Waldorfpedagogik; Christhild Ritter; 2008

Waldorfpedagogik Upplaga 2

av Christhild Ritter
Författaren, född 1945, fil.mag. och med mångårig erfarenhet av waldorfskolor, redogör för waldorfpedagogiken och dess bakgrund. Texten är lättläst och informativ och den allsidiga presentationen skulle lämpa sig utmärkt på våra lärarhögskolor när ämnet är alternativ pedagogik. Som en första introduktion fungerar boken utmärkt med sitt raka och enkla skrivsätt. Hänvisningar görs till hjärnforskaren Matti Bergströms teorier, Skolverkets utvärderingar av waldorfskolor i Sverige från läsåret 1994/95 samt en utvärdering av svenska Waldorfskolor utförd vid Karlstads universitet 2002-2005 under ledning av professor Bo Dahlin. En konkret och klar översikt över de tankar som ligger till grund för pedagogiken och dess kursplan, betygs-, kunskaps- och utvecklingssyn ingår, liksom ett porträtt av grundaren Rudolf Steiner. Särskilt värdefull är författarens försök att klargöra behovet av waldorfpedagogik i dagens IT-samhälle. Michael Economou Biblioteksbladet
Författaren, född 1945, fil.mag. och med mångårig erfarenhet av waldorfskolor, redogör för waldorfpedagogiken och dess bakgrund. Texten är lättläst och informativ och den allsidiga presentationen skulle lämpa sig utmärkt på våra lärarhögskolor när ämnet är alternativ pedagogik. Som en första introduktion fungerar boken utmärkt med sitt raka och enkla skrivsätt. Hänvisningar görs till hjärnforskaren Matti Bergströms teorier, Skolverkets utvärderingar av waldorfskolor i Sverige från läsåret 1994/95 samt en utvärdering av svenska Waldorfskolor utförd vid Karlstads universitet 2002-2005 under ledning av professor Bo Dahlin. En konkret och klar översikt över de tankar som ligger till grund för pedagogiken och dess kursplan, betygs-, kunskaps- och utvecklingssyn ingår, liksom ett porträtt av grundaren Rudolf Steiner. Särskilt värdefull är författarens försök att klargöra behovet av waldorfpedagogik i dagens IT-samhälle. Michael Economou Biblioteksbladet
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789189160170
Förlag: Levande Kunskap
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 220 st
Författaren, född 1945, fil.mag. och med mångårig erfarenhet av waldorfskolor, redogör för waldorfpedagogiken och dess bakgrund. Texten är lättläst och informativ och den allsidiga presentationen skulle lämpa sig utmärkt på våra lärarhögskolor när ämnet är alternativ pedagogik. Som en första introduktion fungerar boken utmärkt med sitt raka och enkla skrivsätt. Hänvisningar görs till hjärnforskaren Matti Bergströms teorier, Skolverkets utvärderingar av waldorfskolor i Sverige från läsåret 1994/95 samt en utvärdering av svenska Waldorfskolor utförd vid Karlstads universitet 2002-2005 under ledning av professor Bo Dahlin. En konkret och klar översikt över de tankar som ligger till grund för pedagogiken och dess kursplan, betygs-, kunskaps- och utvecklingssyn ingår, liksom ett porträtt av grundaren Rudolf Steiner. Särskilt värdefull är författarens försök att klargöra behovet av waldorfpedagogik i dagens IT-samhälle. Michael Economou Biblioteksbladet
Författaren, född 1945, fil.mag. och med mångårig erfarenhet av waldorfskolor, redogör för waldorfpedagogiken och dess bakgrund. Texten är lättläst och informativ och den allsidiga presentationen skulle lämpa sig utmärkt på våra lärarhögskolor när ämnet är alternativ pedagogik. Som en första introduktion fungerar boken utmärkt med sitt raka och enkla skrivsätt. Hänvisningar görs till hjärnforskaren Matti Bergströms teorier, Skolverkets utvärderingar av waldorfskolor i Sverige från läsåret 1994/95 samt en utvärdering av svenska Waldorfskolor utförd vid Karlstads universitet 2002-2005 under ledning av professor Bo Dahlin. En konkret och klar översikt över de tankar som ligger till grund för pedagogiken och dess kursplan, betygs-, kunskaps- och utvecklingssyn ingår, liksom ett porträtt av grundaren Rudolf Steiner. Särskilt värdefull är författarens försök att klargöra behovet av waldorfpedagogik i dagens IT-samhälle. Michael Economou Biblioteksbladet
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)