5+ säljare
Förändringsarbete i organisationer - om att utveckla företagskulturer Upplaga 1
Hur går det praktiska förändringsarbetet till i en organisation? Vilka utmaningar, uppgifter och fallgropar ställs man inför längs vägen? Boken följer ett försök att förändra ett företags organisationskultur.
Läs mer
I en värld som förändras snabbt är organisationers konkurrenskraft beroende av att organisationskulturen ständigt utvecklas. Kravet på att organisationer ständigt ska förändras är stort. Många förändringsförsök stöter dock på motstånd, rinner ut i sanden och misslyckas. Boken diskuterar hur man utvecklar en medvetenhet om vad som sker i förändringsprocesser och varför det kan vara svårt att hålla engagemanget vid liv. Den följer på nära håll ett förändringsprojekt och vi får följa med i analys, design, genomförande och bemötande bland medarbetarna. I boken lanseras femton centrala lärdomar för förändringsprojekt.
I denna andra upplaga är alla kapitel grundligt uppdaterade utifrån aktuell forskning och förändringspraktik. Därutöver har det tillkommit flera aktuella exempel både från näringsliv och från offentlig sektor.
Sagt om boken
"Ytterligare en bok om förändringsarbete, var min första tanke när jag fick boken i min hand. Men jag kan konstatera att just den här var ovanligt rolig och nyttig. Vi får följa ett skarpt fall av förändring under några års tid. Förändringsprocessen sker i ett större teknikinriktat företag som går från att ha varit en intern resurs i en stor koncern till att bli ett enskilt bolag på en öppen marknad. I detta skede bestämmer sig företagsledningen för att det behövs ett kulturellt förändringsprojekt och det är i denna process som författarna finns med för att observera och intervjua. Upplägget är jordnära och personligt. Jag får som läsare följa ett förändringsarbete och de faktiska personer som arbetar med det under hela förloppet – från idé, via implementering till avslut. Boken inleds med en genomgång av organisationsförändring i stort och en något djupare insyn i det specifika området förändring av organisationskultur. Den tar upp vad forskning hittills har påvisat, men också olika rådande föreställningar på området. Efter detta kommer en ingående genomgång av det fall som författarna följt med en påföljande analys av vad som gick fel. Bokens sista del väver ytterligare samman forskning och de erfarenheter som gjorts och frågar sig om det är vi som arbetar med kulturen eller om det är kulturen som arbetar med oss. Boken är väl strukturerad, har ett enkelt språk och varje kapitel har sin naturliga och logiska plats. Förändring är ett ständigt aktuellt ämne som har avhandlats från såväl akademiskt håll som av managementkonsulter. Förändringsarbete i organisationer gör det på ett spännande och levande sätt. Att få namn och en kort karaktärsbeskrivning på nyckelpersonerna skapar en dynamik och en något kittlande ingrediens i läsningen som skapar intresse och därmed större uppmärksamhet. Jag känner med HR-funktionen vars våndor och vedermödor ingående beskrivs i den tuffa utmaning som en kulturförändring innebär.
Innehållet i bokens avslutande kapitel, ”Lärdomar för förändringsagenter och andra”, är något jag kommer att bära med mig om jag själv hamnar i situationen att vara med och påverka utformningen av något förändringsprojekt. Boken ger viktiga insikter. Givetvis avlämnas inte alla svar inom detta svårnavigerade område, men den utgör ett mycket bra och nyanserat bidrag som bör hamna högt i högen av böcker som handlar om förändringsarbete. Sammanfattningsvis tycker jag att detta var riktigt rolig läsning med ett mycket trovärdigt innehåll!"
Claes Bagge HR-generalist, IKEA HR Service Centre
Om författarna
Mats Alvesson är professor vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hans senaste böcker inkluderar The Triumph of Emptiness (Oxford University Press, 2013) och Personalchefers arbete och identitet – strategi och strul (med Susanne Lundholm, Studentlitteratur, 2014).
Stefan Sveningsson är docent vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Han har bland annat publicerat Chefsliv –det ska fan vara chef (Studentlitteratur, 2014) och Ledarskap (Liber, 2010), båda med Mats Alvesson.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789147087181
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 256 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2014)
från 299 krUpplaga 1 (2008)
från 125 krHur går det praktiska förändringsarbetet till i en organisation? Vilka utmaningar, uppgifter och fallgropar ställs man inför längs vägen? Boken följer ett försök att förändra ett företags organisationskultur.
Läs mer
I en värld som förändras snabbt är organisationers konkurrenskraft beroende av att organisationskulturen ständigt utvecklas. Kravet på att organisationer ständigt ska förändras är stort. Många förändringsförsök stöter dock på motstånd, rinner ut i sanden och misslyckas. Boken diskuterar hur man utvecklar en medvetenhet om vad som sker i förändringsprocesser och varför det kan vara svårt att hålla engagemanget vid liv. Den följer på nära håll ett förändringsprojekt och vi får följa med i analys, design, genomförande och bemötande bland medarbetarna. I boken lanseras femton centrala lärdomar för förändringsprojekt.
I denna andra upplaga är alla kapitel grundligt uppdaterade utifrån aktuell forskning och förändringspraktik. Därutöver har det tillkommit flera aktuella exempel både från näringsliv och från offentlig sektor.
Sagt om boken
"Ytterligare en bok om förändringsarbete, var min första tanke när jag fick boken i min hand. Men jag kan konstatera att just den här var ovanligt rolig och nyttig. Vi får följa ett skarpt fall av förändring under några års tid. Förändringsprocessen sker i ett större teknikinriktat företag som går från att ha varit en intern resurs i en stor koncern till att bli ett enskilt bolag på en öppen marknad. I detta skede bestämmer sig företagsledningen för att det behövs ett kulturellt förändringsprojekt och det är i denna process som författarna finns med för att observera och intervjua. Upplägget är jordnära och personligt. Jag får som läsare följa ett förändringsarbete och de faktiska personer som arbetar med det under hela förloppet – från idé, via implementering till avslut. Boken inleds med en genomgång av organisationsförändring i stort och en något djupare insyn i det specifika området förändring av organisationskultur. Den tar upp vad forskning hittills har påvisat, men också olika rådande föreställningar på området. Efter detta kommer en ingående genomgång av det fall som författarna följt med en påföljande analys av vad som gick fel. Bokens sista del väver ytterligare samman forskning och de erfarenheter som gjorts och frågar sig om det är vi som arbetar med kulturen eller om det är kulturen som arbetar med oss. Boken är väl strukturerad, har ett enkelt språk och varje kapitel har sin naturliga och logiska plats. Förändring är ett ständigt aktuellt ämne som har avhandlats från såväl akademiskt håll som av managementkonsulter. Förändringsarbete i organisationer gör det på ett spännande och levande sätt. Att få namn och en kort karaktärsbeskrivning på nyckelpersonerna skapar en dynamik och en något kittlande ingrediens i läsningen som skapar intresse och därmed större uppmärksamhet. Jag känner med HR-funktionen vars våndor och vedermödor ingående beskrivs i den tuffa utmaning som en kulturförändring innebär.
Innehållet i bokens avslutande kapitel, ”Lärdomar för förändringsagenter och andra”, är något jag kommer att bära med mig om jag själv hamnar i situationen att vara med och påverka utformningen av något förändringsprojekt. Boken ger viktiga insikter. Givetvis avlämnas inte alla svar inom detta svårnavigerade område, men den utgör ett mycket bra och nyanserat bidrag som bör hamna högt i högen av böcker som handlar om förändringsarbete. Sammanfattningsvis tycker jag att detta var riktigt rolig läsning med ett mycket trovärdigt innehåll!"
Claes Bagge HR-generalist, IKEA HR Service Centre
Om författarna
Mats Alvesson är professor vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hans senaste böcker inkluderar The Triumph of Emptiness (Oxford University Press, 2013) och Personalchefers arbete och identitet – strategi och strul (med Susanne Lundholm, Studentlitteratur, 2014).
Stefan Sveningsson är docent vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Han har bland annat publicerat Chefsliv –det ska fan vara chef (Studentlitteratur, 2014) och Ledarskap (Liber, 2010), båda med Mats Alvesson.
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.