spara 31%
5+ säljare
Vägen till patientens värld och personcentrerad vård : att bli lyssnad på och förstådd Upplaga 1
Kan du förstå hur jag har det? Det är en fråga som många personer ställer när de drabbas av ohälsa. Kan man förstå det? Och hur vet man att man förstår en annan människa? Denna bok handlar om vikten av att lyssna till och förstå patienter, och hur det kan gå till när patient, närstående och professionella inom hälso- och sjukvården förstår – eller inte förstår – varandra när det gäller hur vården, omsorgen eller rehabiliteringen ska utformas och genomföras. Författarna betonar förståelsens värde för att skapa en samsyn mellan patient och professionella i vården.
Att lyssna är en förutsättning för personcentrerad vård, det är också en förutsättning för att kunna förstå hur tillståndet och situationen upplevs av patient och närstående. Alla vet hur gott det är att känna sig förstådd eller att göra sig förstådd. Och alla vet hur ont det gör att inte bli förstådd. Men lika viktig som förståelsen är, lika svår är den. Man tror att man varit tydlig men ändå uppstår missförstånd.
Boken analyserar förståelsens teori och ger exempel på förståelsens praktik från patienter, närstående och professionella inom hälso- och sjukvården. Boken vänder sig därför till samtliga professioner, såväl studerande som yrkesverksamma.
Om författarna
Huvudredaktörer är Karin Dahlberg, leg. sjuksköterska och professor i vårdvetenskap, senast vid Linnéuniversitetet i Växjö, och Inger Ekman, leg. sjuksköterska och professor i omvårdnad vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789147112715
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 356 st
Kan du förstå hur jag har det? Det är en fråga som många personer ställer när de drabbas av ohälsa. Kan man förstå det? Och hur vet man att man förstår en annan människa? Denna bok handlar om vikten av att lyssna till och förstå patienter, och hur det kan gå till när patient, närstående och professionella inom hälso- och sjukvården förstår – eller inte förstår – varandra när det gäller hur vården, omsorgen eller rehabiliteringen ska utformas och genomföras. Författarna betonar förståelsens värde för att skapa en samsyn mellan patient och professionella i vården.
Att lyssna är en förutsättning för personcentrerad vård, det är också en förutsättning för att kunna förstå hur tillståndet och situationen upplevs av patient och närstående. Alla vet hur gott det är att känna sig förstådd eller att göra sig förstådd. Och alla vet hur ont det gör att inte bli förstådd. Men lika viktig som förståelsen är, lika svår är den. Man tror att man varit tydlig men ändå uppstår missförstånd.
Boken analyserar förståelsens teori och ger exempel på förståelsens praktik från patienter, närstående och professionella inom hälso- och sjukvården. Boken vänder sig därför till samtliga professioner, såväl studerande som yrkesverksamma.
Om författarna
Huvudredaktörer är Karin Dahlberg, leg. sjuksköterska och professor i vårdvetenskap, senast vid Linnéuniversitetet i Växjö, och Inger Ekman, leg. sjuksköterska och professor i omvårdnad vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.
419 kr606 krSpara 187 kr (31%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.