Utomhusdidaktik; Iann Lundegård, Per-Olof Wickman, Ammi Wohlin; 2004
5+ säljare

Utomhusdidaktik Upplaga 1

av Iann Lundegård, Per-Olof Wickman, Ammi Wohlin
Syftet med denna bok är att visa olika didaktiska perspektiv på utomhusundervisning. Centralt finns de didaktiska frågorna kring undervisningens innehåll och dess former, men framförallt diskuteras varför undervisningen ska ha just detta innehåll och dessa former. Bland de olika bidragen behandlar man frågor om uterummets betydelse för lärande, naturumgängets estetik och förhållande till språket, praktiskt kunnande utomhus, att använda kulturlandskapet eller skolträdgårdar i undervisningen, att bedriva naturskolor, uterummets betydelse för det egna växandet, kroppsupplevelser i naturen, biologisk analfabetism samt vad vi menar med utomhus. Tillsammans utgör bidragen i denna antologi en karta över det utomhusdidaktiska fältet i Sverige, men de ger också en översikt över allt från teoribildning till beprövad erfarenhet av undervisning. Författarna är både forskare och aktiva lärare och är välkända representanter inom sina respektive specialområden. Boken passar utmärkt för lärarutbildningen, liksom för kompetensutveckling eller fortbildning av redan yrkesverksamma lärare.
Syftet med denna bok är att visa olika didaktiska perspektiv på utomhusundervisning. Centralt finns de didaktiska frågorna kring undervisningens innehåll och dess former, men framförallt diskuteras varför undervisningen ska ha just detta innehåll och dessa former. Bland de olika bidragen behandlar man frågor om uterummets betydelse för lärande, naturumgängets estetik och förhållande till språket, praktiskt kunnande utomhus, att använda kulturlandskapet eller skolträdgårdar i undervisningen, att bedriva naturskolor, uterummets betydelse för det egna växandet, kroppsupplevelser i naturen, biologisk analfabetism samt vad vi menar med utomhus. Tillsammans utgör bidragen i denna antologi en karta över det utomhusdidaktiska fältet i Sverige, men de ger också en översikt över allt från teoribildning till beprövad erfarenhet av undervisning. Författarna är både forskare och aktiva lärare och är välkända representanter inom sina respektive specialområden. Boken passar utmärkt för lärarutbildningen, liksom för kompetensutveckling eller fortbildning av redan yrkesverksamma lärare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2004
ISBN: 9789144024929
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 209 st
Syftet med denna bok är att visa olika didaktiska perspektiv på utomhusundervisning. Centralt finns de didaktiska frågorna kring undervisningens innehåll och dess former, men framförallt diskuteras varför undervisningen ska ha just detta innehåll och dessa former. Bland de olika bidragen behandlar man frågor om uterummets betydelse för lärande, naturumgängets estetik och förhållande till språket, praktiskt kunnande utomhus, att använda kulturlandskapet eller skolträdgårdar i undervisningen, att bedriva naturskolor, uterummets betydelse för det egna växandet, kroppsupplevelser i naturen, biologisk analfabetism samt vad vi menar med utomhus. Tillsammans utgör bidragen i denna antologi en karta över det utomhusdidaktiska fältet i Sverige, men de ger också en översikt över allt från teoribildning till beprövad erfarenhet av undervisning. Författarna är både forskare och aktiva lärare och är välkända representanter inom sina respektive specialområden. Boken passar utmärkt för lärarutbildningen, liksom för kompetensutveckling eller fortbildning av redan yrkesverksamma lärare.
Syftet med denna bok är att visa olika didaktiska perspektiv på utomhusundervisning. Centralt finns de didaktiska frågorna kring undervisningens innehåll och dess former, men framförallt diskuteras varför undervisningen ska ha just detta innehåll och dessa former. Bland de olika bidragen behandlar man frågor om uterummets betydelse för lärande, naturumgängets estetik och förhållande till språket, praktiskt kunnande utomhus, att använda kulturlandskapet eller skolträdgårdar i undervisningen, att bedriva naturskolor, uterummets betydelse för det egna växandet, kroppsupplevelser i naturen, biologisk analfabetism samt vad vi menar med utomhus. Tillsammans utgör bidragen i denna antologi en karta över det utomhusdidaktiska fältet i Sverige, men de ger också en översikt över allt från teoribildning till beprövad erfarenhet av undervisning. Författarna är både forskare och aktiva lärare och är välkända representanter inom sina respektive specialområden. Boken passar utmärkt för lärarutbildningen, liksom för kompetensutveckling eller fortbildning av redan yrkesverksamma lärare.
Begagnad bok
169 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
169 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar