Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan; Annaliina Gynne, Max Jakobsson, Johannes Rytzler; 2022
spara 31%
3 säljare

Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan Upplaga 1

av Annaliina Gynne, Max Jakobsson, Johannes Rytzler
Samverkan som begrepp och fenomen har blivit ett allt viktigare inslag för utbildningsvetenskaplig forskning, för lärarutbildning och för den pedagogiska praktiken. I Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan förs olika teoretiska, metodologiska och ämnesdidaktiska aspekter av samverkan inom utbildningsvetenskap fram. Antologin knyter samman dessa aspekter och bjuder in till reflektion och problematisering.

Bokens målgrupp är studenter och lärare inom lärarutbildningar, men den är också relevant för lärarfortbildning, för yrkesverksamma inom skola och utbildningsförvaltningar samt för forskare och andra med intresse för samverkan inom utbildningssektorn. Den utgör ett pedagogiskt verktyg i diskussioner om samverkan genom att både inspirera och utmana.

Antologin har sammanställts av tre samverkanslektorer vid Akademin för utbildning, kultur och kommunikation på Mälardalens universitet inom ramen för projektet ULF (Utveckling, Lärande, Forskning).

Om författarna
Annaliina Gynne är lektor i didaktik. Hennes forskningsintressen innefattar bland annat flerspråkighet inom utbildning samt lärares ledarskap, främst genom studier av klassrumsinteraktion. Som samverkanslektor undersöker hon förutsättningar för samproducerad forskning och utveckling i FoU-projekt.

Max Jakobsson är lektor i pedagogik och disputerad i ämnet kulturgeografi. Han har tidigare lett forskningscirklar kring verksamhetsutveckling och på olika sätt arbetat med samverkan för skolutveckling och pedagogiskt ledarskap.

Johannes Rytzler är universitetslektor i pedagogik och disputerad i didaktik. Hans forskning fokuserar de pedagogiska och didaktiska dimensionerna av skolan och dess praktik samt hur dessa påverkar förutsättningarna för samverkan mellan akademi och praktik.
Samverkan som begrepp och fenomen har blivit ett allt viktigare inslag för utbildningsvetenskaplig forskning, för lärarutbildning och för den pedagogiska praktiken. I Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan förs olika teoretiska, metodologiska och ämnesdidaktiska aspekter av samverkan inom utbildningsvetenskap fram. Antologin knyter samman dessa aspekter och bjuder in till reflektion och problematisering.

Bokens målgrupp är studenter och lärare inom lärarutbildningar, men den är också relevant för lärarfortbildning, för yrkesverksamma inom skola och utbildningsförvaltningar samt för forskare och andra med intresse för samverkan inom utbildningssektorn. Den utgör ett pedagogiskt verktyg i diskussioner om samverkan genom att både inspirera och utmana.

Antologin har sammanställts av tre samverkanslektorer vid Akademin för utbildning, kultur och kommunikation på Mälardalens universitet inom ramen för projektet ULF (Utveckling, Lärande, Forskning).

Om författarna
Annaliina Gynne är lektor i didaktik. Hennes forskningsintressen innefattar bland annat flerspråkighet inom utbildning samt lärares ledarskap, främst genom studier av klassrumsinteraktion. Som samverkanslektor undersöker hon förutsättningar för samproducerad forskning och utveckling i FoU-projekt.

Max Jakobsson är lektor i pedagogik och disputerad i ämnet kulturgeografi. Han har tidigare lett forskningscirklar kring verksamhetsutveckling och på olika sätt arbetat med samverkan för skolutveckling och pedagogiskt ledarskap.

Johannes Rytzler är universitetslektor i pedagogik och disputerad i didaktik. Hans forskning fokuserar de pedagogiska och didaktiska dimensionerna av skolan och dess praktik samt hur dessa påverkar förutsättningarna för samverkan mellan akademi och praktik.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789147144358
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 228 st
Samverkan som begrepp och fenomen har blivit ett allt viktigare inslag för utbildningsvetenskaplig forskning, för lärarutbildning och för den pedagogiska praktiken. I Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan förs olika teoretiska, metodologiska och ämnesdidaktiska aspekter av samverkan inom utbildningsvetenskap fram. Antologin knyter samman dessa aspekter och bjuder in till reflektion och problematisering.

Bokens målgrupp är studenter och lärare inom lärarutbildningar, men den är också relevant för lärarfortbildning, för yrkesverksamma inom skola och utbildningsförvaltningar samt för forskare och andra med intresse för samverkan inom utbildningssektorn. Den utgör ett pedagogiskt verktyg i diskussioner om samverkan genom att både inspirera och utmana.

Antologin har sammanställts av tre samverkanslektorer vid Akademin för utbildning, kultur och kommunikation på Mälardalens universitet inom ramen för projektet ULF (Utveckling, Lärande, Forskning).

Om författarna
Annaliina Gynne är lektor i didaktik. Hennes forskningsintressen innefattar bland annat flerspråkighet inom utbildning samt lärares ledarskap, främst genom studier av klassrumsinteraktion. Som samverkanslektor undersöker hon förutsättningar för samproducerad forskning och utveckling i FoU-projekt.

Max Jakobsson är lektor i pedagogik och disputerad i ämnet kulturgeografi. Han har tidigare lett forskningscirklar kring verksamhetsutveckling och på olika sätt arbetat med samverkan för skolutveckling och pedagogiskt ledarskap.

Johannes Rytzler är universitetslektor i pedagogik och disputerad i didaktik. Hans forskning fokuserar de pedagogiska och didaktiska dimensionerna av skolan och dess praktik samt hur dessa påverkar förutsättningarna för samverkan mellan akademi och praktik.
Samverkan som begrepp och fenomen har blivit ett allt viktigare inslag för utbildningsvetenskaplig forskning, för lärarutbildning och för den pedagogiska praktiken. I Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan förs olika teoretiska, metodologiska och ämnesdidaktiska aspekter av samverkan inom utbildningsvetenskap fram. Antologin knyter samman dessa aspekter och bjuder in till reflektion och problematisering.

Bokens målgrupp är studenter och lärare inom lärarutbildningar, men den är också relevant för lärarfortbildning, för yrkesverksamma inom skola och utbildningsförvaltningar samt för forskare och andra med intresse för samverkan inom utbildningssektorn. Den utgör ett pedagogiskt verktyg i diskussioner om samverkan genom att både inspirera och utmana.

Antologin har sammanställts av tre samverkanslektorer vid Akademin för utbildning, kultur och kommunikation på Mälardalens universitet inom ramen för projektet ULF (Utveckling, Lärande, Forskning).

Om författarna
Annaliina Gynne är lektor i didaktik. Hennes forskningsintressen innefattar bland annat flerspråkighet inom utbildning samt lärares ledarskap, främst genom studier av klassrumsinteraktion. Som samverkanslektor undersöker hon förutsättningar för samproducerad forskning och utveckling i FoU-projekt.

Max Jakobsson är lektor i pedagogik och disputerad i ämnet kulturgeografi. Han har tidigare lett forskningscirklar kring verksamhetsutveckling och på olika sätt arbetat med samverkan för skolutveckling och pedagogiskt ledarskap.

Johannes Rytzler är universitetslektor i pedagogik och disputerad i didaktik. Hans forskning fokuserar de pedagogiska och didaktiska dimensionerna av skolan och dess praktik samt hur dessa påverkar förutsättningarna för samverkan mellan akademi och praktik.
Begagnad bok
235 kr337 krSpara 102 kr (31%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
235 kr337 krSpara 102 kr (31%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar