spara 33%
5+ säljare
Att utveckla undervisning i naturvetenskap : kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik Upplaga 1
Det finns numera en ämnesdidaktisk kunskapsbas, uppbyggd med vetenskapliga metoder, som kan användas för att skapa nya sätt att undervisa. Den är rik och öppnar många intressanta möjligheter. Boken ger en översikt över viktiga delar av denna kunskapsbas samt tre genomarbetade exempel på hur den har använts för att utveckla och pröva undervisning i åk 4 - 8 på grundskolan. Det första exemplet handlar om livscykler, det andra om en partikelteori för gaser och det tredje om ljud, hörsel och hörselhälsa. Boken är en fristående tredje del i en didaktiktrilogi, utgiven av Studentlitteratur. Den första heter ”Grundskolans naturvetenskap: helhetssyn, innehåll och progression”. Den belyser och diskuterar vilket innehåll grundskolans naturvetenskapliga undervisning skulle kunna ha och hur det kan disponeras. Andra delen har titeln ”Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer” och är en systematisk genomgång av elevernas möjligheter och svårigheter att förstå ett stort antal naturvetenskapliga områden. Denna tredje del fokuserar frågan om hur undervisningen kan utvecklas. Till boken hör en webbplats med exempel på diagnostiska prov, fördjupande artiklar, animationer m.m. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasiet, lärarutbildare och andra med intresse för undervisning och lärande i naturvetenskap.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789144068961
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 297 st
Det finns numera en ämnesdidaktisk kunskapsbas, uppbyggd med vetenskapliga metoder, som kan användas för att skapa nya sätt att undervisa. Den är rik och öppnar många intressanta möjligheter. Boken ger en översikt över viktiga delar av denna kunskapsbas samt tre genomarbetade exempel på hur den har använts för att utveckla och pröva undervisning i åk 4 - 8 på grundskolan. Det första exemplet handlar om livscykler, det andra om en partikelteori för gaser och det tredje om ljud, hörsel och hörselhälsa. Boken är en fristående tredje del i en didaktiktrilogi, utgiven av Studentlitteratur. Den första heter ”Grundskolans naturvetenskap: helhetssyn, innehåll och progression”. Den belyser och diskuterar vilket innehåll grundskolans naturvetenskapliga undervisning skulle kunna ha och hur det kan disponeras. Andra delen har titeln ”Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer” och är en systematisk genomgång av elevernas möjligheter och svårigheter att förstå ett stort antal naturvetenskapliga områden. Denna tredje del fokuserar frågan om hur undervisningen kan utvecklas. Till boken hör en webbplats med exempel på diagnostiska prov, fördjupande artiklar, animationer m.m. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasiet, lärarutbildare och andra med intresse för undervisning och lärande i naturvetenskap.
259 kr385 krSpara 126 kr (33%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.