder – 50 cc som förändrade Sverige Det man inte minns har inte hänt, sägs det. Motorskribenten Gunnar Flodén hjälper dig att minnas när du ”fyllde moppe”, även om det var länge sedan. För vi är många, många som debuterade som mopedister på 1950, 60-, och 70-talet – mopedens GULDÅLDER. År 1952 gick startskottet och sedan bara växte skaran som fick råd och hade lust att köra moped. Men vad är mo och ped? Nja, motorredaktören Harald Nielsen kom redan 1952 fiffigt på att slå ihop första bokstäverna i motor, mo, och pedal, ped, till ett ord, och vips var mopeden född! Från en enkel cykel med hjälpmotor, via den hederliga plåtmopeden till den plastiga EU-mopeden och med en fartökning från 0–45 km/tim som tagit ett halvt sekel i anspråk. Du, käre läsare, har säkert också minnen från när du ”fyllde moppe”, kanske denna boks mopeder får dig att känna dig ung på nytt för en stund. Du bjuds här på ett mopedhistoriskt zappande ur en drygt femtioårig retrococktail. I boken möter du kända och mindre kända personer tillsammans med sina älskade gamla plåtmopeder. De minns och berättar om tiden när de fyllde 15 år och fick köra moped. Några bra mekartips levereras också för dem som vill få fart på sin moped. Ska man ha något roligt, ska det vara medan man lever. Åka moppe är roligt! Det är bara att ”tokvarva” och dra in tvåtaktsdoften i näsan så infinner sig lyckan och minnena. Bonusmaterial. Historien om ur-mopeden, dvs. 98-kubikaren.
Ständig 15-årskris? Flitige Flodén med förnamnet Gunnar har gett ut ännu en bok. Kända och okända personer får i ”Fylla moppe” berätta om sina första minnen från när de skaffade moped. Men även dagens ”moppe-hysteri” skildras i den cirka 160 sidor tjocka boken. Classic Motor Gunnar Flodéns nya bok Fylla Moppe riktar sig främst till de som debuterade som mopedister på 50-, 60- och 70-talen, det vill säga mopedens guldålder. På den tiden var 15-årsdagen en betydligt viktigare händelse än i dag. Med 50 kubik förändrades många ungdomars liv över en natt. Gunnar Flodéns bok får oss att minnas. Visst var det roligare förr! Nostalgia Gunnar Flodéns bok är våldsamt nostalgisk. En glad bok fylld med människor uppfyllda av ett lika enkelt som charmigt fortskaffningsmedel. Klassiker Att önska sig moped i stället för konfirmationskostym blev allt vanligare vid mitten av 50-talet. Det läser man i en ny bok som heter ”Fylla moppe” – syftande på den magiska åldersgränsen. Boken myllrar av mopedbilder med tillhörande förare och är författad av den svenska mopedens meste hävdatecknare. Han heter Gunnar Flodén och har tidigare givit ut lika tidstrogna titlar: ”Pys, pinngas och oljerök”, ”Lättviktsmotorcykeln i folkhemmet”, ”Rattmuff och soppatorsk” samt ”Meka och kör!”. Hans böcker andas dåtid, mekanik och källargarage med doft av småputtriga motorer, oljetråg, kedjor, trassel och kabelskor. Gunnar Flodén har koll på ett nittiotal olika mopedfabrikat. Inte en uppgift om tankrymd, fjädring och elsystem saknas. Han har också koll på övervintrande moppegubbar. Och dito gummor. Ove Säverman Dagens Nyheter Fylla Moppe! Mopedens guldålder – 50 cc som förändrade Sverige Det man inte minns har inte hänt, sägs det. Motorskribenten Gunnar Flodén hjälper dig att minnas när du ”fyllde moppe”, även om det var länge sedan. För vi är många, många som debuterade som mopedister på 1950, 60-, och 70-talet – mopedens GULDÅLDER. År 1952 gick startskottet och sedan bara växte skaran som fick råd och hade lust att köra moped. Men vad är mo och ped? Nja, motorredaktören Harald Nielsen kom redan 1952 fiffigt på att slå ihop första bokstäverna i motor, mo, och pedal, ped, till ett ord, och vips var mopeden född! Från en enkel cykel med hjälpmotor, via den hederliga plåtmopeden till den plastiga EU-mopeden och med en fartökning från 0–45 km/tim som tagit ett halvt sekel i anspråk. Du, käre läsare, har säkert också minnen från när du ”fyllde moppe”, kanske denna boks mopeder får dig att känna dig ung på nytt för en stund. Du bjuds här på ett mopedhistoriskt zappande ur en drygt femtioårig retrococktail. I boken möter du kända och mindre kända personer tillsammans med sina älskade gamla plåtmopeder. De minns och berättar om tiden när de fyllde 15 år och fick köra moped. Några bra mekartips levereras också för dem som vill få fart på sin moped. Ska man ha något roligt, ska det vara medan man lever. Åka moppe är roligt! Det är bara att ”tokvarva” och dra in tvåtaktsdoften i näsan så infinner sig lyckan och minnena. Bonusmaterial. Historien om ur-mopeden, dvs. 98-kubikaren.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)