TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?; Margareta Rönnberg; 2003
TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?; Margareta Rönnberg; 2003

TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn? Upplaga 1

av Margareta Rönnberg

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2003
  • ISBN: 9789197115797
  • Sidor: 314 st
  • Förlag: Filmförlaget Margareta Rönnberg
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Skulle reklamen dubbleras ifall barnreklamförbudet undanröjdes, skulle konsumtionen ändå inte öka, dels eftersom de vuxna ju automatiskt får mindre pengar att röra sig med, dels eftersom uppmärksamheten för reklamen då minskar p g a reklamstockning. Det är dessutom inte reklamen som främjar konsumtionen utan lönearbetet, där människor idag visserligen säger sig arbeta för sitt självförverkligandes skull, för att få träffa andra vuxna och göra intressanta saker, men samtidigt kräver allt högre lön. Dock: vad kan man göra med pengar annat än konsumera? Reklamkostnaderna läggs dock ovanpå varans pris och tack vare reklampåslaget får vi därmed råd att köpa färre prylar, vilket är bra för miljön. Reklamen har dessutom en positiv funktion i barns liv vad gäller deras könsrollsutveckling, tack vare dess stereotypa och övertydliga utformning som efterhand gör det möjligt att börja ifrågasätta invanda synsätt och könsroller. För vuxna har reklamen framför allt en mytologisk funktion, i den meningen att den håller djupt kända kollektiva värden vid liv: gemenskap, solidaritet, sammanhållning, naturvärden etc. Reklamberättelserna har ingenting alls med själva varorna att göra.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn? (2003)

I mars 2003 släpptes boken TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn? skriven av Margareta Rönnberg. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 314 sidor djupgående information om media och kommunikation. Förlaget bakom boken är Filmförlaget Margareta Rönnberg.

Köp boken TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn? på Studentapan och spara pengar.

Referera till TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn? (Upplaga 1)

Harvard

Rönnberg, M. (2003). TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn? 1:a uppl. Filmförlaget Margareta Rönnberg.

Oxford

Rönnberg, Margareta, TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?, 1 uppl. (Filmförlaget Margareta Rönnberg, 2003).

APA

Rönnberg, M. (2003). TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn? (1:a uppl.). Filmförlaget Margareta Rönnberg.

Vancouver

Rönnberg M. TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn? 1:a uppl. Filmförlaget Margareta Rönnberg; 2003.

Köp boken

120 kr

Skynda dig - Bara ett fåtal säljare kvar!