Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan; Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson; 2010
Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan; Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson; 2010

Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan Upplaga 1

av Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson

4.8 (4)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2010
  • ISBN: 9789147015191
  • Sidor: 169 st
  • Förlag: Liber
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Det här är en bok om både barns och vuxnas lärande, om hur förskollärare kan skapa optimala förutsättningar för barns lärande och om lärares eget lärande. Att lära andra lära – medveten strategi för lärande i förskolan innehåller rikligt med exempel på förändringsprocesser där förskollärare fördjupar sina teoretiska kunskaper och omsätter dem i sitt praktiska arbete. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor för diskussion och fördjupning. Möjligheterna för barns lärande påverkas av hur läraren bemöter dem och vilka förutsättningar som barnen erbjuds att lära sig något, vare sig det sker i lärarstrukturerade och planerade situationer eller i mer improviserade sammanhang. Ett av bokens kapitel behandlar arbetslaget – en unik och genuin resurs i förskolan och en viktig tillgång i förskolans kvalitetsarbete. Bland annat diskuteras sammansättningen av arbetslaget, olika kompetenser inom arbetslaget, pedagogiskt ledarskap, dokumentation, utvärdering samt vidareutveckling av ett nyanserat yrkesspråk. Även förskolans strukturella faktorer diskuteras i boken; fler barn i grupperna och minskad personaltäthet innebär att förskollärare utöver det pedagogiska uppdraget får allt fler arbetsuppgifter, där varje lärare måste hitta en balans mellan vad som bör genomföras och vad som är möjligt att genomföra i praktiken. Boken riktar sig både till lärarstudenter i grundutbildning och till verksamma förskollärare i fortbildning och yrkespraktik. Om författaren Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson har skrivit denna populärvetenskapliga bok med grund i sin avhandling från 2005. Hon är en av deltagarna i Ingrid Pramling Samuelssons forskargrupp, som på olika sätt bidragit till forskningens utveckling inom early childhood education-fältet. Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson har arbetat i flera olika forskningsprojekt och har en gedigen förankring i förskolans och fritidsverksamhetens praktiker. En spännande bok att diskutera ute på förskolorna och som utmanar pedagogerna i deras möten med barnen. BTJ Häftepos 10123056 Lektör Ulf Mårtensson

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan (2010)

I juli 2010 släpptes boken Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan skriven av Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 169 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Liber som har sitt säte i Solna.

Köp boken Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan på Studentapan och spara uppåt 68% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan (Upplaga 1)

Harvard

Olsson, A.-C. M. (2010). Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan. 1:a uppl. Liber.

Oxford

Olsson, Ann-Charlotte Mårdsjö, Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan, 1 uppl. (Liber, 2010).

APA

Olsson, A.-C. M. (2010). Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan (1:a uppl.). Liber.

Vancouver

Olsson ACM. Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan. 1:a uppl. Liber; 2010.

Köp boken

129 kr
402 kr