spara 26%
4 säljare
De yngsta barnen och värdegrunden Upplaga 1
Att arbeta med värdegrunden i förskolan är att forma framtidens demokratiska samhälle. Här möts de stora frågorna om alla människors lika värde, om jämställdhet och solidaritet. Hur kan vi ta oss an det tillsammans med de yngsta barnen?
Lena Edlund sätter fokus på det värdegrundsarbete som pågår i vardagen i skratten, gråten, omsorgen, delaktigheten och välbefinnandet. Hennes exempel visar hur vi kan stötta barnen när de övar sig på att leka, förhandla, trösta och vara en del av en grupp.
Hur vi vuxna agerar beror på vilka värderingar vi har, både i arbetslaget och i varje person. Vi behöver även fundera över vilken värdegrund som råder i vårt samarbete med vårdnadshavare.
Att kritiskt granska våra egna normer och värden kan vara utmanande, liksom att utveckla vår gemensamma värdegrund i arbetslaget. I boken finns konkreta förslag på hur man kan gå tillväga.
Lena Edlund är pedagogisk utvecklare. Hon har arbetat som förskollärare, pedagogisk handledare, fortbildare och förskolechef. Hon har tidigare skrivit De yngsta barnen och läroplanen (2016/2019) och De yngsta barnen och undervisningen (2020). Dessutom har hon varit redaktör för antologin Den röda tråden om progression och likvärdighet i förskolan (2021).
Innehåll
Förord
Kapitel 1: Utbildning av samhällsmedborgare
Kapitel 2: Värdegrunden utbildningens stadiga golv
Kapitel 3: Leken drivkraft i utbildningen
Kapitel 4: Omsorg är vardagens hörnsten
Kapitel 5: Samarbete med hemmen
Kapitel 6: Utbildningens trygga ramar
Referenser
Bildförteckning
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789188149657
Förlag: Lärarförlaget
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 134 st
Att arbeta med värdegrunden i förskolan är att forma framtidens demokratiska samhälle. Här möts de stora frågorna om alla människors lika värde, om jämställdhet och solidaritet. Hur kan vi ta oss an det tillsammans med de yngsta barnen?
Lena Edlund sätter fokus på det värdegrundsarbete som pågår i vardagen i skratten, gråten, omsorgen, delaktigheten och välbefinnandet. Hennes exempel visar hur vi kan stötta barnen när de övar sig på att leka, förhandla, trösta och vara en del av en grupp.
Hur vi vuxna agerar beror på vilka värderingar vi har, både i arbetslaget och i varje person. Vi behöver även fundera över vilken värdegrund som råder i vårt samarbete med vårdnadshavare.
Att kritiskt granska våra egna normer och värden kan vara utmanande, liksom att utveckla vår gemensamma värdegrund i arbetslaget. I boken finns konkreta förslag på hur man kan gå tillväga.
Lena Edlund är pedagogisk utvecklare. Hon har arbetat som förskollärare, pedagogisk handledare, fortbildare och förskolechef. Hon har tidigare skrivit De yngsta barnen och läroplanen (2016/2019) och De yngsta barnen och undervisningen (2020). Dessutom har hon varit redaktör för antologin Den röda tråden om progression och likvärdighet i förskolan (2021).
Innehåll
Förord
Kapitel 1: Utbildning av samhällsmedborgare
Kapitel 2: Värdegrunden utbildningens stadiga golv
Kapitel 3: Leken drivkraft i utbildningen
Kapitel 4: Omsorg är vardagens hörnsten
Kapitel 5: Samarbete med hemmen
Kapitel 6: Utbildningens trygga ramar
Referenser
Bildförteckning
225 kr304 krSpara 79 kr (26%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.