Två sidor av samma mynt?: Folkbildning och yrkesutbildning vid de nordiska folkhögskolorna; Anders Nilsson, Fay Lundh Nilsson; 2014
endast ny

Två sidor av samma mynt?: Folkbildning och yrkesutbildning vid de nordiska folkhögskolorna

av Anders Nilsson, Fay Lundh Nilsson
I den nordiska folkhögskolan har det alltid funnits ett inslag av praktisk skolning: exempelvis har lantmän och fritidsledare kunnat få sin utbildning där. Men de praktiska utbildningarna var länge en ”icke-fråga” när folkbildningsforskningen satte fart. I Två sidor av samma mynt? belyser en grupp nordiska forskare spänningen mellan folkbildning och yrkesutbildning och lyfter fram hur förhållandet mellan inriktningarna utvecklats över tiden.

Författarna gör nedslag i folkhögskolornas konkreta verklighet, bland timplaner och pedagogiska ideal, från mitten av 1800-talet till idag. Texterna spänner över stora områden tidsmässigt, geografiskt och ämnesmässigt, och pekar på såväl gemensamma drag som skillnader i verksamheten hos de nordiska folkhögskolorna.

Tidigare forskning om folkhögskolorna har präglats av skolformens folkbildande karaktär. Fokus har legat på arvet efter den inflytelserike danske prästen och föregångaren N. F. S. Grundtvig, och på betoningen av folkhögskolan som en väg till ett aktivt medborgarskap. I Två sidor av samma mynt? nyanserar och fördjupar skribenterna den gängse bilden av den nordiska folkhögskolan av igår och idag.

Medverkande:
Mette Eriksen Havsteen Mikkelsen
Hans Henrik Hjermitslev
Ove Korsgaard
Inger Landström
Fay Lundh Nilsson
Anders Nilsson
Erik Nylander
Anna Norholm Lundin
Pål Henning Bodtker Walstad
Christine Zeuner
I den nordiska folkhögskolan har det alltid funnits ett inslag av praktisk skolning: exempelvis har lantmän och fritidsledare kunnat få sin utbildning där. Men de praktiska utbildningarna var länge en ”icke-fråga” när folkbildningsforskningen satte fart. I Två sidor av samma mynt? belyser en grupp nordiska forskare spänningen mellan folkbildning och yrkesutbildning och lyfter fram hur förhållandet mellan inriktningarna utvecklats över tiden.

Författarna gör nedslag i folkhögskolornas konkreta verklighet, bland timplaner och pedagogiska ideal, från mitten av 1800-talet till idag. Texterna spänner över stora områden tidsmässigt, geografiskt och ämnesmässigt, och pekar på såväl gemensamma drag som skillnader i verksamheten hos de nordiska folkhögskolorna.

Tidigare forskning om folkhögskolorna har präglats av skolformens folkbildande karaktär. Fokus har legat på arvet efter den inflytelserike danske prästen och föregångaren N. F. S. Grundtvig, och på betoningen av folkhögskolan som en väg till ett aktivt medborgarskap. I Två sidor av samma mynt? nyanserar och fördjupar skribenterna den gängse bilden av den nordiska folkhögskolan av igår och idag.

Medverkande:
Mette Eriksen Havsteen Mikkelsen
Hans Henrik Hjermitslev
Ove Korsgaard
Inger Landström
Fay Lundh Nilsson
Anders Nilsson
Erik Nylander
Anna Norholm Lundin
Pål Henning Bodtker Walstad
Christine Zeuner
Utgiven: 2014
ISBN: 9789187351839
Förlag: Nordic Academic Press
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 283 st
I den nordiska folkhögskolan har det alltid funnits ett inslag av praktisk skolning: exempelvis har lantmän och fritidsledare kunnat få sin utbildning där. Men de praktiska utbildningarna var länge en ”icke-fråga” när folkbildningsforskningen satte fart. I Två sidor av samma mynt? belyser en grupp nordiska forskare spänningen mellan folkbildning och yrkesutbildning och lyfter fram hur förhållandet mellan inriktningarna utvecklats över tiden.

Författarna gör nedslag i folkhögskolornas konkreta verklighet, bland timplaner och pedagogiska ideal, från mitten av 1800-talet till idag. Texterna spänner över stora områden tidsmässigt, geografiskt och ämnesmässigt, och pekar på såväl gemensamma drag som skillnader i verksamheten hos de nordiska folkhögskolorna.

Tidigare forskning om folkhögskolorna har präglats av skolformens folkbildande karaktär. Fokus har legat på arvet efter den inflytelserike danske prästen och föregångaren N. F. S. Grundtvig, och på betoningen av folkhögskolan som en väg till ett aktivt medborgarskap. I Två sidor av samma mynt? nyanserar och fördjupar skribenterna den gängse bilden av den nordiska folkhögskolan av igår och idag.

Medverkande:
Mette Eriksen Havsteen Mikkelsen
Hans Henrik Hjermitslev
Ove Korsgaard
Inger Landström
Fay Lundh Nilsson
Anders Nilsson
Erik Nylander
Anna Norholm Lundin
Pål Henning Bodtker Walstad
Christine Zeuner
I den nordiska folkhögskolan har det alltid funnits ett inslag av praktisk skolning: exempelvis har lantmän och fritidsledare kunnat få sin utbildning där. Men de praktiska utbildningarna var länge en ”icke-fråga” när folkbildningsforskningen satte fart. I Två sidor av samma mynt? belyser en grupp nordiska forskare spänningen mellan folkbildning och yrkesutbildning och lyfter fram hur förhållandet mellan inriktningarna utvecklats över tiden.

Författarna gör nedslag i folkhögskolornas konkreta verklighet, bland timplaner och pedagogiska ideal, från mitten av 1800-talet till idag. Texterna spänner över stora områden tidsmässigt, geografiskt och ämnesmässigt, och pekar på såväl gemensamma drag som skillnader i verksamheten hos de nordiska folkhögskolorna.

Tidigare forskning om folkhögskolorna har präglats av skolformens folkbildande karaktär. Fokus har legat på arvet efter den inflytelserike danske prästen och föregångaren N. F. S. Grundtvig, och på betoningen av folkhögskolan som en väg till ett aktivt medborgarskap. I Två sidor av samma mynt? nyanserar och fördjupar skribenterna den gängse bilden av den nordiska folkhögskolan av igår och idag.

Medverkande:
Mette Eriksen Havsteen Mikkelsen
Hans Henrik Hjermitslev
Ove Korsgaard
Inger Landström
Fay Lundh Nilsson
Anders Nilsson
Erik Nylander
Anna Norholm Lundin
Pål Henning Bodtker Walstad
Christine Zeuner
Ny bok
161 kr169 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
161 kr169 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)